ویتامین D چیست؟ کمبودویتامینdوعوارض

ویتامین D چیست؟ کمبودویتامینdوعوارض

ویتامین D چیست؟ کمبودویتامینdوعوارض

ویتامین دی (Vitamin D)، در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود. همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین دی در بدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری نماید.

 ویتامین D (دی) به۲روش تأمین می شوند 

D2 که توسط گیاهان ساخته می شود

ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان ( آفتاب) ساخته می‌شوند، 

خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.

نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می‌باشد.

ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می‌کند. ویتامین D به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می‌شود. همچنین ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز، فشارخون بالا، سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت نماید.

نرمی استخوان و osteomalacia(راشیتیسم یا نرمی استخوان) دوتا از بیماری های قدیمی مرتبط با کمبود ویتامین D(دی) هستند.

راشیتیسم

 

درکودکان کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان (Rickets) می‌شود. در بزرگسالان کمبود ویتامین D باعث osteomalacia(استئومالاسی می‌شود. افراد در خطر کمبود ویتامین دی افراد مسن، افراد چاق، افردیکه کمتر دربرابر نورآفتاب قرار دارند و کودکانیکه فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌باشند. افرادیکه دچار بیماری هایی همچون فیبروز کیستیک (ساخته شدن بلغم و مخاط در ریه) یا بیماری التهابی روده می‌باشند، در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشد.

این بیماری را نرم‌استی (Rickets)نیزمی گویند

در سمت راست  پوکی و در سمت چپ  بافت استخوانی سالم 

پوکی استخوان را-اُستِئوپُروز(osteoporosis)کم شدن تراکم استخوان و شکننده شدنش می گویند

چرا افرد ویتامین D مصرف می‌کنیم؟

ویتامین D برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مهم می‌باشد.

ویتامین D و کلسیم بهمراه هم می‌توانند تراکم استخوان را در زنان پس از یائسگی افزایش دهد. همچنین ویتامین D برای درمان بیماری‌های مرتبط با ضعف استخوان همچون نرمی استخوان مفید است.

افرادیکه سطح ویتامین D بدنشان پایین است، برا جبران آن ممکن است به مکمل‌ها احتیاج دارند. کمبود ویتامین D در افراد زیر متداول‌تر است:

افرادیکه بالای ۵۰ سال هستند.

افرادیکه خیلی کم دربرابر خورشید هستند.

افرادیکه مشکلات کلیه و یا سایر بیماری ها جذب مواد معدنی را برای آنها سخت کرده است.

افرادیکه پوست تیره‌ای دارند.

افرادیکه با مصرف لاکتوز مشکل دارند.

افرادیکه گیاهخوار هستند.

کودکانیکه فقط شیرمادر دریافت می‌کنند.

ویتامین D برای بیماری‌های قلبی و عروقی، شامل فشارخون بالا و کلسترول خون بالا استفاده می‌شود. همچنین این ویتامین برای سایر بیماری ها همچون آرتریت روماتوئید، ضعف عضلانی، بیماری ام اس، آسم، برونشیت و بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های خودایمنی و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود، هرچند که مدارک کافی برای تاثیر ویتامین دی در این بیماری ها وجود ندارد.

کمبود ویتامین دی ممکن است بتواند باعث مشکلات هورمونی، ضعف و درد ماهیچه‌ها و سایر مشکلات شود. تحقیقات نشان می‌دهند که لوسیون های تجویز شده ویتامین D برای درمان پسوریازیس مفید می‌باشند.

چقدر ویتامین D باید دریافت کنید؟ 

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده است. دریافت این میزان ویتامین D از طریقرژیم غذایی (بهمراه یا بدون مکمل‌ها) باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد. این میزان:

۶۰۰ IU درروز برای افراد بین ۱ تا ۷۰ سال

۸۰۰ IU در روز برای افراد بالای ۷۰ سال

بعضی از متخصصان معتقدند این مقدار بخصوص برای افرادیکه در خطر آرتروز هستند، بسیار کم است. برای تخمین ویتامین D مورد نیازتان با پزشک مشورت نمایید. بیاد داشته باشید جدیدا (IOM) بیشتر از ۱۰۰۰ تحقیق راجع‌به ویتامین D را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مصرف زیاد ویتامین D لازم نبوده و حتی می‌تواند مضر باشد. (IOM) اخطار می‌دهد که مصرف بیشتر از ۴۰۰۰ IU در روز می‌تواند بصورت بلقوه خطرناک بوده  میزان بیشتر از ۱۰۰۰۰ IU در روز با آسیب های کلیه و بافت‌ها همراه است.

IUچیست؟

IUواحداندازه گیری جرم یاحجم براساس میکروگرم است

منابع طبیعی ویتامین D کدامند؟

بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. باقرارگرفتن روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه  در برابر نور آفتاب  می‌توان ویتامین D مورد نیازرا تامین کرد.

البته این آفتابگیری بایدبدون کرم های ضدآفتاب باشد،چون کرم مانع جذب ویتامین می شود

ویتامین D همچنین در کره، تخم مرغ، ماهی ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. بعضی از غذاهای غنی شده همچون شیر و سایر غذاها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات دارویی ویتامین D چه هستند؟

مصرف روزانه بیشتر از ۴۰۰۰ IU ویتامین D می‌تواند خطراتی را بهمراه داشته باشد.

تداخلات دارویی. ویتامین D می‌تواند با خیلی از داروها از جمله داروهایی که برای فشارخون بالا و مشکلات قلبی تجویز می‌شوند، تداخل داشته باشد.اگر روزانه دارو مصرف می‌کنید، قبل از دریافت مکمل‌های ویتامین D باا پزشکتان مشورت نمایید.

خطرات. مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند باعث از درست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

منبع:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه بااصلاحات واضافات

درباره نویسنده

1272مطلب نوشته است .

۱۲۷ Comments on “ویتامین D چیست؟ کمبودویتامینdوعوارض”

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما