رجیستری گوشی های موبایل-کدفعالسازی چگونه است؟/اگرپیامک قطع سرویس آمد؟

رجیستری گوشی های موبایل-کدفعالسازی چگونه است؟/اگرپیامک قطع سرویس آمد؟

خریداران گوشی موبایل”آیفونواپل  کد فعالسازی دریافت کنند

اگرپیامک”قطع سرویس “آمدیعنی گوشی غیرمجاز-بایدگوشی راپس بدهید ویاشکایت ..درادامه خواهیدخواند،جزئیاتش را واقدامات لازم را 

 

هم‌زمان با آغاز اجرای رسمی طرح ملی رجیستری(registery )گوشیهای موبایل برای مقابله با کالاهای قاچاق و استارت رسمی برخورد با برندهای قاچاق از امروز(۱۵ آذر ۱۳۹۶) متقاضیان خرید گوشی موبایل باید نسبت به اصالت محصولات خریداری شده مطلع باشند.

موبایل بافاکتور

خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه بر روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت با شماره‌گیری

کد دستوری #۶#*

 شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می‌کنند

که این شناسه باید با شناسه ثبت شده بر روی جعبه دستگاه یکسان باشد.
گوشیهای دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشیهای چند سیم‌کارته دارای چند IMEI هستند.

 International Mobile Equipment Identityمخفف IMEI

دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعالسازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند.

کدفعالسازی(Activation Code)

برای فعال سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعالسازی را انتخاب می‌کند.

بترتیببعدازگزینه فعالسازی

 شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه و کد فعال سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعالسازی آن را دارد به ترتیب وارد می‌کند.

پس از تأیید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند را دریافت می‌کند.

کد فعالسازی یک کد شش رقمی یکبار مصرف است که برای فعال شدن در تجهیز در شبکه اپراتوری، با هدف جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی، تولید و استفاده می‌شود.
این کد توسط فروشنده بابت هر گوشی به خریدار ارائه می‌گردد؛ همچنین در فرآیند انتقال مالکیت نیز می‌توان از این کد استفاده کرد.

در طرح فعلی رجیستری گوشی موبایل  IMEI (شماره سریال) گوشی‌های وارداتی پس از ثبت در گمرک، به سامانه‌ای در وزارت صنعت منتقل و سپس به مسؤول اجرا (وزارت ارتباطات برای استفاده اپراتورها) ارسال شود. همچنین  آنچه برای استفاده در اختیار اپراتورها قرار می گیرد برای جلوگیری از امکان جعل، شناسه‌ای ترکیبی باشد. این شناسه از ترکیب دو شناسه یکتای IMEI گوشی و شناسه یکتای سیم کارت (MSISDN) به علاوه یک شناسه دیگر برای موارد خاص ساخته شده است.

در این طرح پیش‌بینی شده IMEI گوشی خارجی (ثبت نشده) روی MSISDN متعلق به خارج‌ (گوشی و سیم‌کارت هر دو خارجی باشند) بدون محدودیت سرویس دریافت کند تا مهمانانی که به ایران می‌آیند با مشکل موبایل مواجه نشوند.

بنابراین خریداران گوشی موبایل از امروز(چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۶) باید نسبت به دریافت کد فعالسازی گوشیهای آیفون که در گام نخست اعمال مقررات رجیستری قرار دارند، اقدام کنند در غیر این صورت امکان فعالسازی گوشیها در شبکه اپراتوری نیست.

تلکیف گوشی‌های دو سیم‌کارت

به دلیل استفاده از شناسه ترکیبی IMEI و MSISDN برای فعال شدن گوشی، اینکه دو سیم‌کارت با دو MSISDN متفاوت چگونه در گوشی فعال خواهد شد؟

جواب:در این طرح پیش بینی شده که در ترکیب IMEI و MSISDN ، یک MSISDN به عنوان اصلی و چند MSISDN فرعی (تا سقف ۵ عدد) تعریف شود. با این کار امکان استفاده از چند سیم‌کارت برای یک گوشی فراهم است.

گوشیهای دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشیهای چند سیم‌کارته دارای چند IMEI هستند.

تکلیف تعویض یا فروش گوشی‌

استفاده از شناسه ترکیبی IMEI و MSISDN برای فعال شدن گوشی، اینکه پس از فعال شدن یک گوشی با یک سیم‌کارت، درصورت تعویض یا فروش گوشی صاحب جدید گوشی باید چه کند؟

جواب:در این طرح امکان تغییر MSISDN در ترکیب IMEI و MSISDN ثبت شده برای گوشی پیش بینی شده است. مشترک باید پیامکی برای این درخواست اعلام کند تا MSISDN سیم‌کارت خود را تعریف و در صورت درخواست MSISDN های فرعی را نیز ثبت کند.

در هنگام فروش نیز فروشنده با ارسال پیامکی اعلام می‌کند که قصد واگذاری گوشی خود را دارد.

***

مراحل رجیستر کردن گوشی های موبایل جدید

برای رجیستر کردن گوشی های موبایل جدید ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* (ستاره ۷۷۷۷ مربع) یا همان کد سامانه همتا را شماره‌گیری کنید. سپس در منوی باز شده، گزینه شماره ۲ یا گزینه فعال‌سازی را انتخاب کرده و شناسه ۱۵ رقمی IMEI دستگاه خود را بدون هیچ‌گونه علامت اضافی وارد کند. این شناسه ۱۵ رقمی بر روی جعبه گوشی خریداری شده و یا پشت باتری دستگاه درج شده است. همچنین شما می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶* (ستاره ۰۶ مربع)، شناسه IMEI دستگاه خود را دریافت کنید.

رجیستر کردن گوشی

در مرحله بعد باید شماره سیم کارت وارد شده در گوشی خود را ارسال کرده و پس از آن کد فعال‌سازی را وارد کنید. کد فعال‌سازی، یک کد ۶ رقمی است که بر روی کارت گارانتی درج شده و حتما دقت داشته باشید که هنگام خرید گوشی جدید، این شماره را از فروشنده دریافت کنید.

رجیستر کردن گوشی

رجیستر کردن گوشی

پس از طی شدن این مراحل، پیامی برای کاربر ارسال می‌شود که حاوی شماره IMEI و شماره سیم کارت وارد شده است. اگر این دو شماره مورد تایید شما بود، گزینه ۱ را وارد کرده و اطلاعات را تایید کنید.

رجیستر کردن گوشی

در پایان پیامی مبنی بر موفق بودن مراحل فعال‌سازی و رجیستر کردن گوشی شما نمایش داده می‌شود. این پیغام در قالب یک پیامک نیز به مشترک ارسال خواهد شد.

***

 

اگر پیامک قطع سرویس‌ گوشی آمد؟

اگر برای صاحبان گوشی‌های تلفن همراه پیامکی با سرشماره ۷۷۷۷ یا HAMTA

مبنی بر عدم سرویس‌دهی گوشی تلفن همراهشان از یک تاریخ مشخص آمد، این افراد می‌توانند به فروشنده مراجعه و گوشی خود را پس بدهند.

زمانی که برای صاحبان گوشی‌های تلفن همراه پیامکی با سرشماره ۷۷۷۷ یا HAMTA با عنوان «دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از تاریخ …. در شبکه سرویس نخواهند گرفت» ارسال می‌شود، این افراد می‌توانند تا قبل از قطع شدن تلفن همراه خود، اقدامات زیر را انجام دهند.

عودت دستگاه به فروشنده

در وهله اول نیاز است افراد به فروشگاهی که دستگاه را از آن خریداری کرده‌اند، مراجعه کرده و تلفن همراه خریداری شده را به فروشنده پس بدهند؛ فروشنده نیز ملزم است یا هزینه مشتری را بازگرداند و یا آنکه تلفن همراه را با یک تلفن همراه دیگر که از طریق قانونی وارد کشور شده تعویض کند.

ثبت شکوائیه در سازمان‌های تعزیراتی

بر اساس این گزارش، اگر فروشنده اقدامات گفته شده را انجام نداد و به هر دلیلی از همکاری با خریدار سر باز زد، افراد می‌توانند با مراجعه به وبسایت اینترنتی سازمان تعزیرات به آدرس www.tazirat135.ir یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به آدرس www.cppo.ir نسبت به تنظیم و ثبت شکوائیه اقدام کنند.

تنها ۱۰ روز برای قطع گوشی‌های قاچاق اپل فرصت باقی‌ست

بر اساس این گزارش، همه مدل‌های گوشی اپل که از ۱۴ آذرماه امسال در طرح رجیستری ثبت شده‌اند چنانکه تا ۱۷ دی‌ماه در شبکه اپراتوری ثبت نشوند، جزء گوشی‌های قاچاق محسوب شده و دیگر از اپراتورهای تلفن همراه خدمات و سرویسی دریافت نخواهند کرد. همچنین سه مدل گوگل، بلک‌بری و موتورولا نیز که از تاریخ ۸دی‌ماه شامل طرح رجیستری شده‌اند، تا یک ماه آینده فرصت دارند تا در شبکه ثبت شوند.

بنابراین برای اطمینان از قانونی بودن تلفن همراه، به خریداران توصیه می‌شود تا از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* از اصالت تلفن همراه اطمینان حاصل کنند.

ثبت تلفن همراه مسافران در گمرک
اگر افراد گوشی‌های خود را از طریق مسافری به کشور وارد کرده‌اند اما در هنگام ورود به کشور حقوق و عوارض گمرکی آن را نپرداخته‌اند، باید به گمرک مبدا ورودی مراجعه و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه خود، نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

***

***

اگرگوشی بعدازرجیسترفعال نشدچه بایدکرد؟روشن نکرده اید

درصورتیکه گوشی خود را قبل از تاریخ‌های اعلام شده روشن نکرده‌اید، طبق قوانین قطع سرویس خواهد شد. اگر مدعی روشن بودن گوشی قبل از تاریخ‌های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، جهت پیگیری موضوع را به مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل سامانه‌ی همتا اعلام کنید. همچنین جهت هرگونه سوال و حل مشکلات مربوط به طرح رجیستری می‌توانید با مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل کنید.

درصورتیکه گوشی خود را از خارج از کشور خریداری کرده‌اید، یک ماه مهلت دارید در سایت گمرک اقدام به ورود اطلاعات و حقوق و عوارض گمرکی کرده، رسید آن را پرینت گرفته و در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت و به آدرس همتا ایمیل کنید. درصورت وصل نشدن گوشی پس از دو الی سه روز، مشکل خود را با مرکز تماس طرح ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل همتا مطرح کنید.

اگر جزو مسافرانی هستید که می‌خواهید از سیم‌کارت‌های داخلی استفاده کره و به همین منظور، حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری خود را پرداخت کرده‌اید اما گوشی همچنان قطع سرویس است، تصویر رسید خود را در سایت همتا در بخش مسافری ثبت و همچنین با شرح موضوع به آدرس ایمیل همتا ارسال کنید.

اگر گوشی مستعمل خود را بنا به هر دلیلی در فروشگاه‌های خارج از کشور تعمیر یا تعویض کرده‌اید که منجر به تغییر IMEIگوشی شده است و پیامکی از سامانه همتا مبنی بر قطع سرویس دریافت کرده‌اید و یا قطع سرویس شده‌اید،IMEI  گوشی قبلی وIMEI  گوشی جدید به همراه نام و نام‌خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراهی که در گوشی استفاده می‌شود را به همراه کلیه مستندات و با شرح موضوع به آدرس ایمیل همتا  بفرستید.

هنگام خرید گوشی، از اصالت آن اطمینان حاصل کنید

خریداران تجهیزات سیم‌کارت‌خور باید هنگام خرید، سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کنند؛ برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی لازم است با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) که روی گوشی و همچنین با شماره‌گیری *۴# مشاهده می‌شود، اصالت گوشی را بررسی و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند. البته وظیفه رجیستر کردن دستگاه‌های موبایلی که در فروشگاه هستند، برعهده فروشنده است. به همین دلیل خریداران باید هنگام مراجعه به فروشگاه و خرید گوشی، از فروشنده فاکتور بگیرند تا در صورت بروز مشکل بتوانند به مراجع مربوط مراجعه کنند.

بنابراین اگر از مغازه و یا فروشگاه داخل ایران گوشی خریداری کرده و از سامانه همتا پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت کرده‌ و یا قطع سرویس شده‌اید، باید گوشی را به فروشنده بازگردانید و هزینه خود را دریافت کنید. درصورت هرگونه مشکل با فروشنده، یعنی

اگر فروشنده حاضر به دریافت گوشی با عودت مبلغ نشده و یا آن را تعویض نکرد، خریدار می‌تواند با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (۱۲۴) و یا بازرسی و تعزیرات حکومتی (۱۳۵) تماس حاصل گرفته و اعلام کند گوشی خریداری‌شده رجیستر نیست و مراحل را از این طریق پیگیری کند./۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ایسنا

***

شماره گوشی رجیستر شده را چگونه تغییر دهیم؟

دارندگان گوشی تلفن همراه در صورت تغییر سیم‌کارت باید فرآیند انتقال بهره‌بردار را انجام دهند، در غیر این صورت دستگاهشان روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

 ‌ با اجرای رجیستری یا طرح ثبت شماره گوشی‌های همراه، گوشی‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد شوند، در شبکه موبایلی ثبت نخواهد شد و دارندگان آنها نمی‌توانند از سیم‌کارت‌های داخلی روی این دستگاه‌ها استفاده کنند.

البته همواره تاکید شده گوشی‌هایی که تا پیش از این سیم‌کارتی در آنها قرار گرفته و از آنها استفاده شده است، نیاز به رجیستری مجدد نداشته و به طور خودکار در شبکه موبایلی ثبت می‌شوند اما در صورتی که خریداری بخواهد گوشی جدیدی که برند آن مشمول رجیستری شده بخرد، باید توجه کند که فرآیند فعال‌سازی گوشی را طی کند.

با وجود این، کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعالسازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتیکه دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند باید از طریق «انتقال مالکیت»، فرآیند انتقال بهره‌بردار را طی کند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

شیوه انتقال مالکیت تلفن همراه چگونه است؟

برای انجام فرایند انتقال بهره‌بردار، کاربران می‌توانند کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار که آیتم سوم است را انجام دهند.

پس از آن، باید ارسال رمز همتا (مربوط به سیم‌کارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن و سپس شماره سیم‌کارت فردی که قصد انتقال مالکیت تلفن همراه به وی وجود دارد، وارد شود.

در نهایت باید تأیید اطلاعات واردشده و دریافت پیام و اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند طی شود.

بنابراین فرآیند انتقال مالکیت باید در زمان تغییر شماره سیم‌کارتی که قصد استفاده از آن در دستگاه وجود دارد، حتما صورت بگیرد؛ در غیر اینصورت دستگاه رجیسترشده روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

درباره نویسنده

1588مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2018 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما