فرق شیعه وسُنی دراستفاده ازقرآن /جفای هر۲گروه به قرآن

فرق شیعه وسُنی دراستفاده ازقرآن 

سنی ها به قرآن چسبیده اند وعترت رارهاکرده اند،

شیعیان اصالت را به عترت داده اندوازقرآن غافل شدند

بهرامپور

ابوالفضل بهرام‌پور در گفت‌وگو با «شفقنا» این گزاره را که میان تشیع بر خلاف اهل تسنن، قرآن مهجور است و به عترت اهتمام ورزیده می‌شود، غیرعلمی و نادرست دانست و گفت: کسی که راه درست و رو به بهشت را می‌رود کسی است که قرآن و عترت را با هم داشته باشد. اصل قرآن است لذا پیامبر (ص) در این مورد فرمودند که عترت ثقل اصغر و قرآن ثقل اکبر است.

سنی ها به قرآن چسبیده اند وعترت رارهاکرده اند،شیعیان اصالت را به عترت داده اندوازقرآن غافل شدند

وی تشریح کرد: اهل سنت، بیشترشان متهم به این هستند که به قرآن بیش از عترت توجه و اهتمام دارند و در میان تشیع نیز عترت نسبت به قرآن از اهتمام بیشتری برخوردار است که البته این دو گزاره علمی نیستند. اینکه می گوییم اهل سنت به قرآن اهتمام دارند و عترت را رها کردند یک گزاره اشتباه است، در واقع این گروه از افراد قرآن را رها کرده اند، مگر می شود کسی به قرآن توجه داشته باشد اما عترت را رها کند، بنابراین کسی که به قرآن اهتمام ورزد نمی تواند عترت را نادیده بگیرد. این دو از یکدیگر قابل تفکیک نیستند.

 شیعیان به عترت اهتمام دارند اما قرآن در نزدشان مهجور است

بهرام‌پور افزود: اگر به شیعیان بگوییم که برای راه‌اندازی یک حسینیه به ده میلیون تومان پول نیاز داریم به اندازه  بیست میلیون تومان کمک می‌کنند اما اگر بگوییم می‌خواهیم  یک دارالقران تاسیس کنیم غالبا بیست میلیون تومان هم کمک نمی‌کنند. در چنین مواردی است که گفته می شود برخی شیعیان به عترت اهتمام دارند اما قرآن در نزدشان مهجور است. در واقع این افراد عترت را درست متوجه نشدند، چون عترت بدون قرآن نیست. مگر امام حسین (ع) در کربلا یک شب مهلت نگرفتند تا با قرآن انس بگیرند.

این مترجم نهج البلاغه ادامه داد: اگرچه اهل سنت معروف به این هستند که به قرآن توجه بیشتری دارند اما قرآن در میان آنان نیز مهجور است چرا که آنها قرآن را آنگونه که باید، معنا نمی کنند. آنها به بعضی از آیات قرآن عمل نمی کنند لذا قرآن در نزد آنان نیز مظلوم است. اهل سنت آن آیه از قرآن را که مربوط به واقعه غدیر خم است یعنی آیه «بلغ ما انظر الیک من ربک» را اینگونه توجیه می کنند که حضرت علی(ع) با دو نفر از صحابه اختلاف داشت به همین جهت پیامبر (ص) در غدیر خم افراد را جمع کرد تا به آنها بگوید که اینها افراد خوبی هستند و ما باید آنها را آشتی دهیم؛ این تحلیل چقدر ناشیانه است. باید برای تشیع مفاهیم قرآن را بازگو کنیم تا بپذیرند و بدانند که بدون قرآن، به عترت اهتمام داشتن معنی ندارد.

 اهل تشیع اصالت را به اهل بیت داده‌اند

این مفسر راه بازگشت به قرآن را در دستان علما، ائمه جمعه، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و نویسندگان و پژوهشگران قرآنی دانست و گفت که این افراد باید قیام کنند چرا که مردم تابع آنها هستند و علما باید به مردم روشنفکری دهند و به آنها بگویند که اصل قرآن است و مسائل دیگر در فرع قرار می گیرند. او خاطرنشان کرد: در قرآن خطاب به انسان ها آمده است که به افراد خصوصی وحی نمی شود  و سخنان خداوند را باید از ائمه شنید. بنابراین قرآن هم درمیان برخی اهل سنت که آن را به درستی و کامل معنا و تفسیر نکرده اند مظلوم است و هم در میان برخی اهل تشیع که اصالت را به اهل بیت داده اند.

رمضان  ماه قرآن  انس باقرآن

بهرام پور همچنین معتقد است: برای داشتن یک جامعه رشد یافته تر با استفاده از قرآن، مردم باید به این باور برسند که هرچه قرآن می فرماید به آن عمل کنند. باید قرآن را در سایه اهل بیت (ع) و اهل بیت (ع) را در سایه قرآن با هم برابر بپذیریم. جامعه رشد یافته از چنین افرادی تشکیل می شود. اگر باورها معیوب باشد آن جامعه رشد نخواهد کرد. شخصی از من پرسید که چگونه می توانیم در ماه رمضان با قرآن انس بگیریم، اما من می گویم با یک ماه قرآن خواندن انس حاصل نمی شود باید روزی یک الی دو ساعت قرآن خوانده شود تا این انس بدست بیاید.

تلویزیون بجای«تفسیر»مدام تواشیح، قرائت، صوت، لحن پخش می کند

این پژوهشگر قرآنی درباره چگونگی عملکرد صداوسیما در حوزه قرآن بیان کرد: تا اندازه ای قابل قبول است اما خیلی جای کار دارد. یکبار به صداوسیما پیشنهاد کردم دو مفسر قابل قبول و خوش بیان در قالب یک برنامه تلویزیونی حاضر شوند و مردم از آنها سوالات قرآنی بپرسند و در این میان حتی دو مفسر نیز درباره پاسخ سوال های پرسیده شده و یا حتی سوالات پنهان در موضوع مطرح شده بحث کنند، سپس این برنامه در شبکه های مختلف تلویزیونی تکرار شود. با تاکید بر اینکه از افراد خسته کننده استفاده نشود چرا که علامه بودن کافی نیست، کسی که مقابل دوربین تلویزیون قرار می گیرد باید مخاطب شناس باشد و مخاطبان او را قبول داشته باشند در این صورت است که اثرگذار می شود. ممکن است فردی سواد کمتری داشته باشد اما زبانش جاذبه داشته باشد و مردم او را بفهمند. این ایده من خیلی پسندیده شد اما عملی نشد. شبکه قرآن نیز شاید فقط ده درصد قابل قبول باشد، آنها مدام تواشیح، قرائت، صوت، لحن و همخوانی پخش می کنند و از تفسیر خبری نیست. گاهی یک قاری از یک مفسر در نگاه مسئولان شبکه مقدم تر است که این عیب محسوب می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه کنیم تا بین نهضت قرائت و حفظ قرآن کریم و تعمق و تدبر در آن توازن برقرار شود گفت: برای ایجاد توازن، فاعل یعنی کسی که باید توازن را ایجاد کند مهم است. یعنی باید پرسید چه کسی یا چه کسانی باید این اقدامات را انجام دهند. فاعل در این مورد صداوسیما، رهبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علما، مراجع، سازمان تبلیغات و دارالقرآن ها است. همه کسانی است که غیرت احیا کردن قرآن را دارند باید به میدان بیایند. در وهله اول نیز صداوسیما خود، متولی امر است. رادیو، تلویزیون و جراید خیلی می توانند کمک کننده باشند.

برخی در برابر اسلام حرف می‌تراشند

بهرام پور درباره جایگاه قرآن بین کارگزاران و مسئولان نظام و اینکه این افراد چقدر قرآنی عمل می کنند اظهار کرد: در مجلس طرحی عنوان شده که طبق آن گفته می شود دختری که فوق لیسانس دارد اگر بخواهد ازدواج کند به اذن پدر نیازی ندارد. اینها در برابر اسلام دارند حرف می تراشند، این فضولی ها به کسی نیامده است. این موضوعات حکم روشن و سنت اسلام است با وجود این بحث ها انتظار دارید که بگوییم مسئولان نظام چقدر قرآنی عمل می کنند؟

او افزود: من به دولت های قبلی پیشنهاد دادم تا همه استانداران، مدیران کل، سفیران و آنهایی که در رده بالاتر هستند باید یک جزء از قرآن را با ترجمه، تفسیر و تحلیل بخوانند و من حاضرم به آنها آموزش دهم. بعد از اینکه توانستند یک جزء را ترجمه، تفسیر و تحلیل کنند ابلاغشان را به آنها بدهید. به شهردار تهران نیز گفتم که همه شهرداران و معاونانشان باید دوره قرآنی ببینند و مدرک بگیرند و با مدرک قرآنی شان بتوانند کار مسئولیتی انجام دهند. حکومت ایران بر مبنای کودتا نیست بلکه بر مبنای ایدئولوژی است پس وقتی بر این مبناست باید از ایدئولوژی اطلاعات داشته باشد./ ۱ خرداد ۱۳۹۷ایسنا

***

 ابوالفضل بهرام‌پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است و کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. مدرس روش ترجمه و تفسیر قرآن بوده و از قرآن‌پژوهان معاصر است که از سال‌های پیش از انقلاب در تألیف کتب درسی با آیت‌الله شهید محمدحسین بهشتی و شهید باهنر در زمینه مسائل قرآنی و دینی همکاری داشته است. گروه ادب خبرگزاری ایکنا، به مناسبت ۱۲ اردیبهشت، روز معلم با این معلم قرآن گفت‌وگویی صمیمی انجام داده که در ادامه از نظر می‌گذرد؛
استاد در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید.
ابوالفضل بهرام‌پور هستم، متولد ۱۳۲۰ از زنجان. بعد از تحصیلات مدرسه، دنبال طلبگی رفتم و سخنرانی‌های تندی در حمایت از امام خمینی(ره) انجام می‌دادم که توسط رژیم پهلوی دستگیر شدم و به اجبار به سربازی رفتم، پس از سربازی تحصیلات دانشگاهی را در رشته الهیات ادامه دادم و سپس تفسیر جزء ۳۰ را نوشتم و به تدریج تفسیر سوره‌های دیگر را انجام دادم.
در زمان شهید رجایی یکی، دو شغل گرفتم، فرماندار لاهیجان و زنجان شدم و شهردار زنجان بودم.
چگونه با قرآن آشنا شدید؟
قدیم‌ها طرح‌کاد این بود که در بازار کار می‌کردم، شاگرد شیشه‌بری بودم و شب‌ها مسجد می‌رفتم، آنجا برای بازاری‌ها درس طلبگی می‌دادند و من علاقه‌مند شدم و پای منبر هر مفسری می‌نشستم و با اینکه سوادم کم بود، آنها را یادداشت می‌کردم و این یادداشت‌ها را هنوز هم نگه‌ داشته‌ام.
اولین معلم قرآن شما چه کسی بود؟
این گونه نبود که فرد خاصی باشد، پای درس هر مفسری می‌نشستم و قرآن یاد می‌گرفتم.
نام اولین کتابی که از شما منتشر شد چه بود؟
تفسیر آسان قرآن بود و در ابتدا به صورت تک سوره بود و چون دیدم سخت است، تصمیم گرفتم سوره‌های یک صفحه‌ای دو صفحه‌ای را تفسیر کنم. اما بعدها عم‌جزء را نیز تفسیر کردم.
شخصیت قرآنی مورد علاقه شما چه کسی است؟
علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی را دوست دارم، همچنین سیدمحمود شبستری که مجتهد و در تهران منبری بود و با تفسیر منبر می‌رفت و بعدها با شهید بهشتی آشنا شدم و پای درس‌هایش می‌نشستم و کتاب «شناخت از دیدگاه قرآن» ایشان را هم تقریر کردم. یک‌شنبه شب‌ها خانه شهید بهشتی می‌رفتم، دیگران هم می‌آمدند و خودش تفسیر می‌گفت و بحث‌های اعتقادی می‌کرد.
نظرتان را درباره این کلمات عنوان بفرمایید.
ترجمه قرآن؟
ترجمه از تفسیر هم سخت‌تر است، چون در تفسیر محدودیتی وجود ندارد، اما در ترجمه جان کلام باید گفته شود. ترجمه‌ای که به پرانتزها پناهنده شده، معلوم است که مترجم نتوانسته معادل‌های خوبی پیدا کند، در حالی که من در ترجمه سعی کرده‌ام کم پرانتز، ساده، گویا و روان باشد.
ترجمه منظوم قرآن؟
اصلا قبول ندارم، هر چند این مترجم‌ها زحمت بسیاری کشیده‌اند، اما کسی که این ترجمه را می‌خواند باید چند کار انجام دهد، یکی با حوصله نظم را معنا کند و بعد با مراد آیه تطبیق دهد؛ از این رو کسی که به دنبال ترجمه است، هر چه کلمات سخت‌تر در آن کم و همراه با ساده‌گویی باشد، بهتر است.
علامه طباطبایی(ره)؟
یک مفسر و فرد پاک و طاهری است و به درستی اسم درستی(علامه) را بر او گذاشته‌اند، وی سالک الی الله بود و فهم فوق علمی داشت و اگر فرد اهل تقوا باشد، قرآن خودش را به آدم می‌فهماند. علم دین مثل فیزیک و مکانیک نیست، تفسیر نمایندگی از طرف پیغمبر(ص) است و الهاماتی به وی نیز می‌شد.
همواره به این فکر هستم که مطالبم را برای مردم چگونه بیان کنم که آن را بفهمند؛ از این رو در این حوزه تخصص دارم و هر مطلب سختی را با مثال‌های ساده بیان می‌کنم. از طرف دیگر همه مردم ایران اهل اخلاص هستند. به این موضوع تکیه می‌کنم که لذت اظهار ارادت مردم و مطرح شدن من، باعث ابتلای به ریا نشود. برای خدا کار کردن با همه قیمتی که دارد، خیلی هم آسان نیست.
از نظر شما اولین معلم قرآن در تاریخ چه کسی است؟
اولین معلم خداوند است؛ چرا که در قرآن می‌فرماید؛ «وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله»، بعد پیغمبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و علمایی که بر قرآن تکیه می‌کنند و حتی در عرفان اگر ۹۰ درصد بر قرآن تکیه نکنند، آن را قبول نمی‌کنم.
مهم‎ترین کلید ترجمه قرآن چیست؟
تسلط به تفسیر مهم‌ترین کلید ترجمه قرآن است و اگر مسلط نباشد نمی‌تواند به این کار دست بزند و نمی‌تواند در میان اختلافات تفسیری اظهارنظر کند و اگر به این مقام نرسد، حق ندارد ترجمه قرآن را انجام دهد.
مهم‎ترین موضوع اثرگذار در زندگی‌تان چه بوده است؟
آیات قرآن برایم بسیار تکان‌دهنده بوده است، به عنوان مثال آیه‌ای در قرآن است که خداوند می‌فرماید؛ «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى، این آدمی نمی‌داند که او را نگاهش می‌کنم». و یا در آخر سوره یونس نیز به این موضوع اشاره دارد؛ آیاتی که با موضوع حضور خداوند است، انسان را نقره‌داغ می‌کند و قرآن می‌گوید، در این دنیا خلوت وجود ندارد. خداوند می‌فرماید؛ دو نفر که خلوت می‌کنند، من سومی هستم.
بهترین آیه قرآن از دید شما کدام است؟
نمی‌توانم بگویم بهترین کدام است، همه آیات قرآن جزء بهترین هستند. کسی آیه‌ای را خوب می‌فهمد، خیال می‌کند بهترین است.
کدام آیه قرآن بیش از همه حالتان را دگرگون کرده است؟
همه آیات این گونه بوده‌اند، فقط بحث این است که آیات را درست بفهمید. از سوی دیگر همه آیات، کلام خداوند هستند و کلام بشر نیستند که تفاوتی کند که کدام بهترین است.
نظرتان درباره مرحوم الهی قمشه‌ای چیست؟
مرحوم قمشه‌ای فرد صالحی بود، از علما و حکما بود و عارف‌پیشه.
بهترین کتابی که خواندید چه کتابی بوده است؟
کتاب‌های شهید مطهری و متفرقاتی که علامه طباطبایی(ره) نوشته‌اند را مطالعه کرده‌ام.
بزرگ‎ترین آرزویی که به آن رسیدید؟
البته ما آرزوهایمان با مسائل آخرت پیوند می‌خورد، یعنی انسان عاقل هر آرزویی که در این دنیا دارد، باید رنگ آخرت به خود بگیرد. تمام آرزهای من قسمت عمده‌اش به آخرت مربوط می‌شود، از این رو آرزو داشتم مانند شهید مطهری خدمتگزار به اسلام باشم.
با ارزش‎ترین چیزی که از دست داده‎اید؟
در زندگی اشتباهاتی داشته‌ام، آقای شاهرودی که شاگرد آیت‌الله صدر بود نقل می‌کرد، آیت‌الله صدر در اواخر عمرش به قدری غصه می‌خورد که این همه من در اصول کار کرده‌ام، چرا این نیرو را برای قرآن نگذاشته‌ام.
آیت‌الله فاضل لنکرانی که پسرش مرا به دیدار ایشان برد، اشک بر چشمانش حلقه زد که کاش من بیشترین کارم روی قرآن بود. مدت کوتاهی پای درس ملا علی همدانی معروف هم بودم که در اواخر عمرش این موضوع را مطرح می‌کرد؛ از این رو من می‌بینم که خداوند بر منت گذاشته و روی قرآن کار کرده‌ام و فقط تنها آرزویی که دارم، این است که روی احادیث نیز کار کنم و خلاصه‌ای قابل فهم از اصول کافی یا بحارالانوار ارائه دهم، همچنین ترجمه‌ای قابل قبول برای صحیفه سجادیه انجام دهم.
یک بیماری که من دارم این است که «چگونه بگوییم که عموم بفهمند» و اگر خداوند مهلت دهد آرزو دارم که این کارها را انجام دهم.
اگر بدانید ۲۴ ساعت بیشتر زنده نیستید، چه می‎کنید؟
هیچ کاری، (با خنده) من همیشه در حال توبه‌ام و این موضوع جدیدی نیست و آرزو دارم با نقطه ضعف منتقل نشوم و هیچ حرف و حدیثی از من نزد خداوند و فرشتگانش نباشد./۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵قدس

درباره نویسنده

1573مطلب نوشته است .

One Comment on “فرق شیعه وسُنی دراستفاده ازقرآن /جفای هر۲گروه به قرآن”

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2018 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما