با جریمه‌هایی که اشتباه ثبت می‌شوند چه کنیم؟کجاشکایت کنیم

با جریمه‌هایی که اشتباه ثبت می‌شوند چه کنیم؟

کم نیستند رانندگانی که وقتی با برگ خلافی خودروشان روبرو می‌شوند بهت زده به ردیف جریمه‌ها نگاه می‌کنند و ناخودآگاه می‌گویند: «حتماً اشتباه شده»؛ رانندگانی که به هر دلیلی به جریمه‌های ثبت شده خودروشان معترضند و در این بین نمی‌دانند اعتراضشان به تخلفات ثبت شده را چگونه اعلام کنند.

برای اعتراض به جریمه‌های رانندگی کجا برویم؟

اگرجریمه ای داشتیدکه اشتباه پلیس باشد

«وقتی پرینت برگه تخلفات رانندگی‌اش را دید از تعجب دهانش باز ماند. ۷ مورد ثبت تخلف که سه موردش تسلیمی بود و دو تای دیگر ثبت دوربین در محل‌هایی که هرگز اسم آنجا هم به گوشش نخورده بود. هر چه فکر کرد هم یادش نیامد پلیس جایی او را متوقف کرده و برگه جریمه را به دستش داده باشد.

مرد میانسال هر چه بیشتر به تاریخ و ساعت ثبت تخلف‌ها و محل‌هایی که جریمه در آن ثبت شده بود، دقت می‌کرد تعجبش بیشتر می‌شد. حتی دو مورد از تخلف‌ها در یک روز و یک ساعت و یک محل ثبت شده بود. حالا دنبال راهی می‌گشت تا این اشتباهات را برای پلیس بازگو کند و مجبور نباشد جریمه‌ای که مرتکب نشده را پرداخت کند.

در سال‌های اخیر بسیاری از رانندگان هنگام دریافت فهرست جرایم رانندگی خود با این مشکلات دست به گریبان هستند اما موضوع این است که مردم نمی‌دانند چگونه باید این تخلف‌ها را پیگیری کنند و تصورشان این است که اعتراض‌شان به جایی نمی‌رسد.

تسلیمی،الصاقی،دوربینی چیست؟

سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با اشاره به این موضوع به «ایران» می‌گوید: «جرایم رانندگی در ایران با چند روش ثبت و به مالکان خودروها ابلاغ می‌شود از جمله تسلیمی، الصاقی و ثبت با دوربین راهنمایی رانندگی؛

تسلیمی

راننده در محل حضور دارد و مأمور پلیس نیز شاهد تخلف بوده بنابراین تخلف را ثبت و برگه را به‌ راننده می‌دهد.

این بهترین روش و در واقع قانونی و صحیح‌ترین راه برای ابلاغ جریمه به رانندگان متخلف است. از طرفی از آنجایی که مأمور موظف است فاکتورهای جریمه را به مقام بالاتر خود ارائه کند تا حد ممکن در ارائه تخلفات دقت می‌کند. در این فاکتور علاوه بر مشخصات هویتی راننده (نه مالک)، نوع تخلف، پلاک و محدوده جغرافیایی محل نیز باید ثبت شود که احتمال خطا در آن بسیار پایین است

«در صورتی که راننده در فهرست تخلفاتش با چنین اشتباهاتی روبه‌رو شد می‌تواند با مراجعه به مرکز اجرائیات موضوع را پیگیری کند.

از آنجا که هم مأموری که اعمال قانون کرده هم کسی که آن را وارد سیستم کرده و نیز ته برگ جریمه هر سه در دسترس است می‌توان هر گونه خطایی را مشخص کرد.»

الصاقی (زیربرف پاک کن)

«نوع دوم ثبت تخلفات، الصاقی است. در این شرایط، مأمور، نوع تخلف و جغرافیای محل را مشخص می‌کند اما برای این که دقت کار بالا برود مأمور مسئول جریمه باید علاوه بر شماره پلاک خودرو، تاریخ ساخت پلاک که در گوشه پلاک ثبت شده است را نیز بنویسد(زیربرف پاک کن بگذارد) بنابراین میزان دقت افزایش یافته و امکان خطا تقریباً به صفر می‌رسد.

جریمه: ندیدن ویا بی اعتنایی به دستور «ایست» پلیس چیست؟

نوع سوم نیز جریمه‌های دو برگی است. در این مورد وقتی راننده تخلفی مرتکب می‌شود به او دستور ایست می‌دهند اما اگر راننده خواسته یا ناخواسته توقف نکرد مأمور راهور ارقام پلاک را می‌نویسد اما با توجه به این که خودرو در حال حرکت است احتمال خطا وجود دارد. البته این نوع ابلاغ نامش دو برگی است اما برگه جریمه در اختیار مأمور پلیس است.

جریمه« دوربینی »چیست؟

نوع چهارم نیز سامانه هوشمند و ثبت تخلف با دوربین است. در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تخلفات دوربینی ثبت می‌شود که آن هم فرآیند خاصی دارد.»

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور افزود: «وقتی دوربین، پلاکی را خوانش می‌کند این اطلاعات در سیستم ثبت می‌شود. دوربین با شناسایی راننده متخلف، یک تصویر از محل تخلف و عکسی از پلاک می‌گیرد. شماره پلاک از سامانه شماره‌گیری استعلام می‌شود، سپس کاربری که در مرکز مانیتورینگ حضور دارد اطلاعات خام دوربین را کنترل و تطبیق داده و در صورت نبود خطا، جریمه را صادر می‌کند.»

کرمی اسد درباره میزان خطای این سامانه هوشمند نیز گفت: «گاهی برخی افراد مراجعه کرده و مدعی می‌شوند جریمه دوربینی برایشان ثبت شده در حالی که هرگز در آن مکان نبوده‌اند، این شهروندان می‌توانند با مراجعه به مرکز اجرائیات درخواست بررسی دوباره دوربین‌ها را داشته باشند که در صورت اشتباه مشخص خواهد شد.»

وی درباره شیوه برخورد با مأموران متخلف نیز توضیح داد: «بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور موظف است ثبت جرایم را با حداکثر دقت انجام دهد. بنابراین در صورتی که وقوع تخلف از سوی مأموران پلیس راهور ثابت شود آن مأمور تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد. ما برای به حداقل رساندن اشتباه‌های پلیس به مأمورانی که جریمه می‌کنند و کسانی که مسئول پانچ(وارد کردن جریمه‌ها به سیستم) جریمه‌ها هستند آموزش‌های لازم را داده‌ایم.

با این حال در صورتی که هر یک از شهروندان شکایتی درباره جرایم شان دارند می‌توانند با مراجعه به ۲۸۰ واحد رسیدگی به تخلفات اجرائیات در سراسر کشور، پیگیر کارشان شوند تا حقی از کسی ضایع نشود.»/ ۸ آبان ۱۳۹۷ ایسنا

کجابایدرفت؟

«سرهنگ “فضل الله شیری» رئیس پلیس راهور، در زمینه شیوه‌های رسیدگینحوه اعتراض به خلافی خودرو اعلام شد به فرآیند شکایت از تخلفات راهنمایی و رانندگی گفت: در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو فرآیند وجود دارد.
 در فرایند اول اعتراض به قبض جریمه است؛ در صورتی که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خودر را در مطرح کند، اینگونه موارد قابل رسیدگی و اصلاح است.
 در فرایند دوم اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و در خواست اعتراض می‌دهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.
سرهنگ شیری تصریح کرد: در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه نماید، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در مورد مهلت اعتراض به خلافی و یا قبوض جریمه صادر شده، اظهار کرد: ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مهلت اعتراض را ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می رسد، تعیین کرده است.
سرهنگ شیری افزود: در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، بایستی جریمه را به مآخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
 با مراجعه به سایت ۱۲۰ و یا مراکز پلیس + ۱۰ قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، از میزان جرایم رانندگی خود مطلع شوند/۳۰ شهریور ۱۳۹۶شبکه خبرصداوسیمای کرمانشاه
***
 مراکز مراجعه تهران

به گفته مسئولان پلیس راهور علی‌رغم احتمال پایین اشتباهات در ثبت تخلفات دوربین‌های ثبت تخلف ولی همواره ممکن است اشتباه‌ و خطایی از سوی اپراتورها، افسران پلیس و سایر عوامل دخیل در ثبت تخلفات رانندگی وجود داشته باشد؛ از این رو ساز و کاری برای اعلام اعتراض به تخلفات رانندگی، طراحی شده تا با بررسی مجدد، نسبت به عدم وجود خطا در ثبت تخلفات، اطمینان حاصل شود.

بر اساس این گزارش در شهر تهران ۷ مرکز برای رسیدگی به این اعتراضات درنظر گرفته شده تا اعتراضات رانندگان تهرانی به جریمه‌های ثبت شده را بررسی کنند./۲۴ مرداد ۱۳۹۶تسنیم

آدرس این مراکز به شرح زیر است:

۱_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۳: بزرگراه حقانی نرسیده به تقاطع جهان کودک – مقابل پارک آب و آتش.

۲_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۰: بزرگراه نواب _ تقاطع خیابان محبوب مجاز.

۳_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۴: خیابان نبرد _ میدان نبرد _ انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی.

۴_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۲۰: شهر ری _ خیابان استخر _ روبروی فروشگاه شهروند.

۵_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۲۱: تهرانسر _ انتهای بلوار یاس.

۶_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۲۲: همت غرب _ آزادگان جنوب _ شهرک گلستان _ بلوار گلها _ خیابان یاسمن جنوبی.

۷_ راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶: خیابان بعثت _ خیابان شهید رجایی _ خیابان هلال احمر _ مقابل سیلو.

درباره نویسنده

1753مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2018 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما