“ونیز”ایتالیا،شهری روی آب”۴شهربدون خودرو”+عکس

«ونیز »ایتالیا شهر روی آب،باراندگی اخیر ۷۵ درصد از سطح شهر زیر آب رفت

درادامه «۴شهربدون خودرو»را هم خواهیددید+تصاویر
شهر ونیز(Venezia) در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار گرفته‌است که از ۱۱۷ جزیره کوچک متصل شده با کانال و پل تشکیل شده است.
بطور سنتی و از قدیم به شش قسمت تقسیم شده. این مناطق شش‌گانه عبارتند از درسودورو، سانتا کروچه، سن پلو، سن مارکو، کانا رجو، کاستلو. این مناطق در دو طرف کانال «گراند» قرار دارند که حدود ۱۵۰ کانال کوچکتر را به هم وصل می‌کند.
در واقع لاگونی که شهر ونیز بر روی آن ساخته شده دارای قسمتهایی از آب بیرون زده بوده است اما اکثر نقاط آن عمق آب تا چند متری داشته است.
نام  قدیم ونیز«ونتزیا»بود که در شمال شرق ایتالیا قرار دارد شامل ۲ ناحیه «ونتو و فریولی»می‌شد.
جمعیت ومساحت
شهر«ونیز» مرکز استان «ونیز»بامساحت ۴۱۴٫۵۷کیلومترمربع  و حدود ۲۷۱هزارنفرجمعیت دارد ،جمعیت استان ونیزبالغ بر ۶۶۴ هزارنفر  می باشد.
استان « ونیز» دارای ۴۴ شهرستان می‌باشدکه بزرگترینش بعدازونیز«چیوگیا»با۵۱هزارجمعیت و۲شهرکوچک آن «کنکوردیا ساگیتاریا» و«ماسیله دی پیاوه» مرکدامباحدود۱۰۶۵۰نفرجمعیت داردند.
ناحیه  وِنِتو (ونتزیا )است  که مساحت این ناحیه ۲٬۴۶۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۸۶۵٬۰۰۰ می باشد
آب وهوا ی«ونیز»
دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشد در زمستان‌ها به حداقل ۳ درجه بالای صفرمی‌رسد و در تابستان‌ها به ۲۴درجه بالای صفر. رطوبت هوا نیز بالا می‌باشد.

از دیدنی‌های  شهر «ونیز»، میدان «سن مارکو »محل دفن مرقس (حواریون عیسی)است.

سطح آب در ونیز چهار مرتبه-جزرومد- در سال از به۱۱۰ سانتی‌متر می‌رسد

امااینبار که تا ۱۵۶ سانتی‌متر بالا رفت، آب تمام خیابان‌ها را برداشت. آب سیل وارد خانه‌ها و فروشگاه‌ها شد و مردم را وادار کرد برای بیرون ریختن آب از پمپ‌های قوی استفاده کنند.

در دیگر بخش‌های ایتالیا هم سیل در خیابان‌ها و جاده‌ها راه افتاد و ۸ نفر را به کام مرگ کشاند. وزیدن بادهای شدید به بالا رفتن سطح آب فراتر از ۱۵۰ سانتی‌متر انجامید و از دست سیل‌بندهای بیرون و داخل شهر ونیز هم کاری برنیامد.

 مدارس و مکان‌های توریستی در بسیاری از شهرهای ایتالیا تعطیل شده است.

میدان «سن مارکو »دوشنبه بعدازظهر به روی گردشگران بسته شد. سطح آب در این میدان به ۱۵۶ سانتی متر رسید. چهارمین رکوردی است که تاکنون ثبت‌ شده است.

با وجود این بسیاری از توریست‌ها و ساکنان محلی همچنان مصمم هستند که به گردش و کسب و کار خود بدون توجه به سیل و باران ادامه دهند.

بعضی رهگذران از پیاده‌روهای موقت چوبی که برای بالا آمدن آب تعبیه شده، استفاده می‌‍کنند.

بعضی دیگر از جمله گردشگران در ونیز با چکمه‌های پلاستیکی بلند به آب زده‌اند یا کفش‌هایشان را به دست گرفته و پابرهنه در آب راه می‌روند.

فروشندگان به سختی مشغول تخلیه آب از مغازه و انبارشان هستند.

در حالی که ونیز و دیگر نقاط منطقه «منتو »در وضعیت هشدار قرمز قرار دارد، به ساکنان هشدار داده شده که برای اختلال شدید در رفت و آمد و قطعی برق و آب آماده باشند.

             بدترین سیل

شهروندان ونیز و گردشگران صبح روز دوشنبه۲۹اکتبر۲۰۱۸(۷ آبان ۱۳۹۷) با قرض گرفتن چکمه وارد خیابان‌هایی شدند که سیلی کم‌سابقه تمام سطح آنها را پوشانده بود.

گاردین، در سیلی که  از سال ۲۰۰۸میلادی(۱۳۸۷شمسی) به بعد سابقه نداشته،

مسئولان بخش حمل و نقل فعالیت اتوبوس‌های آب‌پیما را به حالت تعلیق درآوردند، مگر برای شهروندان و گردشگرانی که برای خروج از شهر ونیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. آخرین بار که سطح آب در این شهر تاریخی چنین بالا آمده بود، به دسامبر ۲۰۰۸ بازمی‌گردد اما سیلی که دوشنبه در ونیز راه افتاد، بسیاری از مردم و مسئولان را غافلگیر کرد.

پروژه موسی چیست؟

پروژه موسوم به «موسی» به دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌ها و افشای فسادها و رسوایی‌های مالی از مدت‌ها پیش معلق مانده اما شاید سیل روز دوشنبه باعث شود دوباره به جریان بیفتد.

بارش باران‌های سیل‌آسا و وزیدن بادهای شدید در بسیاری از نقاط ایتالیا در چند روز گذشته زندگی مردم را از حالت عادی خارج کرد و سقوط سه درخت در سه حادثه جداگانه در شهرهای لاتزیو و ناپل جان سه شهروند را گرفت. در شهر رم هم درهای بناهای تاریخی بر روی گردشگران بسته شد و کارشناسان معتقدند ادامه بارندگی‌ها می‌تواند یادآور سیل ویرانگر سال ۱۹۶۶ باشد که شهرهای ونیز و فلورانس را به تعطیلی کشاند.

شهر زیرآب

تداوم شرایط نامساعد جوی و ادامه بارندگی در شهر ونیز ایتالیا، موجب بالا امدن اب و اعلام وضعیت هشدار در این شهر شد.
شهربی خودرو/شهرقایق ها

قایق تنها وسایل نقلیه عمومی و خصوصی ونیزمی باشد حمل ونقل هم با قایق انجام می گیرد، این شهررا(شهربی ماشین)ویا شهررا شهر«کانال ها »نیزمی گویند.

ماشین های «آتش نشانی »شهرونیز هم قایق هستند

حتی نیروهای آتش نشانی و پلیس هم برای انجام وظایف خود از انواع قایق های موتوری استفاده می‌کنند.

این شهر تاریخی سال‌هاست که با آرامی در حال فرو رفتن به زیر آب دریاست و تا امروز طرح‌هایی که برای جلوگیری از غرق شدن این شهر ارائه شده، کار ساز نیست.

بسیاری از اهالی ونیز به دلایل مختلف این شهر زیبا را ترک می‌کنند، از مهمترین این علل رطوبت زیاد هوا و بالا آمدن آب است که موجب می‌شود در طبقات هم کف منازل و همچنین مغازه‌ها همواره آب جمع شود.

اهالی ونیز به شدت از مشکل بالا آمدن آب رنج می‌برند. زمانیکه سطح حداکثر یک متر بالا می‌آید، قابل تحمل است اما بیش از این میزان، مشکل آفرین می‌شود و تمام اجناس مغازه داران به زیر آب می‌رود.

ساکنین ونیز «آمادگی بالاآمدن آب تایک متر» رادارند

مشکل آب گرفتگی سطح شهر ونیز فقط منحصر به زمستان نیست و در تمام فصول سال چکمه‌های بلند برای رفت و آمد در خیابان‌ها در دسترس مردم است و وقتی آژیر بالا آمدن آب به صدا در می‌آید آنها را به پا می‌کنند.

شهر ونیز از جمله شهرهای توریست پذیر جهان است و سالانه میلیون‌ها توریست به این شهر می‌روند. از دیدنی‌ترین نقاط این شهر میدان سن مارکو است که مارکوپولو در آن دفن شده است.

 

از قرن چهاردهم میلادی ونیز محل استقرار ملوانان حرفه‌ای شد و کم‌کم شهر به علت نیروی دریایی‌اش شهرت یافت.

از قرن پانزدهم، ونیز بتدریج به بندری تجاری تبدیل شد و تا سال ۱۴۵۰ بیش از ۳۰۰۰ کشتی بازرگانی متعلق به ونیز بودند یا در آنجا تردد می‌کردند.

ونیز تا سال ۱۷۹۷ یک جمهوری مستقل بود.

«ونیز»اتریشی

اما پس از ۱۰۷۰ سال جمهوری ونیز استقلال خود را از دست داد. زیرا ناپلئون بناپارت در دوازدهم می ۱۷۹۷ ونیز را فتح کرد. در اکتبر ۱۷۹۷ براساس معاهده‌ای که بین ناپلئون و دولت اتریش امضاء شد، کنترل ونیز را اتریشی‌ها در اختیار گرفتند.

«ونیز»ایالیایی

اما در سال ۱۸۰۵ با عقد معاهده‌ای دیگر، ونیز دوباره بخشی از پادشاهی ناپلئون در ایتالیا شد.

تا این که در سال ۱۸۱۴ به دنبال شکست ناپلئون مجدداً  اتریشی‌ها کنترل ونیز را در دست گرفتند.

در سال ۱۸۶۶ پس از ۷ هفته جنگ‌های خونین ونیز بخشی از ایتالیا شد.

در دوران اشغال شهر، بسیاری از بناها و آثار تاریخی آن ویران شد.

در نیمه دوم قرن نوزدهم ونیز دوباره در مسیر شکوفایی قرار گرفت و به بندری جذاب برای گردشگران تبدیل شد.در طول جنگ جهانی دوم، ونیز اعلام بی طرفی کرد ودرامان ماند.

پیدایش ونیز این شهر ایتالیایی به عصر باستان باز می‌گردد. نخستین سکونتگاه‌های جزیره در تالاب‌ محافظت شده ونیز و احتمالاً در آخرین روزهای امپراطوری روم شکل گرفته‌اند. با این وجود مدت‌ها پیشتر ماهیگرانی برای امرار معاش در این مکان حضور داشتند. در قرون پنج تا شش بعد از میلاد موجی پی در پی از طوایف آلمانی؛ طایفه هان (Huns)، گاتس (Goths) و لومبارد (Lombards)؛ به سرزمین‌های شمالی ایتالیا حمله می‌کردند و بسیاری از پناهندگان در پی این یورش‌ها به تالاب ونیز می‌گریختند. این مکان، پناهگاهی محافظت شده در برابر غارتگرانی که خود قایقی نداشتند به شمار می‌آمد. حضور دیگر پناهندگان در این مکان سبب افزایش سریع جمعیت آن شد.

در سال ۱۰۸۲ میلادی ونیز استقلال کامل خود را از امپراطوری بیزانتین بدست آورد.

ستونهای منازل وامکان ازچوب ساخته شده است.

فنداسیون ساختمانها به این صورت است که ، ستونهای چوبی (شمعک) به داخل ماسه زیر آب طوری فرو برده کرده اند که در جای خود محکم باقی بمانند. سپس بر روی این ستونهای چوبی یک پلتفرم چوبی قرار دادند و در آخر با مصالح بنایی یک دال و سپس خود ساختمان رابنا کردند.

مجکم کاری درساختمان کلیسا

برای ساخت کلیسای سانتا ماریا دلا سلو- (Santa Maria della Salute )از بیش از ۱,۱۰۶,۶۵۷ ستون چوبی به ارتفاع ۴ متر استفاده شده است.

تنها قرار دادن ستونهای چوبی (شمعکهای پی) بیش از ۲ سال و ۲ ماه به طول انجامید.که به آن«غول کلیسا»ویاکلیسای بزرگ نیزمی گویند.

گفته می شود که درسال ۱۶۲۹میلادی(۱۰۰۸شمسی) طاعون می آیددرایتالیا، هزاران نفرتلف می شوند،دولت ایتالیا متوسل به حضرت مریم می شود،نذرمی کند که درصورت فروکش شدن بیماری،یک معبد«کلیسا»به نیت مریم مقدس بناکندبا بهترین تکنولوژی که ،بیماری رخت بربست ودولت وقت هم به عهدش وفاکرد.

مدیریت سایت-پیراسته فر:سازه های محکم ومهندسی شده بناها که بایددرآب قراربگیرند وپوسیده نشدن پایه های چوبی ،همچون اقدامات مهندسی شیخ بهایی دراصفهان است،از حمام تازاینده رود.

چوبهارا ازکجاآوردند

چوب مورد نیاز توسط کشتی از جنگلهای اسلوونیا و کرواسی آورده شد.

مشکل پوسیدگی چوبهای ستون ساختمانها

راز پایداری این پی های چوبی در غرق کردن آنها در آب شور است. پوسیدگی چوب توسط میکروارگانیسمهایی از قبیل قارچها و باکتری ها صورت میگیرد

غرق کردن چوب در آب شور و دور نگه داشتن آن از اکسیژن, موجب درامان ماندن ازپوسیدگی است.

 علاوه بر آن جریان مداوم آب املاح باعث استحکام بنامی شوند وهمانند سازه های سنگی«بتون» سخت شوند که  مهندسین دانشگاه هارا به حیرت  آورده است،همانطورکه سازه های شیخ بهایی دراصفهان موجب حیرت مهندسین معمارشده است،با آن هارمونی سازه های مهندسی.

به غیراز«ونیز»سه شهردیگر دردیگرکشورها هم «بدون خودرو»هستند:

جزیره ماکیناک، میشیگان

«جزیره ماکیناک» درایالت میشیگان امریکا-از اواخر قرن نوزدهم(سال ۱۸۹۸)ترددخوروهای موتوری را در  ممنوع اعلام کرد

-البته وسایل نقلیه خدماتی و اورژانس و همچنین وسایل نقلیه ضد برف در زمستان مجازند.

جزیره لامو، کنیا

شهرتاریخی لامو( Lamu) درسال ۱۳۷۰ میلادی توسط قبیله سواحیلی ( Swahili)  بنا شده است ، دارای خیابان های کوچک داردکه بسختی یک ماشین بتواندعبورکند.دولت کنیا حمل و نقل موتوری را در جزیره ممنوع کرد، و مردم از دوچرخه  واسب وگاری برای رفت و آمد استفاده می کنند.

جتهورن، هلند

شهرکوچک  Giethoorn  جتهورن که به نامهای «گیتورون » ویا (ونیزهلند) همچنین به  «ونیز کوچک» نیزمعروف است/جتورون هم می گویند

،البته بعلت کوچکی وسعتش به آن«دهکده»می گویند در قرن سیزدهم بناشد ولی معروفیتشاز سال ۱۹۵۸ به بعد بوده است.

درباره نویسنده

1753مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2018 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما