ماجرای کتک خوردن همسرپادشاه عربستان”مادرفیصل”ازشرطه هاهنگام زیارت+بقیع

ماجرای کتک خوردن همسرپادشاه عربستان

همسرپادشاه عربستان «امُ فیصل»هم ازشرطه ها کنک خورد!

درادامه اسامی کسانی که درقبرستان بقیع مدفون هستندخواهیددید

یکی ازمحورهای  مذاکرات آقای هاشمی باملک عبدالله(پادشاه عربستان) مسائل زائران‌ایرانی به‌ویژه مشکلات خانم‌ها برای رفتن به زیارت و بقیع بود .

به ملک عبدالله گفتند اسلام دراین مسائل فرقی بین زن و مرد قائل نیست همان‌طورکه در ایران زن‌ها مانند مردها به زیارتگاه‌ها و مساجد و قبرستان‌ها می‌روند، چرا شما این محدودیت‌هایی که در اسلام نیست را اعلام می‌کنید؟

ملک عبدالله گفت: نظر شما را قبول دارم ولی مشکل ما علمای ما هستند که حاضر نیستند زیر بار این نظر بروند.

پادشاه عربستان ازکتک خوردن یکی اززنانش گفت!

ملک عبدالله گفت:اتفاقاً ام فیصل (حصه بنت طراد الشعلان) هم اخیراً بصورت ناشناس به زیارت رفت و از دست همین مأموران(شرطه ها) کتک خورد.

آقای هاشمی گفتند: نتیجه این می‌شود که در هر سال چند صدهزار زن ایرانی‌که به مکه و مدینه می‌آیند و با این محدودیت‌ها مواجه می‌شوند با ناراحتی به ایران بر می‌گردند و از شما عصبانی هستند. شما نباید اجازه بدهید علمای شما بر این نظر ناحق پافشاری کنند و شما را زیر سئوال ببرند. ملک عبدالله گفت: شما به من فرصتی بدهید تا با علما صحبتی داشته باشم و مشکل را حل کنم.

زنان زائر درداخل قبرستان بقیع -خرداد۱۳۸۷

یک نمونه ازکتک خوردن یک زائرزن ایرانی:

یک زایر خانه خدا هنگام زیارت قبور متبرکه ائمه (ع) از پشت میله‌های بیرون قبرستان بقیع، توسط پلیس مدینه (شرطه‌های سعودی) مورد تعرض قرار گرفت و زمانی که از سوی او و همراهان اعتراض شد، به‌ شدت برخورد فیزیکی صورت گرفت و به حال اغما رفت.

 زهرا بیات سرمدی، زایر هفتاد ساله عمره مفرده، وقتی از بیرون قبرستان بقیع در حال دعا کردن و زیارت بود، ناگهان از سوی شرطه‌های مستقر در بقیع مورد اهانت قرار گرفت و با زور، چادر او را کشیدند و از پشت هل دادند که او از ناحیه پشت سر به زمین خورد و به حال اغما رفت،وی ابتدا دربیماستان انصار مدینه و سپس در بیمارستان ملک فهد منتقل وموردمداوا قرارگذفت و اکنون حال عمومی او رو به بهبود است.

با پیگیری‌های ستاد حج مستقر در مدینه و هیأت پزشکی حج، جراحت‌ها از ناحیه پشت سر، بازوی دست راست و قسمت پهلوی این زایر در حال بهبود است و موضوع از طریق مسئولان ستاد حج درحال پیگیری حقوقی و قضایی است./ ۲۰ تیر ۱۳۸۸ایسنا

زنان زائر درداخل قبرستان بقیع -خرداد۱۳۸۷

ملک عبدالله بن عبدالعزیز،پس از مرگ برادرش (ملک فهد بن عبدالعزیز) پادشاه عربستان شد ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود است که ۱۹ زن و ۶۶فرزند(۳۶ پسر+۳۰دختر)داشت که زمان مرگش ۱۳نفرازپسرانش درقیدحیات بودند،مادرفیصل:حصه بنت طراد الشعلان است

زنان زائر درداخل قبرستان بقیع -خرداد۱۳۸۷

زنان ملک عبدالله(پادشاه عربستان)

۱- حصه بنت عبدالله ال سعود
۲- منیره بنت محمد بن عبدالعزیز آل الشیخ
۳- منیره بنت محمد بن عبدالله العطیشان من بنی تمیم
۴- نوره بنت عجمی المنیخر
۵- سلطانه بنت عبدالعزیز بن الأحمد السدیری
۶- عایده فستق
۷– حصه بنت طراد الشعلان
۸- مشاعل بنت بندر بن فیصل الدویش
۹-  تاضی بنت مشعان الفیصل الجربا
۱۰- ملکه بنت سعود بن زید الجربا الشمری
۱۱- طریفه الفیصل الحمود آل رشید
۱۲-  هیفاء بنت مهنا بن عبدالرحمن آل مهنا
۱۳- حصه بنت مانع بن جمعه
۱۴- العنود دحام البخیت الفایز بنی صخر
۱۵-  بینه بنت محمد بن نایف الحثلین
۱۶- عمشاء بنت خلیل بن قرمله
۱۷- نوره بنت لافی الشریم
۱۸- موضی بنت محمد بن فلاح آل مجفل
۱۹-  شیخه بنت فهد العبود

فرزندان دیگر «حصه بنت طرادالشعلان»: امیر منصور، امیره هیفاء ، امیره ریما، امیره صیته، امیره ساره ، امیره نایفه، وامیره عبیر

فیصل کیست؟

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی درپی اصلاحات کشورش برآمد و ترقی وتمدن رادر تعامل با آمریکا دانست
برای زمینه سازی امیری پسراصلاح طلبش« فیصل»رادر پست وزیر آموزش و پرورش منصوب کردوگارد ملی عربستان (نیروهای ویژه) و معاونت رییس کل استخبارات عربستان رابه اوسپرد.

(قدسنا) به نقل از یک پایگاه خبری سوری٢۴ صفر ١۴٣٠(۲ اسفند ۱۳۸۷) می نویسد:«فیصل» ازاندیشه های روشنفکری بیشتری به نسبت سایر شاهزاده های سعودی برخوردار است(که ازمادراصلاح طلبش-حصه- به ارث برده)

عبدالله بن عبدالعزیز(ملک عبدالله) :متولد اول اوت ۱۹۲۴ (۱۰ مرداد ۱۳۰۳)بعدازفوت برادرش (ملک فهد)درسال  ۱۳۸۳ پادشاه عربستان شد و پس از  ۹ سال و ۶ ماه سلطنت  در۳ بهمن ۱۳۹۳ ( ۹۰سالگی )درگذشت.

بنیانگذارآل سعود«عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل»است وهمه پادشاهان سعودی از فرزندان «عبدالعزیز » هستند. وی قدرت را از سال ۱۹۳۲میلادی(۱۳۱۰شمسی) در دست گرفت، به مدت ۲۹ سال حکومت کرد و در سال ۱۹۵۳میلادی(۱۳۳۱شمسی) وفات یافت. 

زنان وفرزندان بنیانگذارآل سعود

عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل ۲۲ همسر قانونی داشت و شمار فرزندان اورابیش از ۱۰۰ فرزند نوشته اند است. ملک سلمان(متولد۱۹۳۵میلادی) بیست و پنجمین پسر عبدالعزیز است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تولیداین خبرازچندسطراز گزارش مفصل ومطول«سفرنامه خرداد۱۳۸۷آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان»که توسط یکی ازهمراهان (حجت الاسلام مسیح مهاجری)اخذشده است.

اطلاعاتی از قبرستان بقیع:

«بقیع الغرقد»

نام قبرستانی که امروز در سمت شرقی مسجدالنبی(ص) قرار گرفته است؛ در اصل «بقیع الغرقد» و «بقیع» بوده است که وبعدها «جنّه البقیع» نیز گفته می شد.

ابن اثیرویاقوت حموی می گویند:«غرقد» درختی است وحشی و خاردار و دارای میوه مخصوص

«محل وسیعی است که دارای درخت و یا ریشه درخت باشد و چون بقیع قبلا دارای درخت «غرقد» و ریشه‌های آن بود پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد.

قدمت قبرستان بقیع

قبرستان بقیع ،صرفاً یک مدفن شیعیان نیست.بلکه قبل از ورود اسلام به مدینه، مردگان در دو قبرستان «بنی سلمه» و «بنی حرام» دفن می‌شدند.

تدفین قبورمسلمین ازچه زمانی؟

پس از دفن شدن ابراهیم – فرزند رسول الله (ص)- در بقیع، مردم مدینه علاقه‌مند شدند پیکر اقوام و عشیره خود را در آنجا دفن کنند و هر یک از قبایل مدینه، درختان و ریشه‌های بخشی از بقیع را قطع و زمین آن را برای همین منظور آماده کردند و تدریجاً آن دو مدفن قدیمی مدینه متروک شد.

اولین کسی از انصار – یعنی یاران پیامبر (ص) در مدینه- که در بقیع دفن شده است اسعد بن زراره و از مهاجرین – مهاجران از مکه به مدینه- عثمان بن مظعون بوده است.


قدیمی ترین عکس موجود«بقیع»-قبل ازتخریب

از امام مالک – یکی از ائمه اهل سنت- نقل می‌کنند که ده هزار نفر از صحابه رسول خدا(ص) در مدینه از دنیا رفته‌اند و طبیعی است که همه یا اکثر آنان در بقیع به خاک سپرده شده‌اند.

ساختاراولیه قبور
مورخین نوشته اند که تا پیش از تخریب ، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به‏ طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند.


نخستین تخریب
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰قمری(۱۱۸۴شمسی) یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد،

دومین تخریب بقیع

دومین تخریب در هشتم شوال سال ۱۳۴۴(۳۱فروردین۱۳۰۵) و پس از روی‌ کار آمدن مجدد(سومین دوره)حکومت وهابی عربستان ، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ خود قراردادند وهمه قبور موجودموردتعرض قرارگرفت.

تخریب قبور وبارگاه مکه

وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابی‌طالب (ع)، خدیجه (ع) و زادگاه پیامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و “خیزران” عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر “حوا” و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، تنها قبری راکه جرئت جسارت نداشتند«قبررسول الله» بود .

آن‌ها همچنین در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.

تخریب قبورکربلا

وهابیون در سال شوال ۱۳۴۳ به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که درآنجاناموفق بودند.

بقیع

حرم ائمه بقیع در سمت غربی بقیع واقع شده است که در این آن ، قبر ۴ تن از امامان شیعه ؛ امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) در کنار هم ، قرار دارد . در فاصله چند متری این قبور مطهر ، مزار عموی گرامی رسول الله (ص) ، عباس قرار گرفته است . همچنین در کنار آن نیز قبر دیگری است متعلق به فاطمه بنت اسد و بـه احتمال ضعیف متعلق بـه حضرت زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) .
این قبور مطهر پیش از ویرانی حرم در ۸ شوال ۱۳۳۴( ۱۶ مرداد ۱۲۹۵) به دست وهابیون ، زیر یک گنبد قرار داشت و دارای یک ضریح بود .
قبرستان بقیع ، یکی از قدیمی ترین قبرستان های مدینه است و چهره های شاخص تاریخ اسلام از جمله عزیزان و صحابه پیامبر (ص) و نیروهای فداکار صدر اسلام در آن دفع هستند .

چه کسانی(بزرگان)درقبرستان بقیع مدفونند؟

* مرقد مطهر ۴ امام معصوم از ائمه شیعه(ع) :امام مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)

* قبر پنهان حضرت فاطمه زهرا (س) (بنا به نقلی)

* قبور ابراهیم ، زینب ، ام کلثوم و رقیه ، فرزندان پیامبر (ص)

* قبور همسران پیامبر (ص)

* قبر مادر حضرت علی (ع) ، فاطمه بنت اسد

* قبر عموی پیامبر (ص) ، عباس

* قبر حلیمه سعدیه ، مادر رضایی پیامبر (ص)

* قبر عقیل برادر حضرت علی (ع)

* قبر عبدالله بن جعفر ، همسرحضرت زینب کبری (س)

* قبر عمه های پیامبر (ص) ، عاتکه و صفیّه

* قبر اسماعیل ، فرزند امام صادق (ع)

*قبر امّ البنین مادر حضرت ابالفضل(ع)

* قبر برخی از صحابه پیامبر مانند :سعد بن معاذ، ابوسعید خدری

 زیارت قبرستان بقیع با محدودیت‌هایی همراه است به طوری که درب‌های قبرستان بقیع بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر به مدت دو ساعت باز می‌شود و تنها آقایان اجازه ورود به این محل را دارند.

رئیس قبلی حج زیارت(حمیدمحمدی)می گوید: زائران به محض ورود از درب اصلی به مسیر سمت راست حرکت کنند و ناگزیر هستند بدون توقف مسیر را به سمت دیواره جنوبی بقیع ادامه دهند و سپس تقریبا تا نزدیکی ضلع شرقی که مسافتی چند صد متری است را در راهروی باریک مابین قبرها پیش روند و در برگشت «شهدای احد» را زیارت کنند. مضجع «چهار امام »معصوم(ع) را نیز باید گذرا زیارت کنند؛ این در حالی است که پیش از این به محض ورود به بقیع، در محوطه کوچک مقابل مضجع، مجال توقفی اندک بود، اما با تغییر مسیر این فرصت نیز گرفته شده است.

ضمناً انداختن پول یا نذورات در قبرستان بقیع ممنوع است و در داخل یا پشت دیوارهای بقیع امکان نمازخواندن وجود ندارد، به همین دلیل باید زائران از اقامه نماز در این مکان خودداری کنند چرا که مأموران وهابی با آن‌ها برخورد می‌کنند.

با توجه به برخی محدودیت‌هایی که هر ساله اعمال می‌شود نخوابیدن پشت دیوارهای قبرستان بقیع و عدم گریه کردن به صورت غیرعادی و با صدای بسیار بلند نیز از دیگر مسائلی است که زائران باید به آن توجه داشته باشند.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در آخرین سفرش (بهار۱۳۹۷) که به عربستان داشته گفته است.درآذرماه ۱۳۹۷«علیرضا رشیدیان»جایگزین حمید محمدی شد.

سنن الکبری بیهقی، ج ۴:رُوی عن عبدِ اللهِ بن أبی ‌مَلیکهَ إنَّ عائشهَ أقبَلَت ذاتَ یومٍ مِن المَقابرِ، فَقُلتُ: یا أمَّ المؤمنین مِن أینَ أقبلتِ؟، قالت: مِن قَبرِ أخی عبدِ الرَّحمن، فقلتُ لَها: ألیسَ کانَ نهی رسولُ اللهِ عَن زیارهِ القُبورِ؟ قالت: نعم، کان قَد نَهی عَن زیارهِ القُبورِ، ثُمَّ أمَرَ بِزیارتِها.

عبد الله بن ابی ملیکه روایت می کند: روزی عایشه را دیدم از سمت گورستان برمی گشت.

گفتم یا امّ المؤمنین از کجا می‌آیی؟

جواب داد: از سر قبر برادرم عبد الرحمان.
گفتم: آیا رسول خدا از زیارت قبور نهی نکرده بود؟

گفت: آری، قبلاً زیارت قبور رانهی کرده بود ولی بعدها به آن امر کرد.

***

 پاسخ به شبهات«زیارت قبور»زنان

در فقه شیعه ثابت و محرز است که زیارت اهل قبور براى مرد و زن مستحب است و فرقى بین زن و مرد نیست – البته مشروط بر اینکه بی صبرى و جزع نکنند – چون غرض از زیارت اهل قبور، عبرت گرفتن و تذکّر و توجه به امر آخرت و طلب آمرزش براى اموات است و در این امر فرقى بین زن و مرد نیست ولى بین اهل تسنّن اختلاف وجود دارد.

حنبلی ها و شافعی ها گفته اند:

زیارت اهل قبور براى زنها مکروه است مطلقاً – چه سالمند باشند و چه جوان – مگر اینکه رفتن آنها به زیارت مفسده داشته باشد که در این صورت حرام است.

حنفی ها و مالکی ها گفته اند:

براى زنان سالمند که خروجشان از منزل مفسده ندارد، زیارت مستحب است و براى زنهاى جوان که خروجشان از منزل مفسده دارد حرام است.(۱)

از این اختلاف که بین چهار مذهب اصلى اهل تسنّن وجود دارد معلوم میشود آنها دلیل قابل ذکرى براى عدم جواز ندارند.

حدیثی که مفتی های عربستان به آن استنادمی کنند:

ولى بن باز مفتى پیشین عربستان و به تبع او پیروان وى گفته اند: زیارت اهل قبور براى زنها جایز نیست و حرام است.(۲)

دلیل بن باز بر عدم جواز، روایتى است که در کتابهاى غیر معروف آنها نقل شده، به این مضمون که :

رسول اللَّه(ص) لعن کرد زنهایى را که قبرها را زیارت کنند.(۳)

اما این روایت از چند جهت مردود و غیر قابل عمل است:

الف – چهار مذهب اصلى اهل تسنّن به این روایت عمل نکرده و طبق آن فتوا نداده اند و از آن اعراض کرده اند و این امر نشان میدهد که روایت از جهت سند و دلالت تمام نبوده است.

ب – «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» که به گفته آنها صحیح ترین کتابها، بعد از قرآن عزیز و از کتب دست اوّل اهل تسنّن است این روایت را نقل نکرده اند.

ج – در «صحیح بخارى و «صحیح مسلم» که اصحّ کتب آنهاست روایاتى وجود دارد دالّ بر اینکه در زمان رسول خدا(ص) زنها به زیارت اهل قبور میرفته اند.

در یکى از آن روایات است که عایشه میگوید:

شبى رسول اللَّه(ص) به گمان اینکه من خواب رفته ام از منزل خارج شد، من همراه او رفتم، آن حضرت به قبرستان بقیع رفت و مقدارى ایستاد و دعا کرد و برگشت من با عجله برگشتم منزل [تا آنکه گوید] به رسول اللَّه(ص) گفتم: من چگونه اهل بقیع را زیارت کنم؟ فرمود: بگو.

«السلام على أهل الدیار من المؤمنین و المسلمین و یرحم اللَّه المستقدمین منّا و المستأخرین و انّا ان شاء اللَّه بکم لَلاحقون(۴)».

در روایت دیگر است که:

رسول اللَّه(ص) عبور میکرد، زنى را دید که نزد قبرى گریه میکند. حضرت به آن زن فرمود: «از خدا بترس و صابر باش» زن گفت: از نزد من دور شو، مصیبتى که به من رسیده است به تو نرسیده است و آن زن رسول اللَّه(ص) را نمیشناخت وقتى رسول اللَّه(ص) رفت به زن گفتند این شخص رسول اللَّه(ص) بود، زن به خانه آن حضرت آمد و گفت: یا رسول اللَّه شما را نشناختم، حضرت فرمود: صبر نزد صدمه، أولى است «انّما الصبّر عند الصّدمه الأولی»(۵)

در صحیح مسلم نیز به این روایت اشاره شده است.(۶)

از این رویات نیز معلوم میشود که زمان رسول اللَّه(ص) زنها، کنار قبر میرفته و گریه می کرده اند و حضرت به آن زن نفرمود چرا کنار قبر آمدى و او را نهى نکرد بلکه او را امر به صبر و تقوى نمود.

همچنین در کتابهاى اهل تسنّن است که:

فاطمه زهرا علیها الصلاه و السّلام در زمان پدرش رسول اللَّه(ص) و بعد از آن حضرت به زیارت قبر حمزه و شهداى احد میرفت و نماز و دعا میخواند و گریه میکرد.(۷)

در وسایل الشیعه، کتاب الحج، ابواب المزار، باب ۱۲، ضمن روایتى است که:

فاطمه زهرا (س) بعد از رسول اللَّه(ص) هر هفته دو مرتبه به زیارت شهداى احد میرفت، دوشنبه و پنجشنبه.

نیز اهل تسنّن نقل کرده اند که:

فاطمه (س) پس از دفن رسول اللَّه(ص) مقدارى از خاک قبر رسول اللَّه(ص) را برداشت و بویید و این اشعار را قرائت فرمود.

ماذا على من شمّ تربه احمد               أن لا یشمّ مدى الزّمان غوالیاً

صبّت علیّ مصائب لو اَنّها               صبّت على الأیّام صِرْنَ لیالیاً(۸)

نیز نقل کرده اند که:

عایشه در مکّه مکرّمه قبر برادرش را زیارت میکرد.(۹)

همچنین نقل کرده اند که عایشه در حجره اى که رسول اللَّه(ص) و ابوبکر مدفون بودند به سر میبره [و قهراً کنار قبرها نماز و دعا میخوانده] تا اینکه عمر را در آنجا دفن کردند پس از دفن عمر، عایشه بین قبرها و خودش دیوارى بنا کرد(۱۰) و از عایشه نقل کرده اند که گفت:

 همیشه در حجره مقنعه و پوشیه ام را برمیداشتم «صورتم را باز میگذاشتم» و به لباس کم اکتفا میکردم تا اینکه عمر را دفن کردند، پس از دفن عمر دائماً خودم را به لباس محفوظ میداشتم [روسرى و پوشیه و لباسم را به طور کامل میپوشیدم] تا وقتى که بین خودم و بین قبور دیوارى بنا کردم.(۱۱)

همچنین احمد حنبل نقل کرده که عایشه گفت:

هنگامى که داخل حجره ام که رسول اللَّه و پدرم در آن دفن شده بود، میشدم، لباسم را در میآوردم و میگفتم اینها شوهرم و پدرم میباشند ولى آنگاه که عمر با آنها دفن شد، پس به خدا قسم داخل حجره ام نشدم مگر این که لباسم رإ؛ّّت به خودم میپیچیدم به خاطر حیا از عمر.(۱۲)

از این قضیه که خود اهل تسنّن نقل کرده اند معلوم میشود عایشه زائر تمام وقت قبور بوده است، چون زیارت حضور عند المزور یعنى حضور در کنار قبر است پس معلوم میشود نماز و عبادت نزد قبر شرکت و نامشروع نیست و اینکه عایشه دیوار کشیده به خاطر این بوده که عمر نامحرم بود و عایشه نمیتوانست آزادانه و بدون حجاب زندگى کند.

البته عمر تا زنده بود نامحرم بود و بر عایشه لازم بود خود را از او بپوشاند نه بعد از مردن و دفن شدن او، و این کار عایشه مبناى شرعى نداشته و ندارد و زن باید از مرد نامحرم زنده شرم و حیا کند و خود را بپوشاند ولى طبق این روایت، عایشه میخواهد بگوید من آنقدر مقدّس و پرهیزکار هستم که حتى از مرده نیز حیا میکنم و سر و صورتم را میپوشانم.

امّا از عایشه سؤال نشد که چرا از مرده آن هم دفن شده حیا میکنى و خود را میپوشانى ولى برخلاف صریح آیه مبارکه (وَ قَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ) از خانه خارج و سوار بر شتر و همراه مردان نامحرم تا بصره میروى آن هم به منظور جنگ با خلیفه رسول اللَّه(ص) و در جنگ پرهیز نمیکنى و چنین منکرى بیّن را مرتکب میشوی؟ (فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِى الأَبْصَارِ).(۱۳)

همچنین در صحیح بخارى(۱۴) است که:

حسن بن حسن بن على علیهما السلام، از دنیا رفت، زن او خیمه اى روى قبر او زد و تا یکسال آن خیمه سر پا بود، پس از یک سال خیمه برچیده شد پس شنیدند، ندا دهنده اى ندا داد که آیا گمشده شان را یافتند؟ ندا دهنده دیگرى پاسخ داد، بلکه ناامید شدند، پس بازگشتند.

از این روایت معلوم میشود که در صدر اسلام حتى یک زن، آن هم از نزدیکان رسول اللَّه(ص) به مدت یک سال شبانه روز در کنار قبر و روى قبرستان به سر برده و آن را حرام نمیدانسته و صحابه و خلفا نیز او را نهى نکرده اند.

در هر حال راجع به جواز زیارت اهل قبور براى زنها، گذشته از آنچه بیان شد، و اکثر اهل تسنّن خود نوشته و پذیرفته اند، هم اکنون همه مسلمانان شاهد هستند که زنان مانند مردان به زیارت قبر رسول اللَّه(ص) مشرّف میشوند.

به زیارت قبر حضرت زهرا (س) در مسجد النبى(ص) در کنار حجره آن حضرت و در روضه مبارکه میروند و در زمان فعلى (سال ۱۳۸۲ هـ ش) شبانه روز دو نوبت مسجد و قسمتى از روضه مبارکه را براى زیارت زنها اختصاص میدهند و حتى زنان غیر شیعه ظاهراً دو خلیفه را نیز زیارت میکنند و براى آنها زیارت نامه میخوانند، همچنین زنان شیعه و سنّى به طور مرسوم و متعارف و بدون هیچ شک و شبهه اى براى زیارت قبور ائمه بقیع(علیهم السلام) و سایر مدفونین در قبرستان بقیع پشت بقیع حاضر و مانند مردها زیارت میخوانند. همچنین به زیارت شهداى احد میروند.

اکنون از اهل تسنّنى که معتقدند رفتن زنها به زیارت اهل قبور جایز نیست و اجازه ورود آنها را به قبرستان بقیع و ابوطالب نمیدهند و میگویند رسول اللَّه(ص) زنانى را که به زیارت قبور بروند لعن کرده است سؤال میکنیم آیا رسول اللَّه(ص) این حکم را به دختر و همسرش نفرموده بود؟ آیا آنها حکم را میدانستند و مخالفت میکردند؟ آیا العیاذ باللَّه رسول اللَّه(ص) دختر و همسر و تمام زنهایى را که به زیارت او یا به زیارت مدفونین در بقیع و شهداى احد رفته و می روند مورد لعن قرار داده است؟ هرگز.

خداوند همه مسلمانان را از سخت گیری هاى افراد کوته بین و بداندیش و بی توجّه به تمام آنچه در تاریخ اسلام رخ داده است نجات دهد ./بنقل ازسایت«شیعه»

پی نوشتها

[۱].الفقه علی المذاهب الاربعه،ج ۱،کتاب الصلاه-خاتمه فی زیاره القبور

[۲]. مجموع فتاوى بن باز، ج ۱۳، ص ۳۲۴٫

[۳]. ترمذى در کتاب الجنائز، ح ۱۰۵۶ و ابن ماجه نیز در کتاب الجنائز، ح ۱۵۷۶ از ابى هریره و غیره نقل کرده اند که: لعن رسول اللَّه (ص) زوّارات القبور.

ضمناً کیفیت استدلال بن باز به این روایت، در کتاب وى «مجموع فتاوى بن باز، ج ۱۳، ص ۳۲۴» و در کتاب «صلاه المؤمن القحطانى، ص ۱۳۸۵» آمده است.

[۴]. صحیح مسلم: کتاب الجنائز، ص ۴۱۲، باب ۳۵، ح ۹۷۴٫

[۵]. صحیح بخارى: کتاب الجنائز، ص ۲۰۵، باب زیاره القبور، ح ۱۲۸۳٫

[۶]. کتاب الجنائز، باب ۸، ذیل ح ۹۲۶٫ روایت طبق نقل صحیح بخارى چنین است: مرّالنبى(ص) بامرأه عند قبر و هى تبکى، فقال: اتقى اللَّه و اصبرى [إلى ان قال الراوی] فقال النّبى(ص) انّما الصبر عند الصّدمه الأولی» (صحیح بخارى، کتاب الجنائز، باب زیاره القبور، ح ۱۲۸۳).

[۷]. السنن الکبرى: تألیف: عبدالرازق، ج ۳، ص ۵۷۲ و ج ۴، ص ۱۳۱ و مستدرک الحاکم، ج ۱، ص ۵۳۳٫

[۸]. التاریخ القویم، تألیف: محمد طاهر الکردى المکّى، ج ۱، ص ۱۹۶٫

[۹]. مستدرک الحاکم، ج ۱، ص ۳۷۶٫

[۱۰]. التاریخ القویم، ج ۱، ص ۱۹۳٫

[۱۱]. قالت «عائشه» ما زلت اضع خمارى و اتفضّل فى ثیابى حتّى دفن عمر، فلم ازل متحفظه فى ثیابى حتّى بنیت بینى و بین القبور جداراً. (التاریخ القویم، ج ۱، ص ۱۹۳).

و الخمار بالکسر: غطائ الوجه. و معنى اتفضّل فى ثیابى اى اقتصر فى لباسی… (پایان عبارت التاریخ القویم، ج ۱، ص ۱۹۳).

[۱۲]. عن عائشه قالت: کنت ادخل بیتى الذى فیه رسول اللَّه(ص) و أبى و انى واضعه ثوبى و اقول انما هو زوجى و ابى فلما دفن عمر معهما فواللَّه ما دخلته الا و انا مشدوده علیّ ثیابى حیاءَ من عمر. (همان ص ۲۰۸).

[۱۳]. ضمنا از این روایت معلوم میشود که عایشه قبول داشته که انسان بعد از مرگ و دفن شدن – هر چند سال هم بگذرد – از وضع و حال زنده ها آگاه است و بر رفتار و کردار زنده ها نظارت دارد، یعنى عایشه معتقد بوده که پدرش و عمر به او توجه دارند – هر چند مرده و در زیر خاک مدفونند – لذا از عمر حیا میکرده و لباسش را در نمیآورده است.

[۱۴]. کتاب الجنائز: ص ۲۱۲ ذیل ح ۳۲۹٫

برای اطلاع از دیدار مرحوم هاشمی رفسنجانی+هیئت همراه در «سرزمین فدک» درجریان سفر۱۰روزه -(خرداد ۱۳۸۷) به این لینک مراجعه کنید:

“فدک “الآن کجاست؟خرداد۱۳۸۷”باغ فاطمه”۲۶۰ کیلومتری مدینه

درباره نویسنده

2079مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2019 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما