آیا بین “سیل العرم”قوم سبا-با”سیل عید۹۸ ایران” ارتباطی هست؟

آیا بین

آیا بین «سیل العرم»قوم سبأ و«سیل عید۹۸ ایران» ارتباطی هست؟

سیل عذاب الهی نبود!؟

سدعظیمی که موش هامأمورتخریبش شدند!

فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ سَیْلَ الْعَرِمِ-١۶سبأ

ماجرای سیل اخیر(آخرمرداد۱۳۹۶)بیهارهندکه منجربه کشته شدن۵۰۰نفروآوارگی۱۰میلیون شدرا کارشناسان -کارموش ها می دانند 

قرآن: گناه-ناسپاسی،کفران نعمت– کردند،ماهم  با«سیل» تنبیه کردیم،مأموریت  هدایت این سیل با »موش »هابود.

همچنین موجودات کوچکی که مأمورعذاب قدرتمندان بودند- دادگاه ها نگشتند که کدام شهردارمفصربوده ویا استاندارمحل خدمتش نبوده ویا رئیس جمهوردیررسیده ،فلان فرماندار کم کاری کردند!درهیچ جای تاریخ به چنین چیزهایی اشاره نشده،چراکه این عالم صاحب دارد وهمه موجودات، زنده ومرده هشیارند (جنودخدایند)….حالا ما به سیل اخیرایران(عید۹۸)  داشته ایم

 طوفان-ملخ -شپش-قورباعه-خون:مآموران عذاب قوم بنی اسرائیل بودند…پرستو”ابابیل”مأمورکشتن فرماندهان “فیل سوار”ابرهه

هیچ اتفاقی درعالم رُخ نمی دهد مگر بااذن خدا….اگربا اذن و اراده خداوند تعلق نگیردحتی برگی از درخت نمی‏‌افتد…

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَهٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّهٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ﴿۵٩انعام﴾

که درادامه خواهیدخواند

در روزگاران پیش ؛ قوم « سبأ » در سرزمین یمن زندگی می کردند . آنها شهر و دیار بسیار زیبایی داشتند. سرزمین یمن مانند سایر نقاط عربستان ،فاقد نهر است و در موسم باران ، سیل های فراوان به راه می افتد و پس از خرابی بسیار، در ریگزارها فرو می رود وچون فصل باران تمام می شود مردم دچار بی آبی می گردند.

مسئولین کشور«سبأ» باکمک متخصصین کشور ، به فکر ساختن سدی  افتادند تا سیلاب های کوهستان را در مخزنهای بزرگ و محکم ذخیره کنند و از آن همه خسارت و ویرانی جلوگیری کنند.

سد بزرگ و تاریخی معروفی به نام سد مأرب یا سد عَرِم را ساختند. مردم این دیار در کشاورزی؛ مهارت فوق العاده ای داشتند و با ساختن این سد، آبها را ذخیره نموده ، باغها ، بوستانها و زمین های سر سبزی را بوجود آوردند. « سد مأرب ؛ مشتمل بر دقایق فنی مهم و شاهکارهای مهندسی بسیار است. باستان شناسان ؛ دو نقش ، کشف کرده اند که در یکی ، نام یک پدر و پسر از پادشاهان سبأ را ذکر کرده که در قرن هشتم قبل از میلاد می زیسته اند  و بنای سد مأرب به آن دو نسبت داده شده است.» (قصص قرآن ، عبدالکریم بی آزار شیرازی ، ص۳۳۲)

برخی از مورخین اسلامی مانند : اصفهانی ، تاریخ انهدام سد را ۴۰۰ سال قبل از اسلام و برخی مانند: یاقوت حموی آن را در حدود قرن ششم میلادی، کمی قبل از ظهور اسلام و از نظر برخی مانند : ابن خلدون در قرن پنجم میلادی ذکر کرده اند.» (الجواهر فی تفسیر القرآن ، سید محمد طنطاوی ، ج۱۶، ص۱۷۶- ۱۷۷ )

علت ویرانی سد مأرب

 لقد کان لسبإ فی مسکنهم آیه …  فأعرضوا  فأرسلنا علیهم سیل العرم … (۱۵الی۱۷سبأ )

قرآن علت ویرانی سد را پس از احداث باغستانها و وفور نعمت و امنیت ، اعراض و رویگردانی از خدا و ناسپاسی در برابر نعمات الهی، اختلاف و تفرقه ؛ ذکر می کند.

خداوند نیز آنان را مورد غضب قرار داد و سیل عرم را به ویرانی سد عظیم مأرب فرستاد و سرانجام آن همه بوستان های پر نعمتشان ؛ به صحرایی سوزان تبدیل گشت. و از آن همه درختان ، جز چند درخت سدر و گز و همچنین شوره زار باقی نماند. (۱۶ سبأ)

این کیفر کفران آنها بود، چرا که خداوند با لطف و مرحمتی که نسبت به بندگانش دارد؛ تا کسی کفران نعمت، نکند. مجازاتش نخواهد کرد!  ذلک جزیناهم بما کفروا و هل نجازی إلا الکفور ( ۱۷سبأ)

سیل مأرب(عرم) – سیل موش ها

سیل ناشی از شکستن سد مأرب که به سیل عرم ؛ معروف است

 عرم را به معنی موشهایی که سد را سوراخ کرده اند (۱۶سبأ)

 این سد را بلقیس ، ( ملکه سبأ) در میان دو کوه از سنگ و قیر ساخته بود، و در آن شکافهایی تعبیه کرده بود که آب به مقدار احتیاج مردم از آن بیرون می ریخت، از اینرو ، بلاد سبأ از حاصلخیز ترین و باصفاترین بلاد عربستان شد.

موش ها-مأمورتخریب سد

اما چون مردم ناسپاسی کردند و سخنان پیامبران خود را نشنیدند ، خداوند موشهایی را فرستادکه آن سد را سوراخ کردند و در نتیجه ؛ سد در هم ریخت و سیل ، همه باغها و زراعت ها را از بین برد و مردم سبأ در نتیجه خشکی به جاهای دیگر مهاجرت کردند. (دائره المعارف فارسی ، غلامحسین مصاحب ، ج۳)

«فأعرضوا،فأرسلنا علیهم سیل العرم …؛قوم سبأ از خدا و نعمات الهی روی گرداندند،ما هم سیلی سخت و ویرانگر بر [سدّ عظیم] فرستادیم…».(۱۶سبأ)

در روزگاران پیش؛قوم «سبأ» در سرزمین یمن زندگی می کردند.آنها شهر و دیار بسیار زیبایی داشتند.

سرزمین یمن مانند سایر نقاط عربستان فاقد نهر است و در موسم باران سیل های فراوان به راه می افتند و پس از خرابی بسیار،در ریگزارها فرو می روند و چون فصل باران تمام می شود مردم دچار خشکی و بی آبی می گردند.

از این رو مردم سبأ به فکر ساختن سدی افتادند تا سیلاب های کوهستان را در مخزن های بزرگ و محکم ذخیره کنند و از آن همه خسارت و ویرانی جلوگیری کنند.

قوم سبأ،سد بزرگ و تاریخی معروف به سدّ مآرّب یا سدّ عَرِم ر ساختند.مردم این دیار در کشاورزی مهارت فوق العاده ای داشتند و با ساختن این سدّ،آب ها را ذخیره نموده و باغ ها و بوستان ها و زمین های سرسبزی را به وجود آوردند.:سدّ مآرب مشتمل بر دقایق فنی مهم و شاهکارهای مهندسی بسیار است.باستان شناسان دو نقش کشف کرده اند که در یکی،نام یک پدر و پسر از پادشاهان سبأ را ذکر کرده که در قرن هشتم قبل از میلاد می زیسته اند،و بنای سدّ مآرب به آن دو نسبت داده شده است.(قصص قرآن ـ عبدالکریم بی آزار شیرازیـ ص ۳۳۲.)

برخی از مورخین :اصفهانی؛تاریخ انهدام سدّ را ۴۰۰ سال قبل از اسلام و برخی مانند یاقوت آن را در حدود قرن ششم میلادی،کمی قبل از ظهور اسلام و از نظر برخی مانند:ابن خلدون در قرن پنجم میلادی ذکر کرده اند(تفسیر الجواهر ـ طنطاوی، ج ۱۶، صص:۱۷۶ ـ ۱۷۷)

***

گناه کردند وماهم سیل فرستادیم تامتنبه شوند

کفران نعمت قوم سبأ و سرانجام نکبت بار آن‏ها

قوم سبأ، جمعیتى داراى حکومت عالى و تمدن درخشان در سرزمین حاصلخیز یمن بودند و براى کشاورزى وسیع خود، سدهاى محکم بسیار زیادى ساخته بودند و از انواع نعمت‏ها بهره کافى داشتند، ولى بر اثر غرور و سرکشى از دستورهاى رسولان خدا، به مکافات سختى رسیدند به طورى که سرزمین آباد آن‏ها به بیابان خشک و سوزان، تبدیل شد. سرگذشت این قوم در قرآن در سوره سبأ آیه ۱۵ تا ۱۹  آمده است، اکنون به داستان زیر توجه کنید:

سَدیر مى‏گوید: در محضر امام صادق (ع) بودم، شخصى از امام  پرسید: منظور از آیه (۱۹  سوره سبأ) چیست که خداوند مى‏فرماید:

فَقالُوا رَبَّنا باعِد بَینَ اَسفارِنا وَ ظَلَمُوا اَنفُسَهُم فَجَعلناهُم اَحادِیثَ وَ مَزَّقنا هُم مَمَزِّقٍ…؛

ولى (این قوم مغرور) گفتند: پروردگارا! میان سفرهاى ما دورى بیفکن (تا بینوایان نتوانند دوش به دوش ثروتمندان سفر کنند، و به این طریق) آنها به خود ستم کردند، و ما آنان را داستان،براى عبرت دیگران قرار دادیم، و جمعیّتشان را متلاشى ساختیم…

امام  در پاسخ فرمود: منظور از این آیه، مردمى بودند که آبادى‏هاى به هم پیوسته و در تیررس همدیگر داشتند آبادى‏هایى که داراى نهرهاى جارى و اموال بسیار و آشکار بود، ولى در برابر نعمت‏هاى خدا، به جاى شکر، ناسپاسى کردند، و عافیت خدا را نسبت به خود، دگرگون نمودند  اءنّ اللهَ لا یُغِیِّرُ بِقَومٍ حتّى یُغَیِّرُوا ما بِاَنفُسِهِم؛/۱۱ سوره رعد

همانا خداوند سرنوشت هیچ ملتى را تغییر نمى‏دهد، مگر آن که آن‏ها خود را تغییر دهند.

آن گاه خداوند سیل عَرِم را (با شکسته شدن سدهاى آن‏ها) به سوى آن‏ها فرستاد، به طورى که همه آبادى‏هایشان غرق در آب شده و ویران گشت، و اموالشان نابود شد، و باغ‏هاى پردرخت و پرمیوه آن‏ها به دو باغ بى‏ارزش با میوه‏ هاى تلخ و درختان بى‏ مصرف شوره گز و اندکى درخت سِدر، مبدل گردید

ذلِکَ جَزَینا هُم بِما کَفَروا وَ هَل نُجازِى اِلّا الکَفُورَ؛

این را به خاطر کفرشان، به آن‏ها جزا دادیم، و آیا ما جز کفران‏ کننده را به چنین مجازاتى، کیفر مى‏دهیم؟

تصویر سد عظیم مَأرِب 

قوم سبأ از تمدن عظیمى برخوردار بودند، که پس از حکومت عظیم داوود  و سلیمان علیه‏السلام، عظمت حکومت آن‏ها بر سر زبان‏ها افتاد. آن‏ها براى ذخیره ‏سازى آب و رونق کشاورزى، سد عظیمى به نام سد مأرب (بر وزن مغرب) در بین دو کوه بلق بنا کردند، آب فراوان، باغهاى بسیار وسیع و زیبا، و کشتزارهاى پربرکت ایجاد کردند، از شاخسارهاى درختان آن باغ‏ها آن قدر میوه آشکار شد که مى‏گفتند: هرگاه کسى سبدى روى سر بگذارد و از زیر آن‏ها بگذرد، پشت سر هم میوه در آن سبد مى‏ افتد و در مدت کوتاهى سبد پر از میوه ‏هاى گوناگون مى‏ شود.

آن‏ها داراى قریه‏ هاى به هم پیوسته و بسیار آباد بودندولى وفور نعمت به جاى شکر و سپاس، آن‏ها را سرمست و غافل نموده بود، تا آن جا که شکاف طبقاتى عمیقى بین آن‏ها ایجاد شده بود، زورمندانشان عده‏اى را به استضعاف و استثمار کشیده بودند به طورى که این درخواست جنون‏ آمیز را از خدا نموده و گفتند: فَقَالُوا رَبَّنَا بَاعِدْ بَیْنَ أَسْفَارِنَا﴿سبإ: ١٩﴾؛ خدایا میان سفرهاى ما دورى بیفکن.

تا بینوایان نتوانند دوش به دوش ثروتمندان همسفر شوند منظورشان این بود که بین قریه‏ ها، خشکى باشد، و فاصله‏ ها زیاد گردد تا تهیدستان و افراد کم در آمد، و بى مرکب نتوانند مانند آن‏ها سفر کنند،حتی چراگاه هایشان ازفقراجدابود

موش‏هاى صحرایى به دیواره سد خاکى مأرِب رو آوردند، و دیوار سد را از درون سست کردند

از سوى دیگر بر اثر باران‏هاى شدید و سیل‏هاى عظیم، آب زیاد در پشت سد جمع گردید،

ناگهان سد در هم شکست و آن همه آب به جریان افتاد و همه آبادى‏ها و چهارپایان و کشتزارها و قصرها و خانه‏ هایشان غرق در آب شده و ویران و نابود گردید.

از آن همه درختان و کشتزارهایشان، تنها چند درخت تلخ اراک و شوره گز و سِدر به جاى ماندمرغ‏ها و پرندگان خوش آواز از آن جا کوچ کردند و بوم‏ها و زاغ‏ها در خرابه ‏هاى قوم سبأ، لانه گرفتند.

ذلِکَ جزَیناهُم بِما کَفَرُوا وَ هَل نُجازِى الّا الکَفُورَ

این هلاکت را به خاطر کفرشان به آن‏ها وارد ساختیم، و آیا جز کفران‏کننده را به چنین مجازاتى کیفر مى‏دهیم؟!

بى اعتنایى به دعوت پیامبران

 قوم سبأ داراى سیزده شهر آباد بودند، و در هر شهرى پیامبرى از جانب خداوند آن‏ها را به سوى خدا دعوت مى ‏نمود، و به آن‏ها مى‏گفت: از نعمت‏هاى خدا بخورید و بهره‏مند شوید، ولى شکر خداى یکتا را به جا آورید، تا خداوند نعمتش را بر شما بیفزاید، آن خدایى که چنین شهر پاک و خوش آب و هوا و به دور از هر گونه حشرات و آلودگى‏ها به شما عطا کرده است.

ولى آن‏ها به نصایح  پیامبران گوش نکردند، و بر غرور و طغیان خود افزودند، در نتیجه خداوند بر آن‏ها غضب کرد، و موش‏هاى صحرایى را به درون دیوار سد آن‏ها فرستاد، و از سوى دیگر سیل عَرِم فرا رسید،

و دو باغ پربرکتشان مبدل به دو باغ ناچیز، با چند میوه تلخ و درختان شوره گز و اندکى درخت سدر گردید.

آلوده کردن نان“ناسپاسی” وقحطی 

در روایتى از امام صادق (ع) نقل شده: من وقتى که غذایى را از ظرفى مى ‏خورم، ته ظرف را با انگشت و زبانم مى‏ لیسم که هیچ باقى نماند، تا آن جا که ترس آن دارم خدمتگذارم مرا حریص و آزمند بخواند، ولى این کار من به خاطر حرص و طمع نیست بلکه (به خاطر ترک اسراف است، توضیح این که:) قومى از اهالى ثرثار (همان قوم سبأ) در میان وفور نعمت زندگى مى‏کردند، آن‏ها از مغز گندم، نان تهیه مى‏کردند (ولى به قدرى اسرافکار و ناسپاس بودند که) با همان نان‏ها محل مدفوع کودکانشان را پاک مى‏نمودند، به گونه‏اى که از انباشتن همین نان‏هاى آلوده کوهى از نان به وجود آمده بود.

همانگونه که قوم بنی اسرائیل که درنعمتهاغوطه وربودند واما این نعمتها دلشان رازده بود وازپیامبرشان تقاضای غذاهای دیگرداشتند

 از “من” و “سلوى” (دو غذاى آسمانى) خسته شدیم و تقاضاى پیاز و سیر و عدس از خدا کردند

مرد صالحى در حال عبور، زنى را دید که با نان محل مدفوع کودکش را پاک مى‏کند، به آن زن گفت: واى بر شما! از خدا بترسید تا مبدأ خدا بر شما غضب کند، و نعمتش را از شما بگیرد.

آن زن در پاسخ به طور مسخره ‏آمیز و مغرورانه گفت: برو بابا! گویا ما را از گرسنگى مى‏ترسانى، تا هنگامى که ثرثار (آب پربرکت این سرزمین) جریان دارد، ما هیچگونه ترسى از گرسنگى نداریم.

طولى نکشید که خداوند بر آن هوسبازان و رفاه‏ طلبان اسرافکار غضب کرد، آب که مایه حیات است از آن‏ها گرفته شد، قحطى زده شدند، کار به جایى رسید که همه اندوخته ‏هاى غذائیشان تمام شد و مجبور شدند که به سوى آن نان‏هاى آلوده انباشته که مانند کوهى شده بود، هجوم ببرند، و سر صف به نوبت بایستند تا از آن نان که جیره بندى شده بود، جیره خود را برگیرند.

رابطه کفران نعمت باقحطی

در مورد رابطه کفران: نعمت و قحطى و فلاکت، روایات متعدد وجود دارد.

ناسپاسی -گناه-کزدند،ماهم عذابشان کردیم

وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُّطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ – وَ لَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ وَ هُمْ ظَالِمُونَ؛/آیه ۱۱۲ و ۱۱۳ سوره نحل

خداوند براى آنها که کفران نعمت مى‏کنند، مثلى زده است منطقه آبادى را که امن و آرام و مطمئن بوده و همواره روزیش به طور فراوان از هر مکانى فرامى ‏رسیده، امّا نعمت خدا را کفران کردند، و خداوند به خاطر اعمالى که انجام مى‏دادند، لباس گرسنگى و ترس را در اندامشان پوشانید – پیامبرى از خود آن‏ها به سراغ‏شان آمد، اما او را تکذیب کردند، و عذاب الهى آنها را فروگرفت در حالى که ظالم بودند.

به گفته بعضى از مفسران، دو آیه فوق در مورد قوم سبأ نازل شده است.

امام صادق (ع) فرمود: پدرم (امام باقر) ناراحت مى‏ شد از این که دستش را که غذایى به آن چسبیده بود، با دستمال پاک کند بلکه به خاطر احترام غذا دست خود را مى‏ مکید، و یا اگر کودکى در کنار او بود، و چیزى از غذا در ظرفى باقى مانده بود، ظرف او را پاک مى‏کرد. و مى‏ فرمود:

گناه مى‏شود چیزى از غذا از سفره بیرون مى ‏ریزد، و من به جستجوى آن مى‏ پردازم، به حدى که خادم منزل مى ‏خندد (که چرا دنبال یک ذره غذا مى‏گردم؟)

امام صادق (ع) :قومی قبل از شما مى ‏زیستند، خداوند نعمت فراوان به آن‏ها داد، اما طغیان و ناشکرى و اسراف کردند تا آن جا که بعضى از آن‏ها به دیگران گفتند: پاک کردن محل مدفوع با سنگ که خشن است، موجب رنج است، به جاست که با نان محل مدفوع را پاک کنیم که نرم است و همین کار را کردند. خداوند بر آن‏ها غضب کرد، حشراتى کوچک‏تر از ملخ به سراغ آن‏ها فرستاد، آن حشرات آن چنان بر رزق و روزى آن‏ها مسلط شدند که همه را حتى درختان آن‏ها و هر چه را که خوردنى بود خوردند، فشار گرسنگى و کمبود غذا به جایى رسید که آن‏ها به همان نان‏هاى آلوده (که با آن‏ها قبلاً استنجاء کرده بودند) هجوم آوردند، و آن‏ها را خوردند، و این حادثه همان است که در قرآن در دو آیه فوق(نحل ۱۱۲ و ۱۱۳) بیان مى‏کند./قصه ‏هاى قرآن  – محمد محمدى اشتهاردى‏

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:

فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ سَیْلَ الْعَرِمِ(۱۶سبأ)

سد عظیم مارب را «موش صحرایى »سوراخ کرد.

 بنظر می رسد «عَرِم»سگ های آبی (Beaver)باشد،البته این حیوان خیلی شباهت به «موش آبی»(Muskart)می باشد ودیگراینکه تنهاحیوانی که ارمعماران«سدساز»می باشد«سگ آبی»است.

 یک نوع سگ‌های آبی درامریکازندگی می کنند که حدود ۲۷ کیلوگرم وزن دارند و طول بدنشان تایک متر است. دم آن‌ها ۳۰ سانتی‌متر طول دارد.

این حیوانات آبزی برای لانه سازی امن دست به «سدسازی»می کنند. سگ‌های آبی به سخت‌کوشی معروف هستند.

دندان و فک سگ‌های آبی بسیار محکم و مقاوم است. سگ‌های آبی از دندان‌های بسیار «تیزوبُرنده »خود استفاده می‌کنند و تنه درختان قطور را باجویدن دندانهایشان قطع می کنند  وباهمکاری یکدیگر با استفاده از شاخ و برگ و تنه درختان «سد »می‌سازند و برای تقویت  واستحکام سازه های خوداز«خزه‌»ها  می‌کنند، ارتفاع سدهای سگ‌های آبی به دو متر نیز می‌رسد.

«موریانه»عصاى سلیمان (ع) را خورد، مرگش افشاشد.

«پرستوها»مأمورکشتن اصحاب فیل شدند

«پَشه» موجب مرگ نمرودشد

«هُدهُد»خبری راآوردکه دانشمندان دربارسلیمان ازآن بیخبربودند.

 تا این انسان مغرور بداند مواهب مادى هر چند عظیم باشد و خیره کننده گاه با یک نسیم در هم مى ریزد و به وسیله یک حشره یا یک حیوان کوچک زیر و رو مى شود

سیل اخیر هند به گردن موشها افتاد

قامات ایالت بیهار هند موش ها را در وقوع سیل در این منطقه مقصردانسته اند. این سیلاب ها به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر و بی خانمان شدن بیش از ۱۲ میلیون نفر منجر شده است.

راجیو رانجان، وزیر منابع آب این ایالت گفته است موش ها با ایجاد حفره در سد ها موجب رسوخ آب شده اند.او گفته است ذحایر مواد غذایی ساکنان روستاهای واقع در نزدیکی سدها باعث جذب موش ها شده است.

به گفته او سوراخ هایی که توسط موش ها به وجود آمده باعث سست شدن دیواره سدها شده است.مخالفین از این توضیحات وزیر انتقاد کرده و گفته اند دولت برای مقابله با سیل که هر سال اتفاق می افتد، آمادگی کافی ندارد.

کارشناسان می گویند سیل های سال جاری که ناشی از باران های موسمی هستند بدترین سیل طی چندین دهه بوده اند.فعالان مخالف دولت را متهم کرده اند که به هنگام ساختن راه ها و زیرساخت های دیگر بر ضرورت ساخت زهکشی مناسب توجه نکرده است

***

 سیل در ایالت بیهار هند۱۲۷ کشته+۱۰ میلیون بی خانمان

به گزارش ایرنا،بارندگی شدید در مناطق شمال و شرق پاتنا مرکز ایالت بیهار و مناطق هم مرز این ایالت در نپال که از چند روز گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.
به گفته مقامات محلی،بخش هایی از مناطق ‘پورنیا کاتیهار’،’موتیهاری’ و’مادپورا’ به همراه دهها روستا در محاصره سیل قرار گرفته است.

رادیو سراسری هند در گزارشی اعلام کرد هم اکنون ۴۳ گروه امدادی در حال امداد رسانی به مردم مناطق سیل زده هستند.
براساس این گزارش ،سیل ناشی از باران های چند روز گذشته بخش های وسیعی از مناطق شمالی و شرقی پاتنا مرکز ایالت بیهار را به زیر آب برد و به تاسیسات زیربنایی ،جاده ها و پل ها خسارت سنگینی وارد کرده است .


هم اکنون دوهزار و ۳۰۰ قایق درحال امداد رسانی به سیل زدگان بیهار هستند.
دولت ایالت بیهار در گزارشی با اعلام بی خانمان شدن حدود ۱۰ میلیون نفر براثر سیل اعلام کرد دولت هر خانواده ای که تحت تاثیر سیل قرار گرفته شش هزار و ۲۱۶ دلار کمک می کند.


براساس گزارش های منتشر شده براثر وقوع سیل و رانش زمین از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند.
باران های موسمی (مانسون)که از ژوئن تا سپتامبر به طور منظم در هند ادامه دارد همه ساله خسارت جانی و مالی زیادی دراین کشور برجای می گذارد./۲۷مرداد۱۳۹۶ایرنا بااصلاحان واضافات

آمارکشته هارااز۱۳۰الی۶۰۰گفته انددرمنابع مختلف

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:

عصاى حضرت سلیمان  را موریانه خورد،مرگش آشکارشد،پشه عامل مرگ پادشاه قدرتمندی”نمرود”شد،ملخ وقورباغه،شپش،طوفان (مأمورعذاب)قوم ناسپاس بنی اسرائیل بودند

پرستوها”ابابیل”مأمورکشتن افسران قدرتمندابرهه شدند که مرکبشان  فیل بود

ابرهه  پادشاه مقتدریمن برای بردگی گرفتن مردم یک مانع راحس کرد وآن خانه کعبه بود

اول اول باالگوگرفتن از کعبه ،معبد مجللی ساخت که مردم را بسوی این کعبه بدلی بکشاند،اما مردم نه قبله شان راعوض کردند ونه اعمال حج شان صرف نظر کردند.

ابرهه ازاین وضعیت خشمگین بود،با خود عهد نمود به سوی مکه برود و خانهٔ کعبه را ویران کند،لذا افسران ورزیده لشکر حبشه را آماده باش داد و با چندین فیل،بسوی  مکه حرکت کردند .

اعراب مکه که از ماجرا مطلع شدند درصدد دفع ابرهه و جنگ با او برآمدند ،اما در برابر سپاه قدرتمند ابرهه باآن تجهیزات نتوانستند مقاومت کنند،به کوه ها و درّه های اطراف مکه پناه برند . تا جان خود را از خطر سپاهیان ابرهه محفوظ دارند . از آن سو ابرهه حمله به شهر مکه راصادرکرد،بعدازتخریب شهربدون مقاومت به نزدیکی کعبه رسیدند دستور ویران کردن کعبه صادرشد.

اماانگاریک خللی پیش آمده بود،درآن شهرخالی ازسکنه! فیل مخصوص که پیشروبود از حرکت ایستاد و هر چه خواستند او را به پیش برانند نتوانستند . در این خلال مشاهده کردند که دسته های بی شماری از پرندگان که شبیه پرستو و چلچله بودند از جانب دریا پیش می آیند .

پرندگان که سنگریزه هایی”سجیل” در منقار و چنگال داشتند ، بالای سر سپاهیان ابرهه سنگریزه ها را رها کردند و به هر یک از آنان که اصابت کرد هلاک شد و گوشت بدنش فرو ریخت . یکی از سنگریزه ها به سرِ ابرهه اصابت کرد.وبدینصورت تارومارشدند.*

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ  أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ  وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ – تَرْمِیهِم بِحِجَارَهٍ مِّن سِجِّیلٍ –فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَّأْکُولٍ 

پشه موجب مرگ نمرودشد

پشه ای که یک امپراطوری را ساقط کرد

درزمان حضرت ابراهیم(ع)، پادشاهی خودخواه به اسم «نمرود» حکومت می‌کرد. او قصر بزرگی برای خودش ساخته بود. وقتی نمرود شنید که حضرت ابراهیم(ع)مردم را به خداپرستی دعوت می‌کند، دستور داد او را دستگیر کنند و پیش او بیاورند. حضرت ابراهیم(ع)، نمرود را هم به خداپرستی دعوت کرد، اما نمرود با غرور و خودخواهی گفت: «من سپاهیان و ثروت زیادی دارم.

با همه می‌جنگم و پیروز می‌شوم. هیچ‌کس حتی خدای تو نمی‌تواند بر من غلبه کند!» حضرت ابراهیم(ع)فرمود: «از خدا بترس و سرکشی نکن.» نمرود گفت: «از هیچ‌کس نمی‌ترسم. من خدای این سرزمینم! اگر قدرت خدای تو بیشتر از قدرت من است، بگو لشکریانش را به جنگ با من بفرستد تا بجنگیم و ببینیم من پیروز می‌شوم یا خدای تو!» حضرت ابراهیم(ع)از ایمان‌آوردن نمرود ناامید شد. به همین دلیل، دست به دعا برداشت و از خدا خواست او را در برابر لشکر نمرود یاری کند. فرشته‌ای از طرف خداوند به حضرت ابراهیم(ع)نوید داد که خدواند لشکری را خواهد فرستاد.

حضرت ابراهیم به نمرود خبر داد تا آماده جنگ باشد. نمرود لشکر زیادی را روانه میدان جنگ کرد. در روز نبرد، حضرت ابراهیم(ع)متوجه شد که تعداد زیادی پشه، بالای میدان جنگ به پرواز درآمده‌اند. فرماندهان و لشکریان نمرود که منتظر بودند، لشکری مثل خودشان در برابرشان ظاهر شود، اصلاً به فکر پشه‌ها نبودند. پشه‌ها کم‌کم آن‌قدر زیاد شدند که آسمان به خاطر زیادی آن‌ها تیره و تار شد. حضرت ابراهیم(ع)از لشکریان نمرود خواست، پیش‌از آن‌که پشه‌ها آسیبی به آنان برسانند، توبه کنند و از میدان جنگ بیرون بروند. اما لشکریان نمرود هم مثل خود او خودخواه و مغرور بودند و به حرف پیامبر خدا گوش نکردندوباتمسخر گفتند: خدا سربازانی بزرگ‌تر و قوی‌تر از پشه‌ها نداشت که آن‌ها را به جنگ ما فرستاده!؟

دراین هنگام، پشه‌ها به سمت سربازان نمرود هجوم آوردند و پیش از آن‌که سربازان بخواهند دست به تیر و کمان و نیزه خودشان ببرند، پشه‌ها مشغول نیش‌زدن سربازان شدند. سربازها از دست پشه‌ها فرار می‌کردند، اما فایده‌ای نداشت؛ خودشان را به سنگ و درخت می‌کوبیدند تا از سوزش نیش پشه ها راحت شوند. اما کاری از دستشان ساخته نبود. لشکر نمرود، کم‌کم پراکنده شدند و پا به فرار گذاشتند.

بسیاری از سربازان، زیر دست و پای یکدیگر می‌افتادند. عده‌ای از آن‌ها خودشان را در آب دریا می‌انداختند تا از شر حمله پشه‌ها در امان باشند. یکی از فرماندهان سپاه نمرود که از حمله پشه‌ها جان سالم به در برده بود، روی اسبش پرید و به طرف قصر نمرود تاخت. وقتی پیش نمرود رسید، خبر شکست‌ خوردن لشکر را به او داد. نمرود عصبانی شد و گفت: «پشه!؟ آخر چطور ممکن است!

یکی از پشه‌ها که به دنبال فرمانده آمده بود، وزوزی کرد و خودش را نشان داد. فرمانده تا خواست بگوید:بله، “پشه‌ای مثل همین پشه” پشه یک راست رفت توی بینی نمرود و از آن‌جا هم وارد مغز او شد. نمرود هر کاری کرد، نتوانست پشه را از توی دماغ خودش در بیاورد و خداوند به وسیله همان پشه کوچک، جان نمرود را گرفت.

به کسی که دچار تکبر و خودخواهی شود، می‌گویند: بلایی به سرت بیاید که به سر نمرود نیامد.

هدهدخبری راآوردکه دانشمندان دربارسلیمان ازآن بیخبربودند

 طوفان-ملخ -شپش-قورباعه-خون:مآموران عذاب قوم بنی اسرائیل بودند

فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آیَاتٍ مُّفَصَّلَاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَکَانُوا قَوْمًا مُّجْرِمِینَ-١٣٣اعراف

سپس ( بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل کردیم: ) طوفان و ملخ و آفت گیاهی و قورباغه ها و خون(دریای نیل) را- که نشانه هایی از هم جدا بودند- بر آنها فرستادیم ( ولی باز بیدار نشدند ، و ) تکبر ورزیدند ، و آدمهای گنهکاری بودند!

بعد از ایمان ساحران به موسى و شکست خوردن فرعون و اصرار بر کفر خود، هامان به فرعون گفت : مردم بطورى که مى بینى یکى پس از دیگرى به موسى ایمان مى آورند، باید فکرى کرد، من فکر مى کنم صلاح در این باشد که ماءمور بگذارى تا هر کس را که به دین موسى در آمده زندانیش کنند.

طوفان-مرحله اول عذاب-پس فرعون هر کس را که به موسى ایمان آورده بود حبس نمود. خداوند هم فرعونیان را به عذاب هاى گوناگونى از قبیل کمبود زراعت و امثال آن مبتلا نمود، و در آخر طوفانى بر آنان مسلط کرد تا تمامى خانه هاى آنان را در هم فرو ریخت، فرعونیان ناگزیر به بیابان گریختند، و خیمه ها به پا کردند، و اما خانه هاى بنى اسرائیل یک قطره از آب سیل به آنها نرسید، و زمین هاى زراعتى آنان نیز آسیبى ندید، بر عکس براى فرعونیان هیچ زمین زراعتى نماند،

مرحله اول توبه-لذا به موسى گفتند: از خدایت بخواه این بارندگى هولناک را از ما قطع کند، که اگر چنین کنى ما به تو ایمان آورده و بنى اسرائیل را از زندانها رها کرده با تو روانه مى سازیم.

مردم همه سر و صدایشان بلند شد، و فرعون شدیدا به جزع و فزع در آمد، و به موسى (ع) گفت : این بار هم از پروردگارت بخواه این بلا را از ما بگرداند، و بطور قطع من نیز دست از بنى اسرائیل بر مى دارم. موسى (ع) دعا کرد و ملخ بعد از آنکه یک هفته یعنى از شنبه تا شنبه دیگر بر ایشان مسلط بود از آنان بر طرف گردید.

این بار هم هامان نگذاشت فرعون به وعده خود وفا کند و بنى اسرائیل را آزاد سازد،

حضرت موسى از خدا خواست و خداوند هم عذاب را از آنان برداشت، و لیکن متاءسفانه به وعده خود وفا ننموده و ایمان نیاوردند. این بار “هامان” به فرعون گفت : اگر بنى اسرائیل را آزاد کنى به دست خود، موسى را بر خود غلبه داده اى، و او بطور مسلم سلطنت تو را از بین خواهد برد، لذا فرعون بنى اسرائیل را رها ننمود و درباره باران هاى خطرناک گفت : بارانى که آمد عذاب نبود، بلکه نعمتى بود براى ما زیرا دشت و صحراى ما را پس از خشکى و مردگى زنده و سر سبز و خرم نمود، و چون چنین کردند

مأموریت ملخ-خداوند هم ملخ را بر زراعتها و درختان ایشان مسلط کرد، بطورى که از زراعت و درختان چیزى باقى نگذاشت بلکه موى سر و ریش آنان و لباس و فرش و زندگى شان را هر چه بود خوردند،ملخ ریز-که خیلى جسورترو خطرناک تر  ملخ هابودند،جای را که می نشستندبه این سادگی نمی توانستند،جداکنند بر همه زراعت آنان مسلط نمود،این موجودات ،علاوه برساقه،ریشه ها را هم خوردند، و  زمین رامی  لیسیدندتااثری ازمحصول نماند.در حالیکه همین ملخ ‌ها به خانه هاى بنى اسرائیل داخل نمى شدند و هیچگونه آزارى نمى رساندند.

مأموریت قمل– -خداوند “قمل”را موجودی شبیه “شپش”این “مأموران الهی”حتى به لباسهای فرعونیان نیزنفوذمی کردند و آنان را گزیدند، و اگر کسى مشغول غذا خوردن بود – قُمَّلَ – در غذایش شده و ظرف غذایش از آن پر مى شد.

طول عمر«شپش»حدود ۳۰ روز است،طوط بدنش ۱تا۳میلیمترمی باشد. هر شپش ماده‌ بین ۵۰ تا ۱۵۰ عدد تخم به جا می‌گذارد.

قُمَّلَ شپش اى است که به حبوبات مى افتد،درآسیابهاهم نفوذکرده بودند،حتی آردرا نیزمی حوردند و این بلا شدیدترین بلائى بود که فرعونیان بدان دچار شدند، زیرا نه تنها حبوبات آنان به خطر افتاد بلکه موى بدن و حدقه و پلک چشم و ابروهاى آنان نیز دستخوش این بلا شد. وقتى به بدنهایشان حمله مى کرد هر که می دید خیال مى کرد پوست بدن هاى آنان مبتلا به گرى شده. خلاصه خواب و آرامش از آنان سلب شد، همه به ناله و فریاد در آمدند.

ناچار فرعون موسى را طلبید و گفت : اگر این بار از خدایت بخواهى تا عذاب را از ما بردارد بطور قطع و مسلم دست از بنى اسرائیل بر مى دارم. موسى این بار نیز پذیرفت و دعا کرد، و به دعاى موسی “قمل” که هفت روز تمام یعنى از روز شنبه اى تا شنبه بعد مسلط بر آنان شده بود بر طرف گردید.

و این بار هم عهد خود را شکستند

مرحله چهارم عذاب- خداوند ضفدع (قورباغه) را بر آنان مسلط کرد.

تمام زندگى آنان مالامال از ضفدع شد، لباس و یا ظرف و یا طعام و یا آبى نماند مگر اینکه پر از ضفدع بود، غذا مى پختند چیزى نمى گذشت که مى دیدند پر از ضفدع شده، مى خواستند با یکدیگر صحبت کنند تا دهن باز مى کردند ضفدع به دهانشان مى افتاد،

تالقمه به دهانشان نزدیک می کردند ضفدع”قورباغه”قبل از لقمه دهانشان را پر می کرد.

این بار به گریه در آمده به شکایت نزد موسى آمدند، و گفتند اینبار توبه کرده و دیگر به کردار زشت خود بر نمى گردیم، از خدا بخواه تا ما را از شر قورباغه ها رهائى دهد، موسى دعا کرد و خداوند ضفدع را که بر ایشان مسلط بود از آنان بر داشت.

اما باز عهد شکنی کردند

خون-مرحله پنجم عذاب -خداوندخون را روانه بسوى ایشان کرد، به این معنا که آب نیل را براى ایشان خون گردانید، بنى اسرائیل آن را آب و قبطى ها آن را خون مى دیدند، حتى قبطى ها به بنى اسرائیل التماس مى کردند که ایشان آب را در دهان خود ریخته و از دهان خود به دهان قبطى ها بریزند، با این حال تا در دهن اسرائیلى ها بود آب بود و به محضى که به دهان قبطى ها منتقل مى شد خون مى گردید. فرعون که دید از عطش هلاک مى شود، ناچار شد برگ درختان را بجود ولى مع الوصف رطوبت برگ درختان هم در دهانش خون مى شد، هفت روز هم به این عذاب دچار بودند، هیچ آب و غذایى نمى خوردند مگر آنکه خون بود. زید بن اسلم گفته است خونى که خداوند مسلط بر فرعونیان کرد عبارت از خون دماغ (رعاف ) بود. بهر حال به نزد موسى آمدند که از خدایت رفع این پریشانى و عذاب را بخواه تا به تو ایمان آورده دست از بنى اسرائیل برداشته و با تو روانه شان کنیم، موسى این بار نیز دعا کرد و عذاب از ایشان برداشته شد مع ذلک دست از بنى اسرائیل بر نداشتند.تفسیرالمیزان بنقل ازدر مجمع البیان

فاصله هرمرحله عذاب را -ازیک ماه تایک سال گفته اند

-آیات۱۳۲الی۱۳۷آل عمران

۱۳۲- و قالوا مهما تاتنا به من آیه لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین

 مى گفتند هر معجزه اى براى ما بیاورى و ما را بدان جادو کنى ما به تو ایمان نمى آوریم

۱۳۳- فارسلنا علبهم الطوفان و الجراد و القمل و الضفادع و الدم آیات مفصلت فاستکبروا و کانوا قوما مجرمین

پس طوفان و ملخ و شپش و وزغ ها و خون را (خون شدن دریاى نیل ) که معجزه هایى از هم جدا بود به آنها فرستادیم و باز گردنکشى کردند که قوم مجرم بودند

۱۳۴- و لما وقع علیهم الرجز قالوا یا موسى ادع لنا ربک بما عهد عندک لئن کشفت عنا الرجز لنومنن لک و لنرسلن معک بنى اسرائیل

و چون عذاب بر آنها نازل شد گفتند اى موسى پروردگار خویش را به آن پیمان که با تو نهاده براى ما بخوان که اگر این عذاب از ما بردارى قطعا به تو ایمان مى آوریم و پسران اسرائیل را با تو مى فرستیم

۱۳۵- فلما کشفنا عنهم الرجز الى اجل هم بالغوه اذاهم ینکثون

و چون این عذاب ها را براى مدتى که به سر بردند از آنها برداشتیم آن وقت پیمان شکنى کردند 

۱۳۶- فانتقمنا منهم فاغرقناهم فى الیم بانهم کذبوا بایاتنا و کانوا عنها غافلین

پس از آنها انتقام گرفتیم و به دریا غرقشان کردیم براى آنکه آیه هاى ما را تکذیب کرده و از آنها غافل مانده بودند 

..و دمرنا ما کان یصنع فرعون و قومه و ما کانوا یعرشون..آنچه را فرعون و قوم وى مى ساختند با بناهایى که بالا مى بردند ویران کردیم (۱۳۷)

آیت الله مجتهدی: به زلزله-سیل- نگویند قهر طبیعت بگویید عذاب الهی

چرا وقتی در بم زلزله آمد یک آخوند یا یک طلبه نمرد! چرا مسجد جامع بم خراب نشد! از رادیو و تلویزیون تقاضا کنید نگویند قهر طبیعت بگویند عذاب تا مردم یک مقدار گناه نکنند.

آیت الله مجتهدی آیت الله مجتهدی: به زلزله نگویند قهر طبیعت بگویید عذاب الهی

امام رضا (ع ) درباره عذاب خداوند می گوید: به درستی که برای خدای عز و جل، هر شب و روز نداکننده ای هست که ندا می کند. ای بندگان خدا از نافرمانی ومعصیت خدادست بردارید، پس اگر چهارپایان چرنده و طفلان شیرخوار و پیران قدخمیده در بین شما نبودند، عذابم را بر شما نازل می کردم؛ به طوری که در اثر آن عذاب، تکه تکه می شدید.

آیت الله مجتهدی در شرح این حدیث می گویند: امروزه به عذاب هایی که نازل می شود، می گویند قهر طبیعت! قهر طبیعت یعنی چه؟ من نمی فهمم چرا در رادیو و تلویزیون این قدر قهر طبیعت می گویند؟ چرا در مدرسه ها به بچه ها می گویید موقع زلزله زیر صندلی پنهان شوند؟ به آن ها یاد بدهید که گناه نکنند. نمی گویند خانم حجابت را حفظ کن رویت را بگیر بچه نماز بخوان دین داشته باش، این چیزها را نمی گویند. اما می گویند موقع زلزله برو زیر صندلی. چرا به بچه ها این چیزها را آموزش نمی دهید؟

خاطره سیل «گلستان» اززبان آیت الله مجنهدی

آیت الله مجتهدی گفت: طلبه ای می گفت چند سال پیش در گلستان سیل آمد. ما شاهد بودیم که سیل با سرعت می آمد تا اینکه به دهی رسید که مردم آن ده همگیشان ساداتند.

سیل به آنجا که رسید راهش را کج کرد و رفت به سمت دیگر و اهل منطقه دیگری را که دیگر نمی گویم چه کسانی بودند از بین برد. این سادات هیچ چیزشان نشد. سیل قاعدتا باید مستقیم می رفت ولی راهش را کج کرد. در روایات داریم اگر یک مومن در شهری باشد در آن شهر عذاب نمی آید.

تروخشک(گناهکاروبی گناه )باهم نمی سوزند

آیت الله مجتهدی تصریح می کنند: پس اینکه مردم می گویند وقتی عذاب بیاید خشک و تر با هم می سوزند، اشتباه است. قهر طبیعت یعنی چه پس آیات قرآن درباره قوم ثمود و عاد هست را عوض کنید و به جای کلمه عذاب بنویسید قهر طبیعت این ها عذاب است. متاسفانه نمی گویند. چرا وقتی در بم زلزله آمد یک آخوند یا یک طلبه نمرد. چرا مسجد جامع بم خراب نشد. از رادیو و تلویزیون تقاضا کنید نگویند قهر طبیعت بگویند عذاب تا مردم یک مقدار گناه نکنند./۱۳۹۶/۰۶/۲۱جام نیوز

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله مجتهدی درمورخه ۲۳ دی ۱۳۸۶ درسن  ۸۴ سالگی در بیمارستان بازرگانان تهران درگذشت.

واین سخنرانی مربوط به سال۱۳۸۳می باشد-یک سال بعداززلزله بم

پنجم دی ماه ۱۳۸۲ زلزله بم

در۱۲ثانیه ۴۰ هزار نفرمُردند، ۳۰ هزار نفرمجروج

۹۰ درصد از ساختمانهای ویران شدند

70 هزار نفر در چند ثانیه کشته و زخمی شدند/ شب زنده داری بمی ها بر سر قبر 40 هزار جان باخته

پنجم دیماه و صبح گاه مرگبار۱۰ سال قبلش بار دیگر داغ دل بمی ها را زنده کرد زمین لرزه ای که طی تنها چند ثانیه یکی از کهنترین شهرهای ایران را ویران کرد ۴۰ هزار نفر را کشت، ۳۰ هزار نفر را مجروح کرد و هزاران نفر را بی خانمان و بی سرپرست کرد.

 ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه صبح پنجم دی ماه ۱۳۸۲ زمان وقوع حادثه بود، از روزها قبل بم بارها لرزیده بود، شواهدی از بروز زمین لرزه در شهر نمایان شده بود مردم شهر بعدها می گفتند آب قناتها گرم شده بود، برخی چاهها کم آب و برخی پر آب شده بودند، از زمین صداهایی به گوش می رسید زمین لرزه های خفیف زمین را زیر پای مردم می لرزاند اما مردم شهر هیچ گاه این شواهد را جدی نگرفتند.

گفته می شد برخی نیز که از ترس زمین لرزه شب را بیدار مانده بودند با نزدیک شدن صبح و طلوع خورشید با خیالی راحت خوابیده بودند اما زمین لرزه در کمین ماند و پس از انکه از ساعت ۵ صبح ۲۶ دقیقه گذشت زمین آنچنان لرزید که صدها کیلومتر آن سو تر را نیز به شدت لرزاند.

آن شد که در تاریخ این  شهر کهن ثبت شد تنها در چند ثانیه نزدیک به۴۰ هزار نفر کشته شدند، ۳۰ هزار نفر زخمی و هزاران نفر نیز بی خانمان شدند.

در این شرایط به دلیل اینکه عملا از شهر ۱۰۰ هزار نفری بم تنها کمتر ۳۰ هزار نفر زنده مانده بودند عملا خارج کردن زنده مانده ها از زیر اوار نیز به حضور به موقع مردم شهرهای اطراف بسته بود امداد رسانی در ساعات اولیه عملا روی نداد.

قطع شدن مخابرات در شهرستانهای شرقی موجب شد اطلاع پیدا کردن از مرکز دقیق و میزان خسارات توسط نخستین افرادی صورت گیرد که توانسته بودند خود را به شهرهای اطراف به خصوص کرمان برسانند.

طی۱۲ثانیه ۴۰ هزار نفر​​​​​​​کشته شدند وشهربه تلی ازخاکسترتنیدشد

طبق آمار رسمی ۹۰ درصد از ساختمانهای شهر بم ۱۰۰ درصد تخریب شد و سایر بناها نیز از امنیت لازم برخوردار نبودند.

بزرگی این زمین لرزه ۶.۶ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد گسل زمین لرزه در مسیرش تمام خانه ها و کوچه ها و معابر را با خاک یکسان کرده بود عملا امداد رسانی در روزهای اول با اخلال همراه شد و روزها طول کشید تا اجساد باقیمانده از دل خاک خارج شوند بطوریکه پس از گذشت روزها از زمین لرزه همچنان گرفتار شدگان از زیر خاک حتی زنده خارج می شدند.

در ساعات ابتدایی نیازهای فوری تنها بیل بود و کلنگ، مردم از هر جا خود را به بم رساندند و سعی داشتند زنده ها را پیدا کنند، در ابتدا زخمی ها را به مراکز درمانی و فرودگاه بم می رساندند.

در مرحله بعد همگی سعی داشتند کشته های خود را از زیر خاک خارج و جمع اوری و دفن کنند در اکثر میدانها و چهار راهها مملو بود از کامیونهایی که کفن توزیع می کردند.

ظرف چند روز ابتدایی اکثر جمعیت شهر بم قبل از زمین لرزه ساکن همیشگی قبرستان این شهر شدند این روزها اگر به قبرستان بم سری بزنید به سادگی می توانید قبرهای دسته جمعی را که اجساد را به صورت خانوادگی در آنها دفن شده را ببینید.

و در مرحله بعد بازماندگان تنها به دنبال سرپناه، گرم نگاه داشتن و خوراک و پوشاک بودند./۵ دی ۱۳۹۲خبرگزاری مهر

***

امام جماعت  تونس گفت:سیل عذاب الهی بود،برکنارشد

سیل  استان «نابل»۱ مهر ۱۳۹۷ میزان بارش در آن به حداکثر ۱۹۷ میلی متررسیده،مرگ یک نفر وخرابی ها

وزارت امور دینی-اوقاف- تونس یکی از امامان جماعت این کشور را پس از اظهارات خود در خطبه نماز جمعه، مبنی بر اینکه سیل اخیر در استان «نابل» عذاب الهی است که بر مردم این استان وارد شده از مقام خود برکنار کرد.

امام جماعت برکنار شده گفت: عذاب الهی به دلیل کشت انگور و تبدیل آن به مشروبات الکلی به صورت سیل بر مردم نابل وارد شده است.

***

«وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»

و عذاب دنیا را پیش از آن عذاب بزرگ تر به ایشان بچشانیم ، باشد که باز، گردند/آیه ۲۱سوره سجده

و هرآینه ما عذاب نزدیک را زودتر از عذاب بزرگ به آنها می چشانیم ، شاید باز گردند)مراد از (عذاب ادنی ) عذاب دنیاست و مراد از (عذاب اکبر) عذاب قیامت است :

سوگند می خورم که به زودی از عذاب نزدیکتر از عذاب قیامت یعنی اموری از قبیل قحطی ..سیل..زلزله..بیماری.. و جنگ و خونریزی و… به آنها می چشانیم ، باشد که قبل از عذاب روز قیامت به سوی ما برگردند .. توبه نمایند.

در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا (ص) درباره این آیه نقل شده که فرمودند منظوراز عذاب نزدیکتر، مصائب و بیماریها و دشواری هاست که به سوی اسراف گران در دنیاروی می آورد، نه عذاب آخرت ، اما عذاب ادنی برای مؤمنان زکات و طهارت است‌.

آیت الله محمدتقی بهجت فومنی : جهت رفع این گرفتاریها، اگر آقایان چیزی به نظرشان می‌رسد که امر نافعی باشد که امروز مسلمانان بدان مشغول شوند تا بلا‌ها از آن‌ها مرتفع شود، تذکر دهند.

وَمَا کَانَ اللَّـهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ ۚ وَمَا کَانَ اللَّـهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ﴿۳۳انفال﴾

مادام که تو در میان ایشان هستی، خداوند آنان را عذاب نمی‌کند، هم چنین مادام که استغفار می‌کنند، خداوند آنان را عذاب نخواهد نمود.

فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا ﴿۴۴انعام﴾
پس چرا هنگامی که عذاب ما به سراغشان آمد، تضرع و زاری نکردند.
لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَىٰ حِینٍ﴿۹۸یونس﴾
هنگامی که ایمان آوردند، عذاب رسواگر را در زندگانی دنیوی از آنان برداشتیم و آنان را تا زمانی (معین) بهره‌ور ساختیم.
در امم سابقه اتفاق که عذاب الهی به همان ترتیبی که پیغمبر (ص آنان را خبر داده بود، بر بالای سرشان آمده، به طوری که همه یقین کرده و فهمیده‌اند که عذاب خدا نازل خواهد شد؛ ولی با تضرع و ابتهال آن را بر طرف کرده‌اند. عذاب خداوند از طرف غیب به توسط ملایکه، با توبه و رجوع الی الله و تضرع رفع می‌شود چه استبعاد دارد که عذاب از ما نیز رفع شود؟

منبع:تسنیم خرداد ۱۳۹۶ بنقل ازکتاب در محضر حضرت آیت ا…. العظمی بهجت – ص۱۹۴

***

وقوع سیل، زلزله و عذاب های الهی ناشی از آثار گناه است

آیت الله احمد جنتی در خطبه اول نماز عبادی- سیاسی این هفته تهران با تاکید بر لزوم رعایت تقوای الهی، دوری از غضب خداوند اظهار داشت: بخشی از گرفتاری های انسان ها به منظور آزمایش و امتحان آنها است.
وی با بیان اینکه خداوند انسان ها را از طریق بلایا و نعمت ها نیز آزمایش می کند، افزود: بخشی از این سختی ها نیز به منظور ارتقای جایگاه انسان ها ایجاد می شود و خداوند می خواهد از طریق این سختی ها، مقام افراد را بالا ببرد.
البته قسمت عمده این گرفتاری ها به دلیل گناه است که خداوند در بسیاری از آیات قرآن نسبت به آنها هشدار داده است.
آیت الله جنتی با بیان اینکه خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است، اظهار داشت: وقوع سیل، زلزله و عذاب های الهی ناشی از آثار گناه است.جمعه ۳۰آبان ۱۳۹۳(٢٧ محرم ١۴٣۶)برنا

سیل ایران (عید۱۳۹۸)

گزارشی از سیل ایران

آماروارقام سیل ایران

وزیر جهاد کشاورزی خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

محمود حجتی: در بخش زراعی ۱۰۷ میلیارد تومان، باغبانی ۲۶۶ میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی ۱۱۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی مازندران وارد شد.”

سیل اخیر در مازندران به استخرهای آبزی‌پروری، خزانه‌های برنج آماده نشاکاری خسارت وارد کرد و محصولاتی از قبیل گندم، جو، کلزا و باغات مرکبات دچار آسیب جدی شدند.

دو هزار و ۳۳۱ راس دام، ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد پرورش ماهی در استان مازندران دچار خسارت شدند.”

حجتی گفت:این وزارتخانه برآورد کرده در استان گلستان بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا خسارت دیده‌اند.

وزیر راه وشهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

بنابر اعلام سازمان دامپزشکی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در استان گلستان حدود ۶۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

علیرضا رفیعی پور، رئیس دامپزشکی:در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبک و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است.”

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی در استان مازندران ۷۶ هزار قطعه مرغ مادر، ۸۷ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۸ هزار قطعه مرغ بومی، ۲۵ راس دام سنگین، ۵۴۰ راس دام سبک و ۲۰۰۰ کلنی زنبور عسل از بین رفته است.

حجت‌الله خلیل زاده، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفته است: از این میزان (۱۶۰ میلیارد تومان)، ۱۳۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و ۳۰ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، سیستم های تأسیسات برق، مخابرات و آب رسانی وارد شده است.

***

شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام کرده است.

عاشورمحمد مرگان‌پور، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفته است: “تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.”

 خراسان‌شمالی

استاندار خراسان شمالی سیل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و حوزه کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

صمد ایزانلو روز دوشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خسارت ها در حوزه تاسیسات زیربنایی، ساختمان های دولتی و عمومی، بخش کشاورزی، خسارات مسکونی، تجاری و ۵۵۵ واحد شهری و روستایی بوده است.
وی بیشترین خسارت وارده را در حوزه مسکن، واحدهای تجاری شهری و روستایی به مبلغ ۲۲۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: همچنین در حوزه تاسیسات زیربنایی و ساختمان های دولتی وعمومی، ۲۱۷ میلیارد و ۵۲۴ میلیون ریال و در بخش کشاورزی ۱۳۳ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال بوده است.

سیل پلدختر۱۷ فروردین ۱۳۹۸

بعداز۳ روز-تا کنون به سه هزار واحد مسکونی و تجاری آسیب وارد کرده است که انتقادها نسبت به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد و مسئولان ایران می گویند که این سیل تاکنون تلفات جانی در پی نداشته است.

**

وزیر راه و شهرسازی، میزان برآورد خسارات سیل به راه‌های کشور را ۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد

محمد اسلامی‌ در پایان بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد: در استان چهارمحال و بختیاری در مجموع خساراتی که به زیرساخت‌ها و همچنین مردم وارد آمده است ۵۹۹ میلیارد تومان برآورد شده است .

خساراتی که به بخش کشاورزی و آبزی‌پروری استان چهارمحال و بختیاری وارد آمده است ۴۶۰ میلیارد تومان است/چهارشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۸فارس

سیل ۲۰۰ خودرو را در دروازه قرآن شیراز با خود برد.

سرهنگ نادررحمانی -پلیس راهور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: جاری شدن سیل در دوازه قرآن شیراز بیش ۲۰۰ خودرو را با خود برد./۵ فروردین ۱۳۹۸ ایسنا

درویشی – مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس -گفت: آبگرفتگی در خیابان دروازه قرآن تا هفت‌تنان رخ داده است

احراز هویت ۱۳ تن از قربانیان دروازه قرآن شیراز

۱-مهدی برامکی فرزند حمزه – — -ساکن شیراز
۲-لیلا رنجبر فرزند مظفر – — -ساکن شیراز
۳-رضا (پویا) برامکی فرزند مهدی — –ساکن شیراز

۴-نیلوفر گودرزی فرزند هیببت الله — –ساکن مرودشت
۵-ارسلان اکبرزاده فرزند مجید — –ساکن مرودشت
۶-محمود حقیقت فرزند .. . — –ساکن کرج

۷-یاسین حقیقت فرزند محمود – — –ساکن کرج
۸-ساناز کیانی فرزند عطالله — — -ساکن آمل
۹-محسن استوار فرزند حبیب الله – — -ساکن شیراز

۱۰-محمودرضا ناصری فرزند .. . — –ساکن شیراز
۱۱-سپهر زاهدی فرزند آرش – — -ساکن شیراز
۱۲- پاسدار کیامرث قاسمی فرزند اله مراد – — -ساکن شیراز

۱۳-راحله تیموری فرزند عبدالستار — –ساکن اصفهان

اجساد ۴ جانباخته-دروازه قرآن-شیراز پیدا شد
مسئول مرکز توانمندسازی اداره بهزیستی شیر: در محل وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز تاکنون اجساد چهار تن از جانباختگان(سه زن و یک کودک) این حادثه را یافته اند./۰۵ فروردین ۱۳۹۸عصرایران

 

آخرین آمارفوتی های سیل : ۷۶ نفر 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور : با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید./۲۵ فروردین ۱۳۹۸ایسنا

***

نماینده مجلس خوزستان:خسارت سیل برابر با ۸سال جنگ  است

 ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سیل خوزستان آسیب تخریب شده است.

سیل

هدایت الله خادمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه ویرانی و خسارات ناشی از سیل اخیر بسیار زیاد است، گفت: خسارت سیل اگر از جنگ تحمیلی بیشتر نباشد برابر است زیرا  تمامی دار و ندار و کشاورزی و دام های مردم که وسیله معیشت شان بود از بین رفت.

هدایت اله خادمی

«فاضلاب ها» سیل را پس زده

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، افزود: از سویی فاضلاب اهواز به کارون سرازیر می شد اما در حال حاضر شاهد پس زدگی فاضلاب در نقاط مختلف اهواز هستیم و در واقع فاضلاب سیل را پس زده است.

به طور قطع پس زدگی و بالا آمدن فاضلاب بیماری هایی را با خود به همراه دارد.

 خطر مار و عقرب گزیدگی وجود دارد

 با فروکش کردن آب خطر مار و عقرب گزیدگی وجود دارد،  با توجه به گرمتر شدن هوا و ورود به فصل گرما باید تمهیدات مناسب برای ایجاد اسکان دائم برای سیل زدگان انجام شود زیرا آسیب های ناشی از گزیدگی مار و عقرب آنها را تهدید می کند

۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سیل غیرقابل استفاده هستند

خادمی با یادآوری اینکه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سیل خوزستان آسیب دید، ادامه داد: این واحدها قابل استفاده نیست و باید تخریب و بازسازی شوند.

 بخشی از لاشه های حیوانات در خوزستان جمع آوری شده و مابقی نیز باید سریع تر جمع آوری شوند البته مردم سیل زده نباید فراموش شوند بلکه باید تلاش مناسبی را برای اسکان دائم آنها داشته باشیم و نباد آنها را با مشکلات شان تنها گذاشت./جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸خبرگزاری مجلس

***

سیلی که مردم پل‌دختر را به پشت بام‌ها کشاند و سیلاب خروشان آن تا سقف خانه‌ها نیز رسید.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تاکنون با ورود آب و آبگرفتگی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغات استان های درگیر سیل، این واحدها بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

 اعلام میزان خسارت وارده به کشاورزی 19 استان سیل زده ؛۶۷۰۰ میلیارد تومان

 عبدالمهدی بخشنده :متاسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی (بخشنده)گفت: ۷۶ درصد کل خسارات در ۴ استان خوزستان، گلسنان، مازندران و لرستان حادث شده است.

بخشنده گفت: در سیل اخیر، ۲۵ هزار راس دام سبک، ۱۱۰۰ راس دام سنگین، ۹ مییلون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد آبزی پروری و پرورش ماهی تلف شده و تخریب گردیده‌اند و ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین خسارات گسترده‌ای به تاسیسات آب و خاک و امور زیربنایی این استان ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون ۱۱۵۰ حلقه چاه ۱۸۶۰ رشته قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان ها آسیب جدی دیده‌اند و خسارات وارده بالا می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از واحدهای آسیب دیده در بخش زراعی و باغی ۱۸ درصد، طیور ۱۰۰ درصد، واحدهای تولید دام ۱۰ درصد و زنبور عسل ۷ درصد بیمه بوده‌اند.

بخشنده اذعان کرد: متاسفانه اغلب خسارت دیدگان بیمه نبوده‌اند که دولت با استفاده از منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال تصویب چگونگی پرداخت و تامین منابع لازم برای پرداخت خسارت می‌باشد.

وی یادآوری کرد: با توجه به وقوع سیل در دو استان گلستان و مازندران در اواخر اسفندماه، دولت در تاریخ یازدهم فروردین ماه امسال مصوبه خوبی برای این دو استان شامل ۴۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسیهلات ارزان قیمت باکارمزد ۴ درصد و سه سال امهال تسهیلات بانکی دریافت شده توسط خسارت دیدگان را تصویب و ابلاغ کرده است./ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ایران

***

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی خوزستان گفت: در سیلاب اخیر سه هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارد شده که دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به شهرستان دزفول بوده که ۹۷ درصد ازاین میزان خسارات کشاورزی در دزفول نیز مربوط به مزارع سبزی و صیفی جات است.
جوادسلطانی کاظمی افزود: متاسفانه بر اثر بارندگی های اخیر و سیلاب روز پنجشنبه در دزفول ۲۰ درصد مزارع سبزیجات و صیفی جات این شهرستان به طور کامل نابود و مزارع بسیاری نیز بین ۲۰ تا۸۰ درصد دچار آسیب شدند.
وی با بیان اینکه مزارع سبزی و صیفی از تسهیلات بیمه ای برخوردار نیستند، ادامه داد: برغم پیگیری هایی که از گذشته تاکنون در استان و کشور داشتیم، صندوق بیمه کشاورزی محصولات سبزی و صیفی جات را زیر پوشش بیمه ای قرار نداده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد : در بحث تامین علوفه و اسطبل نیز با ارائه تسهیلات بلاعوض مساعدت هایی به دامداران خواهد شد.
سالانه ۲۵ میلیون تن انواع سبزی و صیفی در کشور تولید می شود که ۱۰ درصد از این میزان در استان خوزستان تولید می شود/۲۰ آذر ۱۳۹۷ صداوسیمای خوزستان

***

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه خسارت وارده به بخش کشاورزی و دامداری استان حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های بدبینانه بوده و این خسارت نیز همچنان رو به افزایش است، تصریح کرد: تاکنون میزان برآورد انجام گرفته از خسارت سیلاب به بخش کشاورزی استان حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان خسارت قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد.

چنگلوایی ادامه داد: بر اساس آخرین وضعیت برآورد شده ۲۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته‌اند که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به صورت ۱۰۰ درصدی خسارت دیده و به زیر آب رفته‌اند و حدود ۵۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شده‌اند.

وی گفت: به حدود ۱۲۰۰ هکتار از مزارع پرورش ماهی خسارت وارد شده و بیش از ۶۰۰ هزار قطعه ماهی از بین رفته‌اند. همچنین ۱۲۰۰ فروند کندوی زنبور عسل و بیش از ۲۵۰۰ رأس دام سبک و سنگین در سیلاب اخیر از بین رفته‌اند. همچنین خسارت فراوانی به تأسیسات زیربنایی وارد شده که میزان این خسارت‌ها پس از فروکش کردن سیلاب مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: آنچه که بیشتر از همه برای ما نگران کننده است، خسارتی است که به تولید گندم استان وارد شده است. حداقل برآورد انجام‌گرفته آن است که حداقل ۶۵۰ هزار تن میزان تولید گندم استان کاهش پیدا خواهد کرد./۲۰ فروردین ۱۳۹۸ایسنا

۱۴ فروردین۱۳۹۸ دکتر علی بخشی، ۶۲ نفرفوتی های ناشی از سیل، ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور به شرح زیر است:

استان فارس:                      ۲۱ نفر
استان لرستان:                  ۱۴ نفر
استان گلستان:                   ۸ نفر
استان مازندران:                ۵ نفر
استان همدان:                   ۵ نفر
استان خراسان شمالی:   ۳ نفر
استان کهگیلویه و بویراحمد: ۲ نفر
استان خوزستان:              ۱ نفر
استان کرمانشاه:              ۱ نفر
استان سمنان:                ۱ نفر
استان خراسان رضوی:     ۱نفر

اولین سیل-درایران

در۲۶ اسفند۱۳۹۷اولین سیل درایران: دراستان گلستان بودبدنبال باراندگی ودر ۲۹ اسفند ۱۳۹۷در مازندران و خراسان شمالی سیل جاری شد. در استان گلستان شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، ترکمن و گمیشان که در مسیر رودخانه‌های قره‌سو و گرگان‌رود قرار داشتند خسارت دیدند.-آخرینش استان خوزستان که هنوزادامه دارددوشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

درباره نویسنده

1904مطلب نوشته است .

One Comment on “آیا بین “سیل العرم”قوم سبا-با”سیل عید۹۸ ایران” ارتباطی هست؟”

Trackbacks

  1. سیل “سدمارِب”مأموریت موش،پشه،قورباغه،شپش،موریانه،پرستو

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2019 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما