مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی -رشت

مؤسسه تعلیم قرآن  شهیدبهشتی -رشت

افتتاح  ساختمان مؤسسه تعلیم قرآن  شهیدبهشتی -رشت

DSC_0063

نشانی:رشت-خیابان سعدی-بلوارمعلم-بعدازاستانداری-اولین چهارراه-سمت راست-ابتدای خیابان۱۱(گلها)

این ساختمان باهمکاری خیرین بازیربنای ۱۰۰۰متردر۴طبقه  ساخته شده که دارای ۱۲کلاس آموزشی و۲سالن اجتماعات چندمنظوره می باشد

  DSC_0046 DSC_0049

زمین این ساختمان ۳۰۰مترمی باشد که باعنایت مقام معظم رهبری تهیه شده است

یکی ازبرکات سفررهبری به گیلان کمک به امورقرآنی بود

مدیرعامل مؤسسه خیریه “نعلیم قرآن شهیدبهشتی”می گوید:

درسفرسال ۱۳۸۰مقام معظم رهبری ،حضرت آیت الله خامنه ای  به گیلان درخواستی ازآقا داشتیم که ایشان مارا به زمین شهرمعرفی کردندوبدینصورت توانستیم باکمک خیرین درطول ۱۵سال این ساختمان راآماده کنیم

حاجی آقازائری می گوید:این مؤسسه ازسال ۱۳۶۶درساختمان اجاره ای”روبروی مسجدطالقانی”فعالیت می کرده،فعالیتش صرفاً درامورقرآنی بوده وثبت نام تمام کلاسها بصورت رایگان بوده وهمچنان نیزرایگان می باشد

 حس زائری می گوید:آموزش قرآن ازمقطع زیردبستان تا بزرگسال می باشدودرهمه فصول سال فعال می باشد،بدینصورت که تابستانها

روزهای یکشنبه وسه شنبه “عصرها”برای خانمها 

روزهای شنبه وچهارشنبه”غصرها” برای آقایان

سایرفصول روزهای پنجشنبه دائرمی باشد

مؤسسه تعلیم قرآن رشت درخیابان معلم کوچه گلها قراردارد

DSC_0063

درمراسم افتتاحیه عصر امروز یکشنبه۳۱مرداد۱۳۹۵ آیت الله رضارمضانی نماینده مردم گیلان درمجلس خبرگان رهبری سخنانی دررابطه با “انس با قران”ایرادنمودند

دکتررمضانی گفت استکبارجهانی درتلاش برای قداست زدایی ازقرآن است ،مابایداهتمام به قرآن بورزیم،انس باقرآن داشته باشیم.

وی گفت قرآن مارادعوت به تفکروتعقل وتدبرکرده است؛۳۰۰آیه درباره تغقل وجوددارد

ایشان بااشاره به آیه۱۰انبیالَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖأَفَلَا تَعْقِلُونَ –گفتندکه خداوندمیفرماید:قرآن برای تأمین نیازهای خودتان است

DSC_0005 DSC_0007

حاج حسن زائری(مدیرعامل مؤسسه “خیریه “نعلیم قرآن شهیدبهشتی)اولین نفرازسمت چپ

DSC_0010

 

 DSC_0017 DSC_0023 DSC_0026 DSC_0027 DSC_0034 DSC_0037( ذکرى است که آخرین و بلندترین معارف را که حوصله بشر توانایى تحمل آن را دارد متضمن است، و عالى ترین برنامه را که ممکن است در جامعه بشرى اجرا شود در بر دارد، و آن عبارت است از شریعت حنیفیت، پس خطاب در آیه خطاب به همه امت است،بعضى از مفسرین گفته اند مراد از ذکر، شرف است، و معناى آیه این است که : در این کتاب شرف شما تاءمین شده، اگر به آن تمسک جویید، متوجه آن شرف و آبرو خواهید شد:المیزان)

قرآن زبان عربی است، امافقط برای عربهانیست،قرآن برای زمان خاصی نازل نشده است

دکتررمضانی بنقل از امام صادف(ع):إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ…. إِنَّ الْقُرْآنَ یَجْرِی کَمَا  تجْرِی الشَّمْسُ

قرآن زنده ای است که کهنه نمی شود  و آیات قرآن زنده اند و مانند شب و روز در جریان است و همچون خورشید 

نماینده خبرگان رهبری گفتند:قرآن را هرچقدربیشتربفهمید،بیشترراغب می شویدبه دانستنهای جدیدی ازقرآن.

مدیر مرکز اسلامی امام علی  در هامبورگ درباره قداست زدایی غرب گفتند :متأسفانه عده ای ازروشنفکران غربگراهماهنگ با استکبار می گویندکه بعضی ازایات قرآن درزمان ماکارایی ندارد،برای نشان دادن صلح طلبی وزندگی مسالمت آمیز،آیات جنگ رازیرسؤال می برند”همانطورکه عده ای درزمان امام خمینی (قصاص)رازیزسؤال بردند”

ایشان گفتندکل غزوات وسریه های رسول الله(ص) حدود۸۰مورداست وآمارکل  کشته ها این جنگها۲۰۰۰نفراست،درصورتیکه همین مدعیان صلح  وآرامش قرن بیستم ازآماریکصدمیلیون کشته جنگهای جهانی اول ودوم ودیگرجنایتها خبردارند ونیزاز۴۶میلیونی بردگی عصرمدرن مطلعند با این وجود اسلام ستیزی دارند ومنادی صلح ودوستیند

DSC_0040

توضیح  واصلاحیه مدیرسایت-پیراسته فر:

اصلاحیه:ساختمان مؤسسه تعلیم قرآن شهید بهشتی رشت درنیمه شعبان(۹۵/۰۳/۰۲) افتتاح شده بود. این مراسم مراسم سخنرانی بوده است

آیت الله دکتررضا رمضانی، رئیس هیئت علمای فدراسیون جمعیتهای شیعی آلمان و مدیر مرکز اسلامی امام علی (ع) در هامبورگ است مطالب دکتررمضانی موجب این شد یک تحقیقی درتکمیل مطالبه ارائه شده بکنم ومطالب زیرمرتبط وجالب بود

 رضا استادی بابهره گیری از تفسیری میبدی  “درباره تازگی قرآن”می نویسد: 
از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله:کلام اللّه جدید، غضّ، طریّ.
(قرآن‏[همواره‏]نو و تازه است) (۱)
از امام محمد باقر علیه السلام:ان القرآن حیّ لا یموت و الآیه حیّه لا تموت…
(قرآن و آیات قرآن همیشه زنده است و نمی‏میرد). (۲)
از امام صادق علیه السلام:ان القرآن یجری کما یجری اللیل و النهار و کما یجری الشمس و القمر و یجری انما علی آخرنا کما یجری علی اوّلنا. (۳)
(همانطور که شبت و روز و خورشید و ماه جریان و ادامه دارد و ایستائی ندارد قرآن هم در همه زمانها جریان و ادامه دارد و همانگونه که نسل‏های قبل را شامل می‏شد نسل‏های کنونی و آینده را شامل می‏شود.)
امام رضا علیه السلام به نقل از امام کاظم(ع):ان رجلا سأل ابا عبد اللّه علیه السلام:ما بال القرآن لا یزداد علی النشر و الدراسه الاّ غضاضه؟
فقال علیه السلام:لانّ اللّه تبارک و تعالی لم یجعله لزمان دون زمان، و لا لناس دون ناس، فهو فی کلّ زمان جدید، و عند کل قوم غضّ الی یوم القیامه. (۴)
(شخصی از حضرت صادق علیه السلام پرسید:چگونه است که قرآن کریم هر چه بیشتر منتشر می‏شود و مورد بررسی و درس قرار می‏گیرد تازگی آن بیشتر می‏شود[بر خلاف سائر کتابها که با خواندن مکرر حالت کهنگی پیدا می‏کند].
امام صادق در پاسخ او فرمود:چون خدای تبارک و تعالی قرآن را برای یک زمان نه زمان دیگر، و یک جمعیت نه جمعیت دیگر قرار نداده است.[و به این جهت آن را با ویژگی‏هایی نازل ساخته که بتواند جاویدان و همگانی باشد]پس در هر زمان و دوره ای جدید و نو، و نزد هر گروهی تازه است تا روز قیامت.)
از امام رضا علیه السلام:[القرآن‏]لا یخلق علی الازمنه… (۵)
با گذشت زمان قرآن کهنه کریم کهنه نمی‏شود.
امام هادی علیه السلام نیز در پاسخ ابن سکّیت نحوی (۶)
(که از آن حضرت پرسید:چگونه است که قرآن مجید هر چه بیشتر نشر می‏شود و مورد استفاده قرار می‏گیرد تازگی و نوی خود را از دست نمی‏دهد)همان پاسخ جدّش امام صادق علیه السلام را بازگو فرمود. (۷)
این شش روایت که یاد شد همه از کتابهای حدیثی شیعه بود.جالب این است که همین مطلب را با بیانی دیگر و ویژگی‏هایی جاذب‏تر، از امام صادق علیه السلام در تفسیر میبدی می‏بینیم:
قیل لجعفر بن محمد علیهما السلام:لم صار الشعر و الخطب تملّ اذا اعیدت و القرآن یعاد و لا یملّ؟
قال علیه السلام:لانّ القرآن حجه علی اهل الدهر الثانی کما هو علی اهل الدهر، الاوّل، فلذلک ابدا هو غضّ جدید. (۸)
به امام صادق علیه السلام گفته شد:چرا اشعار و خطبه‏ها با مکرّر شدن خسته کننده و مملّ می‏شود امّا قرآن مجید با مکرّر خواندن این حالت را ندارد؟
حضرت در پاسخ فرمود:زیرا قرآن بر اهل همه دوران‏ها حجّت است‏[مخصوص به یک دوره نه دوره دیگر نیست‏]و به این جهت همواره نو و تازه است.
شاهد صدق و واقعیت این روایات را هر قاری قرآن که بارها و بارها قرآن را خوانده است در خود لمس می‏کند.حتما شما هم افراد زیادی را می‏شناسید که سالی یک یا دو یا چند بار قرآن را می‏خوانند، بزرگسالانی در میان ما بوده و هستند که در طول عمر بیش از صد بار قرآن را ختم کرده‏اند.
اینها که سهل است افرادی قرآن را هزاران بار خوانده‏اند و باز تشنه تکرار آن بوده‏اند.
در کتاب ارجمند«البیان»به نقل از طبقات القرّاء درباره شیعه بن عیّاش متولد سال ۹۵ و متوفاق سال ۱۹۳ یا ۱۹۴ که از قاریان معروف بوده آمده:لما حضرته الوفاه بکت اخته فقال لها:ما یبکیک؟انظری الی تلک الزاویه فقد ختمت فیها ثمان عشره الف ختمه. (۹)
هنگام مرگ و حالت احتضار دید خواهرش گریه می‏کند.گفت:چرا گریه می‏کنی؟آن گوشه را می‏بینی، همانجا هجده هزار بار قرآن کریم را خوانده‏ام.شاید منظورش این بوده که با این طول عمر حدود صد سال، و انسی که با قرآن داشته‏ام نباید نگران من باشی و برایم گریه کنی.

منابع:

(۱)-کتب الطرف ابن طاووس، ص ۱۸٫
(۲)-تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۰٫
(۳)-تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۰۳٫
(۴)-عیون اخبار الرضا تألیف شیخ صدوق، ج ۲، ص ۸۷٫
(۵)-عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۰٫
(۶)-از اصحاب خاص امام جواد و امام هادی علیهما السلام بوده و در سال ۲۴۴ توسّط متوکّل عباسی لعنه اللّه علیه شهید شده است.
(۷)-مجموعه ورّام بن ابی فراس-تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۷۲٫
(۸)-تفسیر کشف الاسرار میبدی، ج ۳، ص ۷۰٫(۹)-البیان، مرحوم آیه اللّه خوئی، ص ۱۴۶ چاپ سوم.

                                                               ***

ثواب آموزش دادن قرآن“تعلیم قرآن”

 رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ رجُلاً القرآنَ فهُو مَولاهُ ، لا یَخذُلُهُ و لا یَستَأثِرُ علَیهِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به مردى قرآن بیاموزد، مولاى اوست و آن مرد نباید او را تنها و بى یار گذارد و خود را بر وى ترجیح دهد.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ عَبدا آیَهً مِن کتابِ اللّه ِ فهُو مَولاهُ ، لا یَنبَغی لَهُ أن یَخذُلَهُ و لا یَستَأثِرَ علَیهِ، فإن هُو فَعَلَهُ قَصَمَ عُروَهً مِن عُرَى الإسلامِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس آیه اى از کتاب خدا را به بنده اى بیاموزد، مولاى اوست و شایسته نیست که آن بنده، او را تنها و بى یاور گذارد و خود را بر او ترجیح دهد؛ که اگر چنین کند، حلقه اى از حلقه هاى اسلام را پاره کرده است.

 عنه صلى الله علیه و آله : ما اجتَمَعَ قَومٌ فی بَیتٍ مِن بُیوتِ اللّه ِ یَتلُونَ کتابَ اللّه ِ و یَتَدارَسُونَهُ بینَهُم إلاّ نَزَلَت علَیهِمُ السَّکینَهُ ، و غَشِیَتهُمُ الرَّحمَهُ ، و حَفَّتهُمُ الملائکهُ ، و ذَکَرَهُمُ اللّه ُ فیمَن عِندَهُ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هیچ گروهى در خانه اى از خانه هاى خدا براى تلاوت کتاب خدا و مباحثه آن جمع نشدند، مگر این که آرامش بر آنان فرود آمد و رحمت فرایشان گرفت و فرشتگان آنان را در میان گرفتند و خداوند در میان کسانى که نزدش هستند، از آنان یاد کرد.

 عنه صلى الله علیه و آله : ألا مَن تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ و عَمِلَ بما فیهِ فأنا لَهُ سائقٌ إلَى الجَنّهِ و دَلیلٌ إلَى الجنّهِ

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : بدانید که هر کس قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد و به آنچه در آن است عمل کند، من او را به سوى بهشت جلو مى رانم و راهنماى او به سوى بهشت هستم.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ وَلَدا لَهُ القرآنَ قَلَّدَهُ اللّه ُ قِلادَهً یُعجَبُ مِنها الأوَّلونَ و الآخِرونَ یَومَ القِیامَهِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند گردنبندى به گردن او آویزد که در روز قیامت همگان از آن شگفت زده شوند.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن یَحتَلِمَ فَقَد اُوتِیَ الحُکمَ صَبّیا .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس پیش از بلوغ قرآن بخواند، در کودکى به او حکمت داده شده است.

 الإمامُ علیٌّ علیه السلام : حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اسمَهُ ، و یُحسِّنَ أدَبَهُ ، و یُعَلِّمَهُ القرآنَ .

امام على علیه السلام : از جمله حقوق فرزند بر پدر، این است که نامى نیکو بر او بنهد و نیکو تربیتش کند و قرآن را به او بیاموزد.

حضرت رسول (ص) :

“هر کس به کودکی قرآن بیاموزد،خداوند در قیامت او را به مدالی مفتخر میکند که (که از زیبایی آن) اولین و آخرین انسانها به شگفت می آید.                            میزان الحکمه،حدیث ۱۶۴۶۹

                                    *******

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط میگوید :

شبها در یکی از مساجد شهر تهران بعد از نماز و عبادتم مدتی مینشستم.کار من در آن لحظات آموزش قرآن بود.مردم نزد من می آمدند و من حمد و سوره آنها را تصحیح میکردم.چرا که نماز با حمد و سوره غلط پذیرفته نیست.

یک شب که مشغول آموزش قرآن به یکی از مومنین بودم متوجه دو پسر بچه  شدم که با هم دعوا میکردند.یکی از آنها مغلوب دیگری شد و برای اینکه کتک نخورد آمد و پهلوی من نشست.من هم که شاهد این ماجرا بودم از فرصت استفاده کردم و از او پرسیدم : پسر جان حمد و سوره را بلدی ؟؟

گفت : آری

گفتم :آفرین ،بخوان ببینم!

پسر دست و پا شکسته حمد و سوره ای خواند و من مشغول اصلاح آن شدم.خیلی وقتم را گرفت تقریبا تمام شب را!!

دیر وقت به خانه رفتم.شب بعد دوباره به مسجد رفتم.بعد از نماز طبق معمول نشسته بودم.پیر مردی که قیافه عجیبی داشت نزد من آمد و به من گفت : من علومی دارم که بسیاری به دنبال آن هستند.من علم کیمیا و علوم غریبه را میدانم.دست به هر چیزی بزنم طلا میشود.حاضرم تمام اینها را به تو بدهم مشروط به یک امر.باید چیزی به من بدهی!!!

گفتم چه چیز؟؟

پاسخ داد : باید ثواب آموزش دیشبت به آن کودک را به من بدهی !!

من که از قبل متوجه ارزش کارم بودم گفتم : نه !!!اینها در مقابل کار من ارزشی ندارد.اگر اینها به درد میخورد به من نمیدادی!!

آری !!در نزد روشن ضمیران علم کیمیا و طلا چه ارزشی دارد؟؟!!آنجا که پیامبر به علی (ع) فرمود :” اگر خداوند به دست تو کسی را هدایت کند ارزش آن از آنچه خورشید به آن میتابد بیشتر است.”

روایاتی در مورد حفظ قرآن 

۱ـ ارزشمندترین ثروت معنوی:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : حَمَلَهُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَهِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ. 
مستدرک الوسائل /ج۴/ص ۲۵۴ 
حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در برکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده است. 
۲ـ 
بالاترین درجه
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّهِ عَدَدُ آیِ القرآنِ. فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّهَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ. لَکُلِّ آیَهٍ دَرَجَهٌ فَلا تَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَهٌ. 
بحارالانوار/ج۸۹/ص ۲۲ 
تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت می‌گردد به او گفته می‌شود: « بالا برو و قرآن بخوان. هر آیه رتبه‌ای دارد». پس بالاترین از مرتبه حافظ قرآن درجه‌ای نیست. 
۳ـ 
همراه با انبیاء: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَهُ القُرآن. یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء. وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخذون ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَاللهِ مِن الکرامَهِ وَ الشَّرف. 
بحارالانوار /ج ۸۹/ ص ۱۸ـ ۱۹ 
گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا می‌روند؛ همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می‌شوند به همراه انبیاء از صراط می‌گذرند و ثواب انبیاء را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن به سبب آن کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند. 
۴ـ 
بالندگی قدرت حافظه: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ جَمَعَ القُرآنَ مَتَّعَهُ اللهُ بِعَقْلِهِ حَتّی یَموت. 
کنز العمال / ج ۱ / حدیث ۲۳۱۸ 
آنکه قرآن را گرد آورد خداوند تا هنگام مرگش وی را از عقلش بهره‌مند می‌سازد. 
۵ـ 
پرچمداران اسلام: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حامِلُ القُرْآنِ حامِلُ رأیَهُ الاِسلامِ مَنْ أکْرَمَهُ فَقَدْ أکْرَمَ الله و مَنْ اَهانَهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ. 
کنز العمال/ ج ۱ / حدیث ۲۳۴۴ 
۶ـ
 با فضیلت‌ترین نعمت: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ کِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً أُعطیَ أفْضَلَ مِمَّا أُعطیَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَهِ. 
کنزالعمال / ج۱/ حدیث ۲۳۱۷ 
هر کس که خداوند حفظ کتابش را به او اعطا کرده اگر گمان برد به کسی چیزی بهتر از وی داده شده است با فضیلت‌ترین نعمت را کوچک شمرده است. 
۷ـ 
دوستان خدا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حَمَلَهُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ. 
کنز العمال / ج ۱/ حدیث ۲۲۹۵ 
حافظان قرآن دوستان خدایند. 
۸ـ 
با ارزش‌ترین سرمایه:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا یَنْبَغی لِحامِلِ القُرآنِ إنْ یَظِنَّ إنَّ أحَداً أُعطیَ إفْضَلَ مِمّا اُعطیَ لأنَّه لَوْ مَلِکَ الدُّنیا بأسْرِها لَکانَ القرْآنُ أفْضَلَ مِمّا مَلَکَهُ. 
مستدرک الوسایل/ ج ۴/ ص ۲۳۷ 
برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به او داده شده ( حفظ قرآن ) به دیگری داده شده است زیرا اگر او مالک تمام دنیا می‌شد قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می‌بود. 
۹ـ 
غنای فرهنگی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: أغْنَی النَّاسِ حَمَلَهُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ. 
کنزالعمال/ج۱/حدیث ۲۲۶۱ 
بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان کسانی که خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است. 
۱۰ـ 
احترام زمین:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَی اللهُ إلَی الأرض أَن لا تَأکُلی لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهی کَیفَ آکُلُ لَحْمَهُ و کَلامَکَ فی جَوْفِه. 
کنزالعمال/ج۱/حدیث ۲۴۸۸ 
هنگامی که حافظ قرآن از دنیا می‌رود خدای تبارک و تعالی به زمین وحی می‌نماید که « گوشت بدن او را نخور!» زمین عرض می‌کند « پروردگارا! چگونه گوشت او را بخورم در حالی که کلام تو ( قرآن ) در قلب اوست. 
۱۱ـ
 رضایت الهی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: إنَّ اللهَ تَعالَی لَیَغْضِبُ فَتُسَلِّمُ الملائِکَهُ لِغَضَبِهِ فَإذا نَظَرَ إلی حَمَلَهِ القُرآنِ تَمْلَأُ رِضاً. 
کنز العمال/ج۱/حدیث ۲۴۸۴ 
همانا خداوند متعال خشمگین می‌شود و ملائکه تسلیم خشم او می‌گردند. پس هنگامی که حافظان قرآن را می‌نگرد سرشار از رضایت می‌شود. 
۱۲ـ 
دعای مستجاب
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ جَمَعَ القُرآنَ فَإنَّ لَهُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ دَعْوَهً مُسْتَجاتَهً إنْ شاءَ عَجَّلَها لَهُ فِی الدُّنیا و إنْ شاءَ إذْخَرَها لَهُ فِی الآخِرَه. 
کنز العمال/ج۱/حدیث ۲۴۱۴ 
برای کسانی که قرآن را گرد آورد نزد خدای متعال یک دعای مستجاب است اگر (خدا) بخواهد در دنیا برایش مستجاب می‌کند و اگر بخواهد برای آخرتش ذخیره می‌نماید. 
۱۳ـ 
حق شفاعت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لِحاملِ القُرآن إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ فی عَشْرَهِ أهْلِ بَیْتِهِ یَوْمَ الْقِیامَهِ کُلُّهم قَدْ وَجَبَتْ لَهِ النّارُ. 
کنز العمال / ج ۱/ حدیث ۲۳۲۷ 
حافظ عامل به قرآن که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می‌شمارد فردای قیامت در مورد ۱۰ نفر از بستگانش حق شفاعت دارد که همگی آنها اهل آتشند. 
۱۴ـ 
برتری الهی: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: فَضْلُ حَمَلَهِ القُرآنِ عَلَی الّذی لَمْ یَحْمِلْهُ کَفَضلِ الخالِقِ عَلِی المَخْلوقِ. 
کنز العمال/ ج۱/حدیث ۲۲۹۹ 
برتری حافظ قرآن بر کسی که حافظ نیست مانند برتری آفریدگار بر مخلوق است. 
با ارزش‌ترین سرمایه:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا یَنْبَغی لِحامِلِ القُرآنِ إنْ یَظِنَّ إنَّ أحَداً أُعطیَ إفْضَلَ مِمّا اُعطیَ لأنَّه لَوْ مَلِکَ الدُّنیا بأسْرِها لَکانَ القرْآنُ أفْضَلَ مِمّا مَلَکَهُ. 
مستدرک الوسایل/ ج ۴/ ص ۲۳۷ 
برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به او داده شده ( حفظ قرآن ) به دیگری داده شده است زیرا اگر او مالک تمام دنیا می‌شد قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می‌بود
.

***

۱ – عن معاذ قال: سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله ، یقول: ما من رجل علّم ولده القرآن الاّ توجّ اللّه أبویه یوم القیامه تاج الملک، و کیسا حلّتین لم یرالناس مثلهما.

از معاذ روایت شده است که گفت: از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: هر کسی به فرزندش قرآن تعلیم دهد، خداوند متعال در قیامت، والدین او را به تاج پادشاهی تاجدار می کند و بر آن دو، جامه ای می پوشاند که هیچ کسی مثل آنها را ندیده است. /وسائل الشیعه، ابواب قرائه القرآن، باب ۱

۲ – عن علی علیه السلام : انّ النّبی صلی الله علیه و آله قال: خیارکم من تعلّم القرآن و علّمه.(۲۰۹) 

امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد. /وسائل الشیعه، ابواب قرائه القرآن، باب ۱

۳ – عن النّبی صلی الله علیه و آله قال: أفضل العباده قرائه القرآن.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: بهترین عبادت، خواندن قرآن است. 

۴ – عن أبی عبدالله علیه السلام قال: ینبغی للمؤمن أن لایموت حتّی یتعلّم القرآن، أو یکون فی تعلیمه.
امام صادق علیه السلام می فرماید: سزاوار است که مؤمن هنگام مرگ، یا در حال یاد گرفتن قرآن و یا در حال یاد دادن آن باشد. /وسائل الشیعه، ابواب قرائه القرآن، باب ۱

۵ – عن أمیرالمؤمنین علیه السلام انّه قال: و تعلّموا القرآن فانّه ربیع القلوب، و استشفعوا بنوره فانّه شفاء الصّدور، و أحسنوا تلاوته فانّه أنفع. نهج البلاغه، خطبه ۱۱۰
علی علیه السلام می فرماید: قرآن را یاد بگیرید که بهار دلهاست، و نیکو آن را تلاوت کنید که سودمندترین چیز برای شما قرآن است. 
اینها نمونه هایی بود از روایاتی که درباره فراگیری قرآن وارد شده بود و بعد از فراگیری قرآن که همه ما، مخصوصاً والدین، در این امر وظیفه سنگینی بر عهده داریم و باید به قرائت آن، اهمّیت داد. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: 
قرائه القرآن فی المصحف تخفف العذاب عن الوالدین و لو کانا کافرین.(اصول کافی، کتاب فضل القرآن، ح ۴٫)
خواندن قرآن از روی آن، عذابِ پدر و مادر را سبک می کند، اگر چه آنها کافر باشند. 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

                                                           ***

اهمیت آموزش قرآن واحکام امورقرآنی

همیت علم و آموزش در اسلام روشن است، اما آنچه مورد نظر ماست، اهمیت آموزش در دوران کودکی و نوجوانی است؛ دورانی که به گفته ی امام علی علیه لسلام صفحه ی ذهن کودک مانند زمین خالی و آماده ای است که هر بذری در آن بکارند، به بار خواهد نشست. آموزش دوران کودکی و نوجوانی به اندازه ای است که امام علی علیه السلام فرمود: تأثیر علم آموختن در کودکی مانند نقشی است که بر روی سنگ کنده شود.

نقشی که بر روی سنگ کنده شود، زدوده نخواهد شد، علمی که در کودکی آموخته شود، از یاد نخواهد رفت و ماندگار خواهد بود.

جضرت علی علیه السلام نیز به تعلیم فرزندان اهتمام داشت. وی در وصیت خود به امام حسین علیه السلام می فرماید: به تأدیب و تربیت تو مبادرت کردم، قبل از این که قلبت سخت و فکرت مشغول شود. روشن است تأدیب و تربیت، بدون تعلیم و آموزش نخواهد بود… امام علی علیه السلام می فرماید: در کودکی علم بیاموزید تا در بزرگی آقایی و سیادت کنید.

آموزش قرآن

بخش دیگری از آموزش در سیره ی معصومین علیهم السلام آموزش قرآن است که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در مکاتب آموخته می شده است. علی علیه السلام در این باره به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرماید: «و ان ابتدئتک بتعلیم کتاب الله؛ تعلیم و تربیت تو را با آموزش کتاب خدا شروع کردم». اهمیت آموزش قرآن به کودکان و فرزندان، به گونه ای است که معصومین علیهم السلام آن را از حقوق فرزند بر والدین شمرده اند. امام حسین علیه السلام فرزند خویش را برای آموزش قرآن به مکتب فرستاد. استاد، سوره ی حمد را به فرزند یاد داد و وقتی وی سوره را برای پدر خواند، امام هزار دینار و هزار حله به استاد داد و دهان او را پر از دُر کرد.

آموزش احکام و احادیث

بخش دیگری از آموزش در سیره ی معصومین، آموزش احکام و حدیث و تفسیر و تأویل قرآن است. حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: «تعلیم و تربیت تو را با آموزش قرآن و تأویل و تفسیر آن و آموزش احکام دین و حلال و حرام آغاز کردم». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمود: «وای بر حال فرزندان آخرالزمان، به خاطر پدران و مادرانشان! از پیامبر سؤال شد: از پدران و مادران مشرک آن ها؟ حضرت فرمود: خیر، از پدران و مادران مؤمن آن ها که هیچ چیز از احکام و واجبات دینی را به آن ها نمی آموزند و اگر فرزندان چیزی آموختند، مانع آموزش فرزندان می شوند و از آن ها در دنیا به سرمایه ی ناچیزی راضی اند. چنین من از پدرانی بیزارم و آن ها از من روی گردانند».

از جمله مهمترین نکاتی که درخصوص آموزش دینی کودکان در روایات آمده است، مسأله فطری بودن توجه به دین و خداست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «هر نوزادی با فطرت خدایی به دنیا می آید و پرورش می یابد، مگر این که پدر و مادر او را به سوی یهودی گری یا مسیحی گری بکشانند». (بحارالانوار، ج۳، ص۲۸۱) و نیز آمده است که موسی علیه السلام به خدا عرض کرد: «پروردگارا! کدام یک از اعمال نزد تو برتر است؟ خطاب رسید: محبت به کودکان؛ چرا که من فطرت آنها را بر پایه اعتماد به یگانگی خود قرار دادم». (آیین تربیت، ص۳۸۱) تمام این احادیث نشان می دهد که باید پدر و مادر محیطی مناسب برای کودک فراهم آورند تا حقایقی یا عقایدی که ریشه های آن در نهاد و فطرت کودک نهفته است بروز کند.

                                                                          ***

تعلیم و تعلم قرآن

در منابع اسلامی و در بحث موضوع علم، آنچه از اهمیت و اولویت اساسی و ویژه ای برخوردار بوده و نقش مقدماتی برای بهره مندی از قرآن دارد تعلیم و تعلم یا یاددهی و یاد گیری آن است.
یاددهی و یادگیری قرآن پاداش بزرگی دارد و در اهمیت آن از دیدگاه قرآن همین بس که خداوند از خود به عنوان «معلم قرآن» یاد می‌کند: «الرَّحْمَنُ *عَلَّمَ الْقُرْآنَ ؛ خداوند رحمان، قرآن را تعلیم فرمود.».(۱)

همچنین یکی از وظایف بسیار مهم و ابتدائی پیامبر گرامی اسلام(ص) تعلیم و آموزش قرآن به مردم دانسته شده است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَکِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ؛ و او (همان خدای توانایی) است که در میان ناخوانده و نانویسنده‏ها (یا در میان کسانى که کتاب و پیغمبرى نداشتند، یا در میان مردم امّ القرى و مکّه معظّمه) رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها بخواند و آنان را (از پلیدیهاى شرک، کفر، جهل، اخلاق رذیله و خویهاى زشت) پاکیزه گرداند، و کتاب (قرآن عظیم) و حکمت و دانش (اصول و فروع دین) را به ایشان بیاموزد، و هر چند پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند!»(۲)

در سنت و سیره معصومین (علیهم الصلاه و السلام) هم درباره قرآن و تعلیم و تعلم آن توصیه‏ها، تأکیدها و تشویق‌های بسیار شده است که به چند روایت ارزشمند در این باره توجه کنید:
۱٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): خیرُکم من تعلّم القرآن و علّمه. (۳)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد.

۲٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): ما من مؤمنٍ ذکرا او انثی حُراً او مملوکا إلا و لله علیه حق واجب ان یتعلم القرآن.(۴)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نیست بر مرد یا زن مؤمن ، آزاد یا برده مگر این که برای خدا حقی واجب برگردن آنها است و آن حق این است که قرآن را یاد بگیرند.

۳٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن و تواضع فی العلم و علّم عبادالله و هو یرید ما عندالله لم یکن فی الجنه اعظم ثواباً منه و لا اعظم منزله منه و لم یکن فی الجنه منزلهً و لا درجهً رفیعه منه … . (۵)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که قرآن را یاد بگیرد و متواضع در علم باشد و آن را به بندگان خدا بیاموزد و اجرش را از خدا بخواهد، در بهشت بزرگتر از ثواب او و بزرگتر از مقام و منزلت او چیزی نیست و در آنجا از بالاترین مقامها و شریفترین منازل برخوردار است.

۴٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) : معلم القرآن یستغفرله کل شیءٍ حتی الحوت فی البحر.(۶)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: برای معلم قرآن تمام موجودات حتی ماهیان دریا، طلب آمرزش می کند.

۵٫ قال الامام علی (علیه السّلام): تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث و تفقهوا فیه فانّهُ ربیع القلوب و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص فان العالم العامل بغیر علمه کالجاهل الحائر … . (۷)
امام علی (علیه السّلام) فرمود: قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و تفقه کنید در آن که بهار دلهاست و شفاعت بجوئید به نورش که او شفادهنده سینه‏ها است و آن را نیکو تلاوت کنید، زیرا بهترین و مفیدترین داستانها است، پس بدرستی که عالم عامل به غیر علمش مثل جاهل و نادانی است که از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلکه حجت بر او قویتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پیشگاه خدا سزاوارتر به نکوهش است.

۶٫ قال الامام الصادق (علیه السّلام ): ینبغی للمؤمن ان لا یموت حتی یتعلم القرآن او یکون فی تعلمه. (۸)
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: سزاوار است برای انسان مؤمن که قبل از مردنش قرآن را یاد بگیرد یا در حال یادگیری قرآن باشد.

۷٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): ما من رجل علّم ولده القرآن الا توّجَ الله ابویه یوم القیامه تاج الملک و کسیا حلتین لم یر الناس مثلهما. (۹)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پاداش مردی که به فرزند خود قرآن بیاموزد نیست مگر این که خداوند در روز قیامت تاج پادشاهی بر سرش گذارد و او را حلّه‏هایی بپوشاند که مردم مثل آن را ندیده اند.

۸٫ سأل ابوذر عن النبی (صلّی الله علیه و آله و سلم ): انی اخاف ان اتعلم القرآن و لا اعمل به، فقال رسول الله – صلّی الله علیه و آله -: لا یعذب الله قلباً اسکنه القرآن. (۱۰)
ابوذر از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) پرسید: یا رسول الله من می ترسم از این که قرآن را فراگیرم ولی به آن عمل نکنم، پس پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند قلبی را که قرآن در آن جای گرفته است، عذاب نمی کند.

۹٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): تعلّموا القرآن و اقرؤوه. (۱۱)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: قرآن را فراگیرید و آن را بخوانید.

۱۰٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن ثم تفقه فی الدین ثم اتی صاحب سلطان تملقاً الیه و طمعا لما بین یدیه خاض بقدر خطاه فی نار جهنم. (۱۲)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس که قرآن را فراگیرد و سپس در دین تفقه و کوشش کند، بعد آن را نزد پادشاهی بیاورد و تملق او را بکند یا چشم بدوزد به آن چه نزد سلطان است؛ فرو می رود به مقدار خطای خود در آتش جهنم.

۱۱٫ قال الامام الصادق (علیه السّلام): و یجیئ بعبدٍ قد تعلم القرآن فیقول یا رب تعلمتُ القرآن ابتغاء وجهک فیقال له بل تعلمت لیقال ما احسن صوت فلان اذهبوا به الی النار. ( ۱۳)
امام صادق (علیه السّلام ) فرمود: می آید روز قیامت بنده ای که قرآن را فراگرفته و می گوید: پروردگارا، من قرآن را به خاطر رضا و خشنودی تو فراگرفتم، پس گفته می شود به او که تو قرآن را فراگرفتی تا به تو بگویند فلانی چه صوت زیبایی دارد، ببرید او را به سوی آتش.

۱۲٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن للدنیا و زینتها حرّم الله علیه الجنّه. (۱۴)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس قرآن را برای دنیا و زینتهای آن فراگیرد، خداوند بهشت را بر او حرام می کند.

۱۳٫ قال الامام الصادق (علیه السّلام و سلم): من تعلّم منه حرفاً ظاهراً کتب الله له عشر حَسَنات و محا عنه عشَر سیّئات و رفع له عشر درجات. (۱۵)
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هر کس از قرآن یک حرف بیاموزد، خداوند برای او ده حسنه می نویسد و ده گناه از او می بخشد و او را ده درجه بالا می برد.

۱۴٫ قال الامام الصادق (علیه السّلام): من شدّد علیه القرآن کان له اجران و من یسرِّ علیه کان مع الابرار. ( ۱۶)
امام صادق (علیه السّلام ) فرمود: هر که به سختی قرآن را یاد بگیرد برای او دو اجر است و هر که به آسانی یادگیرد با نیکان می باشد.

۱۵٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من علّم آیه فی کتاب الله کان له اجرها ما تلیت. (۱۷)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که آیه ای از قرآن را به دیگری یاد بدهد اجر تلاوت آن (آیه) برای او (نیز) است مادامی که تلاوت شود.

۱۶٫ قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من علّم ولده القران فکانّما حج البیت عشره آلاف حجه و اعتمر عشره آلاف عمره و اعتق عشره آلاف رقیه من ولد اسماعیل و … . (۱۸)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که به فرزند خود قرآن بیاموزد مثل این که ده هزار حج و ده هزار عمره انجام داده و ده هزار بنده از اولاد اسماعیل را آزاد کرده و در ده هزار غزوه شرکت کرده و ده هزار مسکین گرسنه را طعام داده است.

۱۷٫ قال الامام الصادق (علیه السّلام): علّموا اولادکم یس فانّها ریحانه القرآن. (۱۹)
امام صادق(علیه السّلام) فرمود: به فرزندان خود سوره مبارکه یس را بیاموزید که آن ریحانه قرآن است.

۱۸٫ قال الامام علی (علیه السّلام): و امّا حق الولد علی الوالد ان یُحسّن اسمه و یُحسّنَ ادبه و یعلمه القرآن. (۲۰)
امام علی (علیه السّلام) فرمود: حق فرزند بر پدر آن است که برای او اسم نیکو انتخاب کند و او را نیکو ادب کند و به او قرآن بیاموزد.

۱۹٫ قال … : «القرآن مأدبهُ الله فتعلّموا مِن مأدُبَتِهِ مَا استطعتم؛ قرآن سفره‏ى گسترده‏ى الهى است، پس به یادگیری از سفره گسترده‏اش به قدر توان برگیرید»، (۲۱)

۲۰٫ وَ رُوِیَ‏ عن النبئ (صلی الله علیه و اله و سلم): أَنَّ مَنْ أُعْطِیَ‏ الْقُرْآنَ‏ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً أُعْطِیَ أَکْثَرَ مِمَّا أُعْطِیَ فَقَدْ عَظَّمَ صَغِیراً وَ صَغَّرَ کَبِیراً؛ فَلَا یَنْبَغِی لِحَامِلِ الْقُرْآنِ أَنْ یَرَى أَنَّ أَحَداً مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ أَغْنَى مِنْهُ وَ لَوْ مَلَکَ الدُّنْیَا بِرُحْبِهَا». (۲۲)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)فرمودند: به هر کس (نعمت دانستن) قرآن داده شود و با این حال گمان کند که به دیگرى نعمتى بالاتر و بیشتر از این نعمت او داده شده ‏است، بى‏گمان کوچکى را بزرگ شمرده و بزرگى را کوچک. شایسته نیست که حامل قرآن، کسی از اهل زمین را از خود ثروتمندتر بپندارد، هر چند سراسر پهنه ی گیتی را مالک باشد.(۲۳)

پاورقی:
۱- سوره الرحمن، آیه ۱- ۲ .
۲- سوره جمعه، آیه ۲٫
۳- مستدرک الوسائل، ج ۴، ص .
۴- مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۸۷ .
۵- عقاب الاعمال، ص ۵۱ .
۶- مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۸۸ .
۷- نهج البلاغه، خطبه ۱۱۰ .
۸- الکافی، ج ۱، ص ۴۴۴ .
۹- وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۶۸ .
۱۰- مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۲۳۳ .
۱۱- مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۲۵۴ .
۱۲- مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۲۷ .
۱۳- بحار الأنوار، ج ۷، ص ۱۸۰ .
۱۴- بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۰۱ .
۱۵- الکافی، ج ۲، ص ۶۱۲ .
۱۶- بحار الأنوار، ج ۸۹، ص ۱۸۷ .
۱۷- مستدرک الوسائل، ص ۲۳۵ .
۱۸- مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۹۰ .
۱۹- جامع الاخبار، ج ۱، ص ۲۱۱ .
۲۰- نهج البلاغه، حکمت ۳۹۱ .
۲۱- بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۹٫
۲۲- بحار الأنوار ج‏۷۶ ، ص ۲۵۵- ۲۵۶، ح۵؛ معانی الأخبار، ص۲۷۹٫
۲۳- ر. ک: سایت اندیشه قم ( www.andisheqom.com)؛ سایت و علوم اسلامی (wiki.islamicdoc.org )؛ القرآن الکریم فی احادیث الرسول الاعظم(ص)؛ بصائرذوی التمییز فی لطائف الکتاب العزیز؛ تلاوه القرآن المجید: فضائلها، آدابها، خصائصها، فضائل القرآن و ما انزل من القرآن بمکه و ما انزل بالمدینه؛ چهل حدیث منتخب در آستان قرآن.

منبع:پرسمان قرآن

****

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر

 این هم لیست مراکزقرانی رشت وحومه که مجوز فعالیت گرفته اند،اما معلوم نیست فعالیت دارندیانه،درتلاشم باتماس با (مسؤلین این مراکز”اگرفعال”هستند)،بتوانم گزارشی تهیه کنم

 یا اگرمسؤلین مراکزقرآنی(کلاسهای آموزش قرآن)میتواننندبااین ایمیل ارتباط برقرارکنم تا دراولین فرصت  گزارشی از اقدامات وفعالیتهایشان منتشرکنم

pirastehfar2@yahoo.com

مؤسسات قرآنی  مجاز در”رشت”گیلان

۱ مؤسسه : محمد(ص)

نام مسئول : جناب آقای غلامعلی مهدی پور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-چهار راه گلسار – جنب اوقاف -مقابل مخابرات ساختمان مرکزی مکتب قرآن محمدی رشت , کدپستی ۴۱۶۳۸۳۳۵۱۱

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۲۷۳۳۷/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۱۲۳۷/تلفن همراه : ۰۹۱۱۳۴۷۷۲۱۵ایمیل : shahrbanoo.ghasemi@yahoo.com

۲ مؤسسه : زینبیه(حوزه علمیه)

نام مسئول : سرکار خانم فروغ مهری نیا

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ مطهری- ساغرسازان- بعد ازمسجدگلدسته- جنب نانوایی تافتون- ساختمان سعید- مدرسه علمیه زینبیه(س)

تلفن ثابت : ۱۳۱۳۲۵۴۱۳۸/نمابر : ۱۳۱۳۲۵۴۱۵۶

۳ مؤسسه : مهدقرآن(دارالقرآن)

نام مسئول : جناب آقای رحمت حقانی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت- بلوار آیت ا… رودباری- ک حجتی- پ۳۱ – مهدقرآن

نمابر : ۱۳۱۲۲۳۸۳۳۳ /تلفن همراه : ۹۱۱۳۳۲۵۴۱۸ /ایمیل : samane_barzegar@yahoo.com

۴– مؤسسه : مکتب النرجس(دارالقرآن)

نام مسئول : سرکار خانم سلاطین اشرفی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-چهارراه گلسار-روبروی فرمانداری-کوچه مکتب نرجس-صندوق پستی ۴۱۶۳۵۱۷۷۶

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۲۳۶۶۱/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۲۲۶۳/ایمیل : salaatin110@yahoo.com

۵ مؤسسه : راهیان نورمعرفت

نام مسئول : سرکار خانم زهرا رضایی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بلوار شهید انصاری – روبروی نیروی انسانی – انتهای پارس ۱ – پلاک ۶۴, کدپستی ۴۱۷۴۸۷۳۱۶۸/نمابر : ۱۳۱۷۷۵۵۰۸۹/ایمیل : g-jeyrani@yahoo.co

۶– مؤسسه : نور السلام

نام مسئول : سرکار خانم زهرا طلوعی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ مطهری-جنب مسجد سوخته تکیه به سمت حرم مطهر-روبروی پوشاک حبیب زاده-بن بست شهید بهشتی-پ ۶۳, کدپستی ۴۱۸۳۶۳۷۱۵۹

تلفن ثابت : ۱۳۱۶۶۶۷۵۰۵/ایمیل : noorossalam@chmail.ir

۷موسسه : یاران موعود(عج)(دارالقرآن)

نام مسئول : جناب آقای محمدعلی امینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سعدی-جنب درمانگاه فرهنگیان

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۳۴۵۶۵/نمابر : ۱۳۱۷۲۳۴۵۶۵/تلفن همراه : ۹۱۲۷۵۴۴۶۰۶/ایمیل : amininame@gmail.com

۸مؤسسه : یاران سبزموعود(عج)

نام مسئول : جناب آقای سیدناصر میرمحمدیان

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – خ سعدی- پیچ سعدی – جنب درمانگاه فرهنگیان – نمایشگاه تجسمی قرآن کریم – یاران سبز موعود (عج) رشت

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۳۴۸۳۹/تلفن همراه : ۹۱۲۷۵۱۵۲۸۰

۹– مؤسسه : الزهرا (س)

نام مسئول :؟

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – نیروی دریایی – خ پاسداران – کوی شهید رجائی – موسسه الزهراء

تلفن ثابت : ۱۳۱۶۶۶۴۸۶۰

۱۰مؤسسه : حبل المتین

نام مسئول : جناب آقای مسعود شیرزاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – شهید بهشتی – سه راه رودباری – مسجد الهادی (ع) – موسسه حبل المتین

تلفن ثابت : ۱۳۱۴۲۴۶۱۳۶/تلفن همراه : ۹۱۱۳۴۸۵۶۶۴

۱۱-مؤسسه : تسنیم قرآن وعترت

نام مسئول : جناب آقای امیرحجت مرادی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۶۱۸۰۴/تلفن همراه : ۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷

۱۲– مؤسسه : نورعلی نور

نام مسئول : جناب آقای محمدرضا طالبی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – کشت نشاء – ابتدای کوچه شقایق- موسسه نور علی نور

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۶۲۱۵۱۷/تلفن همراه : ۹۱۱۱۳۷۴۶۵۷

۱۳مؤسسه : النجم

نام مسئول : جناب آقای محجوب

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – خ شهید بهشتی – جماران – خ شهید قربانزاده – ک ۲۸ – ندائی ۲ – موسسه النجم

تلفن ثابت : ۱۳۱۵۵۷۰۸۸۷/تلفن همراه : ۹۱۱۸۳۵۸۷۴۴

۱۴– موسسه : فداییان ولایت عشق

نام مسئول : جناب آقای قابل قبادی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان- رشت- میدان جانبازان- پشت ترمینال خط چناره- کوی عظیم دوست- کوچه مرداد- روبروی آژانس کناره- بن بست ۱۲, کدپستی ۵۶۵۵۳۸۱۱۱۰

تلفن ثابت : ۱۳۱۸۸۴۸۸۳۶/نمابر : ۱۳۱۶۶۶۶۴۷۷/تلفن همراه : ۹۱۱۹۳۹۲۱۵۵

۱۵– مؤسسه : المهدی(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای کامران همتی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بخش مرکزی کماکل، روستای کماکل

تلفن ثابت : ۱۳۱۳۲۳۰۷۹۰

۱۶ –مؤسسه : نسوان(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم مهوش یعقوبی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-ماسال ـروستای وزمتر

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۳۵۸۵۷

۱۷ مؤسسه : فاطمه الزهرا(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سرور دهسازی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان ـ دهستان مژده ، روستای مژده

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۴۶۲۱۵۲

۱۸– مؤسسه : حضرت ابوالفضل(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای ابراهیم کیمیاگر

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان لولمان ، مسجد روستای لولمان

۱۹– مؤسسه : پیامبر اعظم(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم ام کلثوم صفرپور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام ، جنب مسجد روستای لله کا

۲۰– مؤسسه : راهیان نور و معرفت(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم طاهره فدایی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان ـدهستان بلسبنه ، روستای گورابسر

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۴۳۳۲۱۰

۲۱مؤسسه : طهورا(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده رقیه سیدی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام، مسجد روستای شیجان

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۲۲۳۹۱۷

۲۲– مؤسسه : طه(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم آمنه تقی‌نژاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان زیباکنار ، مسجد روستای زیباکنار

۲۳– مؤسسه : فداییان قائم آل محمد(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم حاجیه حبیب‌نژاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان لولمان، روستای رشت آباد ، منزل خانم حبیب نژاد

۲۴مؤسسه : یالثارات الحسین(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سحر خلیلی‌چولاب

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان-لولمان-منزل شخصی چولاب

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۲۶۳۲۲۴

۲۵– مؤسسه : نورالمبین(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سکینه فلاحپور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خشکبیجار ـ جیر سر ویشکاء

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۳۶۱۴۱۶

۲۶مؤسسه : کوثر(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم معصومه یزدانی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خشکبیجار ـ جور کویه

۲۷ موسسه : صاحب الزمان(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده فاطمه حسینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام ، مسجد روستای پشت سان

۲۸مؤسسه : آقا سید رضا(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای قاسم خیراندیش

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان شهرستان ، مسجد روستای پایین محله

۲۹-مؤسسه : ثامن الائمه(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده‌کبری‌ سیدی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خمام ـ اشکیک ـ دهیاری

۳۰ مؤسسه : سازمان منطقه آزاد انزلی(شرکت)

نام مسئول : جناب آقای رضا مسرور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-جاده(رشت-انزلی)- کیلومتر۵- جاده زیباکنار- صندوق پستی:۴۳۳۵۵۱۱۴۵

تلفن ثابت : ۰۱۸۱۳۲۰۰۰۴۰/نمابر : ۰۲۱۸۸۷۷۴۳۰۱/سایت : www.freezones.ir

۳۱مؤسسه : رهپویان قرآن و عترت(اداره ارشاد)

نام مسئول : جناب آقای نادر حسینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-سبزه میدان، اول استاد سرا، کوچه مهتاب پلاک۸۹

تلفن ثابت : ۱۴۱۲۲۴۱۸۰۱/تلفن همراه : ۹۱۱۳۳۶۵۹۳۸

۳۲مؤسسه : جامعه‌القرآن الکریم(جامعه القرآن)

نام مسئول : جناب آقای رضا خلیفه

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ بیستون، کوچه انوشیروان، بن بست اول پلاک ۲۱

تلفن ثابت : ۱۳۱۴۲۲۱۲۲۷/تلفن همراه : ۹۱۱۳۴۷۰۸۸۳

۳۳– مؤسسه : مکتب نور

نام مسئول : سرکار خانم رقیه محمدزاده

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سردار جنگل – دهنه سام -جنب زرگری، قصرزرین،پلاک ۳۹۲ , کدپستی ۴۱۴۳۷۴۳۳۹۵/نمابر : ۱۳۱۲۲۲۲۷۴۶/ایمیل : r.m.zamenahoo@gmail.com

۳۴مؤسسه : حراء سرزمین وحی

نام مسئول : سرکار خانم آمنه سام خانیان

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سعدی – کوچه شهیدساسان پورنقاشیان -طبقه اول – موسسه فرهنگی قرآنی حراء سرزمین وحی

تلفن ثابت : ۱۸۲۴۶۲۳۱۹۴/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۳۳۲۵/ایمیل : tafahomrasht@yahoo.com

۳۵ مؤسسه : جابربن عبدالله انصاری نابینایان

نام مسئول : سرکار خانم خدیجه سلگی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خیابان سردار جنگل- خیابان عطا آفرین- روبروی آژانس خوش سفر- موسسه قرآنی جابربن عبداله انصاری-, کدپستی ۴۱۴۳۷۱۵۱۵۵

نمابر : ۱۳۱۲۲۲۶۵۰۳/ایمیل : moaseseshokofa@yahoo.com

۳۶– مؤسسه : بشارت بانوان

نام مسئول : سرکار خانم ایزدپرست

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-گیلان-رشت-فلکه ی مصلا-اداره کل تبلیغات اسلامی-اموربانوان خانم آلیانی

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۶۲۰۰۴/نمابر : ۱۳۱۶۶۶۱۰۷۲*۶۶۰۰۵۷۷/ایمیل : besharat@bonyan-gil.ir

۳۷مؤسسه : امور فرهنگی سپاهان باطری

نام مسئول :؟

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بین فلکه گیل و توشیبا – کوچه پیام نور-امور فرهنگی سپاهان باطری

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۲۶۵۰۳

۳۸مؤسسه : خاتم الانبیاء(مجتمع استانی)

نام مسئول : جناب آقای مسعود فرهودی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-میدان شهرداری-ابتدای خیابان سعدی

تلفن ثابت : ۱۳۱۵۵۰۲۷۷۷

۳۹مؤسسه : امام علی(خانه دیجیتال)

نام مسئول : جناب آقای سید محمد حق شناس

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-یخ سازی-به طرف جاده فومن-جنب بنیاد شهید

۴۰– مؤسسه : یاران سبز موعود(مرکز فرهنگی)

نام مسئول : جناب آقای محمد علی امینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-رشت، خیابان سعدی، جنب درمانگاه فرهنگیان، مرکز فرهنگی تربیتی یاران

تلفن ثابت : ۷۲۳۴۵۶۵

آدرس  مؤسسه تعلیم قرآن  شهیدبهشتی:رشت-خیابان سعدی-بلوارمعلم-بعدازاستانداری-اولین چهارراه-سمت راست-ابتدای خیابان۱۱(گلها)

درباره نویسنده

1273مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما