چرا”تمسخر”کردن و”غیبت درزنان” زیادتراست؟

چرا"مسخره"کردن درزنان زیادتراست؟

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَحجرات/۱۱

اى کـسـانـى کـه ایمان آورده اید هیچ قومى حق ندارد قومى دیگر را مسخره کند چه بسا که آنـان از ایـشـان بـهتر باشند، هیچ یک از زنان حق ندارند زنانى دیگر را مسخره کنند چون مـمـکـن اسـت آنـان از ایـشان بهتر باشند. و هرگز عیبهاى خود را بر ملا مکنید (که اگر عیب یـکـى از خـودتـان را بـر مـلا کـنـیـد در واقـع عـیـب خود را بر ملا کرده اید) و لقب بد بر یکدیگر منهید که این بد رقم یادآورى از یکدیگر است که بعد از ایمان باز هم یکدیگر را به فسوق یاد کنید و هر کس توبه نکند همه آنان از ستمکارانند (۱۱)

اگرچه تمسخرکارزشتی است ،چه زن باشد چه مردوآیه اشاره اش بیشتربه زنان است،چون تمسخروحسادت بیشتردراین جنس است ،خطاب اولیه قرآن برعموم مؤمنان است،امابعدبه زنان تخصیص می یابد.



*. نزول آیه «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ…» در باره عائشه:



استهزاء و تمسخر دیگران، اخلاق زشتى است که خداوند صراحتا از آن نهى کرده است ؛ چنانچه در قرآن کریم مى‌فرماید:لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ  حجرات/۱۱



اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانى زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!



مفسران اهل سنت قائل هستند که این آیه در باره عائشه که ام سلمه و یا زینب بنت خزیمه را مسخره کرده بود، نازل شده است .

جـمـله (و لا نـسـاء مـن نـسـاء) در بـاره زنـان رسـول خـدا نـازل شـد، کـه ام سـلمـه را مـسـخـره مـى کـردنـد – نـقـل از انـس. و داسـتان چنین بود که ام سلمه کمر خود را با پارچه اى سفید مى بست و دو طرف پارچه را به هم گره مى زد و آویزان مى کرد، عایشه به حفصه گفت : این را نگاه کـن، چـطـور ایـن زبان سگ را دنبال خود مى کشد، و منظور این دو نفر مسخره کردن او بود. بعضى هم گفته اند عایشه ام سلمه را در کوتاه قدى سرزنش مى کرد، و با دستش اشاره مى کرد که ام سلمه اینقدر است / مـجـمـع البـیان



انس و ابن زید گفته اند: در باره همسران پیامبر خدا  که امّ‌سلمه را به جهت کوتاهى قدش سرزنش کرده‌اند نازل شده است، و گفته شده است در باره عائشه است که با دستش به امّ‌سلمه اشاره کرد و  "بالحن غیرمحترمانه ای" گفت بببین چقدر کوتاه قد است.

مدیرسایت-پیراسته فر:شمادقت کنیددرمیهمانی ها،مخصوصاً میهمانی های خودمانی که زنان باچه- اداواطواری- از رقبای خودیادمی کنند وچطوری باحرفها ورفتارها وبعضاً بصورت" پانتومیم" ادای آنهارابا غلظلت درمی آورند،حتی برای خنداندن پامی شن ادایشان رادرمی آورن ویا حرف زدنشان رابا لحن ولهجه بدی درمی آورند.والقاب زشت برایشان بکارمی برند.حتی درآیه بعد به مسئله غیبت هم اشاره می کند که درهمان جنس"زن" فراوان است.

آقای قرائتی هم می گوید:

در میان زن‌ها مسخره کردن  بیش‌تر است. و لذا قرآن بعد از این که به مردم می‌گوید که همدیگر را مسخره نکنند، می‌گوید: خانم‌ها شما هم همدیگر را مسخره نکنید. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ»(حجرات/۱۱) وگرنه گفتن «نِساءٌ» لزومی نداشت، چون قوم شامل زنان هم می‌شود. اما چون نیش زدن و مسخره کردن در بین زنان بیش‌تر است، نساء را به صورت خصوصی هم آورده است. مثل این که انسان همه‌ی بدنش را یک بار صابون بزند و دوباره فقط سرش را صابون بزند به این معناست که سر به صابون بیش‌تری احتیاج دارد.

نکته دوم:حسادت نیزدرزنان بیشتراست،بیشترین ساحران وجادوگریان نیزازاین قشرند_مراجعه شودبه تفسیرسوره معوذتین درهمین سایت با عنوان"باطل کردن سحر"-حتی شأن نزول آیه سخریه براساس فعل ناپسندیک زن بوده است

شأن نزول آیه تمسخر



در حدیثى آمده است که روزى (صفیه ) دختر (حیى ابن اخطب ) (همان زن یهودى که بعد از ماجراى فتح خیبر مسلمان شد و به همسرى پیغمبر اسلام  در آمد) روزى خدمت پیامبر (ص) آمد در حالى که اشک مى ریخت ، پیامبر (ص) از ماجرا پرسید، گفت : عایشه مرا سرزنش مى کند و مى گوید: (اى یهودى زاده )! پیامبر (ص) فرمود: چرا نگفتى پدرم هارون است ، و عمویم 
موسى ، و همسرم محمد (ص)؟

 ***

دو۲زنی که باهم هستند،آهسته صحبت کردند،احتمال غیبت هست

گاهی که با خانم"همسرامام" صحبت می‌کردیم، آقا سفارش می‌کردند: مراقب باشید غیبت نکنید! خانم می‌گفتند: آقا چرا ما که حرف می‌زنیم شما می‌گویید غیبت نکنید؟ امام "خمینی"گفتند: معمولاً دو نفری که در جمع آرام صحبت می‌کنند، در حال غیبت کردن هستند. من فقط توصیه می‌کنم، مراقب باشید! نمی‌گویم که غیبت می‌کنید./کتاب «اقلیم خاطرات» نوشته فاطمه طباطبایی

درباره نویسنده

1335مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما