تفاوت”فصد”باحجامت-بااهدای خون وبا”زالودرمانی”چیست؟

تفاوت

تفاوت”فصد”باحجامت-اهدای خون-زالودرمانی

فصد-باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ بوسیله نیشتر است که باعث خروج اخلاط فاسد بدن با خروج خون می شود.
 فصد، استفراغی”پاکسازی”کلی است

در طب سنتی علاوه بر حجامت و بادکش، یک شیوه درمانی و پیشگیری دیگری “فصد”وجود دارد که از قدیم از آن استفاده می‌شده، اما امروزه کمتر به کار می‌رود و واژه آن برای اغلب افراد ناآشناست.

فصد واژه‌ای عربی و در اصل به معنای شکافتن و زدن رگ است که در گذشته به وسیله یک ابزار کوچک فلزی به نام «نیشتر» انجام می‌شد که شکل و اندازه آن برای هر رگ متفاوت بود.

فصد به خارج کردن خون از وریدها (سیاهرگ‌ها) برای مداوای برخی بیماری‌ها فصد گفته می‌شود. حکما و پزشکان طب سنتی معتقدند زمانی که کمیت اخلاط چهارگانه بدن به واسطه پرخوری، روی هم‌خوری و کم‌تحرکی در بدن افزایش یابد یکی از مسیرهای مناسب برای درمان این حالت فصد و خارج کردن خون از وریدهاست.

حکما بدن انسان را تشکیل یافته از چهار خلط خون، بلغم، صفرا و سودا می‌دانند و معتقدند اگر میزان این چهار خلط در حد تعادل و تناسب باشد بدن در حالت سلامت قرار دارد، اما اگر تعادل و تناسب بدن به سبب کاهش یا افزایش این اخلاط دستخوش تغییراتی شود بدن دچار بیماری می‌شود.

هدف از فصد کردن چیست؟

در طب قدیم گاهی به منظور کم کردن زیادی خون و گاه برای انحراف خون از عضو آسیب دیده فصد صورت می‌گرفت. مثلا فردی که دچار التهاب و پرخونی ناشی از التهاب در عضوی می‌شد برای تقلیل درد و التهاب و پرخونی، فصد را در نزدیک‌ترین رگ محل درد انجام می‌داد و مقداری خون می‌گرفت، اما اگر منظور پیشگیری از درد باشد دورترین رگ را برای فصد انتخاب می‌کنند. معمولا فصد رگ‌های نواحی مختلف بدن همچون گردن، پیشانی، پشت زانو و… را برای التیام دردهای مختلف از جمله درد بواسیر، درد رحم، سوءهاضمه، کمر درد، واریس، خونریزی شدید بینی، پرفشاری خون و برای درمان برخی نازایی‌ها به کار می‌برند.

  

عکس زیر(وسطی)فصداست و۲عکس بالاوپایین حجامت

تفاوت فصد با حجامت

 فصد و حجامت هر دو با خارج کردن مقداری خون از بدن، روشی برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌هاست  البته این دو روش درمانی تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در فصد، رگ را کاملا می‌گشایند تاا مقدار مشخصی خون از بدن بیمار خارج شود، اما در حجامت رگی شکافته نمی‌شود بلکه توسط وسایلی خاص بدن را ـ اغلب در پشت، صورت، دست و پا ـ بادکش کرده و محل را با ابزار مخصوصی خراش می‌دهند تا خون مویرگی از قسمت‌های سطحی بدن و پوست و اغلب از مویرگ‌های داخل عضله خارج شود. در واقع خون خارج شده در حجامت از مویرگ‌هاست ولی در فصد از عروق اصلی استخون حجامت رقیق و نواحی سطحی پوست را از اخلاط پاک می‌کند ولی خون فصد غلیظ و از عمق بدن اخلاط و سموم را خارج می‌کند.

فصد به چه کسانی و چه زمانی توصیه می‌شود؟

چون میزان خون خارج شده در فصد بیشتر است امکان ضعف فرد و ضرر به اعضای اصلی بدن همچون کبد، کلیه و قلب وجود دارد. به همین دلیل” فصد” برای کودکان و افراد سالمند مناسب نیست و برای افراد بالغ گرم مزاج در مناطق گرمسیر کشور و بخصوص در فصل بهار و در ساعات اولیه روز پس از هضم غذا و بعد از کار کردن شکم پیشنهاد می‌شود.

علت مناسب بودن فصد در فصل بهار

 در بهار بدن انسان با هیجاناتی همراه است و اخلاط و فضولات در خون به جریان در می‌آیند و در نتیجه خون گرفتن باعث دفع این فضولات خواهد شد و همچنین فشار خون در حدی است که بیم عوارض ناشی از فصد کمتر وجود دارد. در حالی که در فصل‌های سرد، فضولات غلیظ و ساکن شده و خون گرفتن موجب دفع قسمت بیشتری از بخش مفید خون می‌شود. این متخصص طب سنتی توصیه می‌کند در فصل تابستان و نیز در فصول سرد سال جز به ضرورت و تجویز درمانگر حاذق فصد انجام نشود.

جام جم -مصاحبه بادکتر محمدعلی زارعیان، پزشک و پژوهشگر طب سنتی۱۳۹۴

***

فرق بین حجامت و فصد

-خون حجامت از مویرگ‌ها خارج می‌شود و ضعف کمتری صورت می‌گیرد ولی در فصد خون از رگ گرفته می‌شود و به همین دلیل ضعف و بی حالی ممکن است, بروز پیدا کند.

-فصد در کل بدن اثر می‌گذارد و کل بدن تاثیر می‌پذیرد.

-حجامت موضعی است.

-برتری حجامت بر فصد این است که در فصد اعضا رئیسه مانند قلب و مغز و کبد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و اگر بدون تجویر پزشک باشد به ضعف قوای قلبی و مغزی و کبدی می‌انجامد.

-فصد پاکسازی عمومی می کند.

– فصد پاکسازی عمومی می‌کند ولی حجامت پاکسازی موضعی.

-در فصد خارج کردن فضولات و مواد زائد از قعر بدن صورت می‌گیرد.

-حجامت خون غلیظ را دفع نمی‌کند ولی فصد به دفع خون غلیظ کمک می‌کند.

-زمان انجام حجامت فصل بهار بهترین زمان است در سرما یا گرمای شدید حجامت نباید صورت پذیرد.

-در نیمه‌های ماه به دلیل تاثر جاذبه ماه اخلاط به حرکت در می‌آیند و به سطح پوست می‌آید و حجامت در این زمان مناسب است در روزهای ۱۷, ۱۹, ۲۱ ماه و در رساله ذهبیه ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری توصیه شده است.

در زمانی که قرص ماه کامل است مواد زائد را به سمت پوست می‌کشد و باید صبر کرد که بخش رقیق تر به خون بازگردد و بخش غلیظ را که باقی بماند با حجامت در روزهای گفته شده از بین می رود.

-روزهایی که ابری و بادهای شدید می وزد بهتر است که حجامت انجام نشود و بهتر است حجامت در زمان معتدل از نظر حرارتی باشد.

ملاحضات قبل از حجامت باید صورت گیرد:

-رفتن به سونا یا حمام قبل از حجامت ممنوع است.

-جماع کردن قبل و بعد از حجامت ممنوع است.

-حجامت در زمان گرسنگی و سیری ممنوع است و اگر کسی در زمان گرسنگی حجامت کند خون خارج می شود ولی بیماری در بدن می‌ماند.

 منبع:جهان نیوز-اسماعیلی متخصص طب سنتی 

***

کسى نزد امام کاظم علیه‏ السلام ، از فراوانى گَرى‏ اى که بدان مبتلا بود ، اظهار ناراحتى کرد . فرمود : گَرى ، از بخارِ جگر است . برو و پاى راست خود را رگ بزن و بر استفاده کردن از دو درهم روغن بادام شیرین ، همراه با آب کشک جو ، ملازمت کن و از خوردن ماهى و سرکه نیز حذر کن” 
آن مرد ، این کار را انجام داد و به اذن خداوند عز و جل ، بهبود یافت .
مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۶ ، حدیث ۵۲۷ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۱۲۸ 

امام رضا علیه‏ السلام می فرماید
هر کس مى‏ خواهد سودا او را نسوزاند(سودا را بسوزاند) بر او باد قى کردن ، رگ زدن و نوره کشیدن 
طب الرضا علیه‏ السلام ، صفحه ۴۲ / بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۵ 

***

مقایسه اهدا خون و فصد

سیر درمان بیماری در عمل فصد خون بدین گونه است که اگر قسمتی که قراراست فصد خون شود (پا یا دست) آن ناحیه را با گاروی می بندند، این کار باعث مسدود شدن جریان خون می شود و خون دیگر بر نمی گرددد و نمی تواند برگردش خون ادامه بدهد. این خون در سیاهرگ ها، سرخرگ ها مویرگ ها و رگ های لنفاوی پر می شود و به آن ناحیه فشار وارد می کند و وقتی که رگی را سوراخ می کنند خون با فشار هر چه تمام تر خارج می شود و خون هایی که در اثر فشار در مویرگ ها و رگ های لنفاری پر شده بودند با خارج شدن از سیاهرگ فروکش می کند و داخل بدن جذب نمی شود و حتی از سیاهرگ خارج می شود و چنان چه در اثر لخته ی خون و خون مرده و سیاه شده که در آن ها رسوب کرده و دیواره ی سیاهرگ و سرخ رگ و مویرگ را پوشانده و گرفتگی داشته باشد این گرفتگی باز می شود و اکسیژن و مواد غذایی به ان جا میرسد و درد درمان می یابد.

ولی در روش انتقال”اهدای” خون مانند فصد کمکی به درمان شخص نمی کند . هنگامی که خون ان ناحیه بسته شده تخلیه شد و خونی که در پشت گارو جمع شده است باز انباشته می گردد و  قتی گارو باز شود خون به سرعت سرازیر می شود و هر چه را در مسیر خود باشد می شوید و می برد. در نتیجه گرفتگی رگ ها از بین می رود و خون در ان ناحیه به گردش در می اید و درد آن محل درمان می شود. ولی در انتقال خون این عمل صورت نمی گیرد  و تاکنون کسی با این روش دردهایش درمان نشده است. به علاوه در انتقال خون خون گیری فقط از رگ  دست انجام می پذیرد ولی در عمل فصد، این خون گیری از دست و پا و از جاهای مختلف بدن هر دو انجام می شود و برای خونگیری از هر کدام از رگها خواص خاص و اثر خاصی روی یک ناحیه از بدن ذکر شده است.

۱-درقدرت درمان بیماریها در انتقال خون درکنترل چند بیماری که شامل پرخونی وکاهش عوارض یائسگی میباشد نقش داردبه شرط آنکه به صورت مداوم تکرار شود.امادرفصد با توجه به اینکه خون با فشار خارج میشود کلیه رسوبات خون (سودا)را میشوید وگرفتگی هارا باز میکند ،میتوان گفت ازعمق بدن رسوبات را پاکسازی میکند به همین دلیل دردرمان بیماریها مثل سیاتیک یا ادم ریوی و….نقش اساسی دارد.

۲- میتوان گفت ازنظر مقدارخونگیری درفصد وانتقال خون تقریبا به یک میزان خون ازبدن گرفته میشود ولی با توجه به اینکه درفصد رسوبات خون نیز بیرون می آید درسال یک بار فصد نتیجه درمانی طولانی مدت دارد ولیی درانتقال خون با توجه به اینکه تنها خون زلال رگها گرفته میشود برا ی برخورداری ازتاثیرات کنترلی بایدد هرچندماه یکبارتکرار شود.

۳- در انتقال خون”اهدای خون” ،خونگیری تنها از رگ دست انجام میشود ،ولی در فصد بنابر مورد بیماری فصد از رگهای مختلف با شیوه های گوناگون درمانی”جاهای مختلف” گرفته میشود.

۴- درانتقال خون با توجه به اینکه هدف اصلی از خونگیری اهدا به شخص دیگری است به تبع آن شروط خونگیری تابعی از خارج از بدن شخص است ،امادر فصد باتوجه به اینکه خونگیری جهت سلامتی ودرمان خودشخص انجام میشود شروط خونگیری تابعی از شرایط بدنی خود بیماراست

منبع: دکتر حسین روازاده“دانشگاهی”-حکیم طب سنتی

***

مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت:حجامت از نظر علمی  مورد تأیید وزارت بهداشت است. 

حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص خون و رئیس سابق سازمان انتقال خون در مورد حجامت می‌گوید: حجامت یک سابقه تاریخی ۵ هزار ساله دارد و در اقوام مختلف وجود داشته است، احادیث و روایات زیادی هم درر اسلام وجود دارد که معصومین انجام حجامت را توصیه کرده‌اند./۹۲/۰۴/۱۷فارس

اما…طاهره خانم چی می گوید!؟

خانم دکتر طاهره مجیدی، مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: طبق یافته‌های پزشکی، اهدای خون بهتر از حجامت است. در گذشته‌های دور امکان اهدای خون وجود نداشت و برای خروج خون‌های آلوده این امر مورد سفارش قرار گرفته بود.

مشاور مدیر عامل سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده با بیان اینکه باید پذیرفت با توجه به این که علم روز، اهدای خون را تائید می‌کند، می‌توان به جای حجامت، خون اعطا کرد

 خون در جاهای مختلف بدن فرقی ندارد و می‌توان به جای حجامت و برداشتن خون از کمر به راحتی خون اهدا کرد که آثار و برکات بیشتری دارد؛ زیرا در حجامت خون در محیط استرلیزه و اتاق جراحی گرفته نمی‌شود و ممکن است آلودگی‌هایی را به همراه آورد، ضمن اینکه خون خارج شده دور ریخته می‌شود و فایده‌ای برای دیگران ندارد.

طاهره خانم یک حرف ناسنجیده دیگری هم درادامه می زند: با تغییر زمان باید همگام با پیشرفت علم وارد شد، قطعا در گذشته انتقال خونی وجود نداشته که بر حجامت تاکید شده است. باید طبق شرایط روز و با پیشرفت علم حرکت کرد در این راستا انتقال خون، حجامت را رد می‌کند.۱ تیر ۱۳۹۴الف بنقل ازایسنا

***

تفاوت زالو درمانی ، فصد درمانی و حجامت درمانی

هرکدام از روشهای درمانی طب سنتی ایران ، فلسفه ای دارند . و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند . مردم و بعضی از همکاران پزشک فکر میکنند که روشهای خون درمانی در طب سنتی ایران مثل حجامت ، فصد و زالودرمانی ، یک روش درمانی هستند و مکانیسم آنها فقط خون گرفتن است . درصورتیکه این تفکر اشتباه است ، چون هرکدام از این روشهای معجزه گر دارای فلسفه و

مکانیسم جدا گانه ای هستند ، شاید در چند جمله اگر بخواهیم این تفاوتها را بیان کنیم به شرح زیر است :

   

 حجامت یک روش درمانی است که دو کار مهم انجام می دهد اول دفع خونهای کثیف ( سودائی) و دوم که مهمتر است ، تحریک نقاط حجامت ( نقاط اکیو پانکچر )

فصد یک روش درمانی است که با رگ زدن از نقاط مختلفی که پزشک تشخیص می دهد سودا رادفع می کند ، که در این روش تنها از سیاهرگها خون گرفته می شود ، شاید علاقمندان معزز طب سنتی بپرسند ، حجامت و فصد هردو دفع سودا می کنند ، پس با هم چه فرقی دارند؟ جواب این است که حجامت از سطحی ترین عروق میکروسکوپی پوست (مویرگها) خون میگیرد و حتما با تحریک بادکش برای تحریک نقاط اکیو پانکچر باید انجام شود ، اما در فصد مستقیم از مویرگهای مشخص و بزرگ خون گرفته می شود . و رها شدن خون در فصد بدون بادکش و فشار است .

 تفاوت زالو درمانی  با حجامت و فصد 

آنچه که در زالو درمانی معجزه گر است ، بزاق زالو است ، که مثل یک گنج با ارزش ، موادی را در خود دارد که هرکدام به تنهائی یا با کمک همدیگر می توانند یک یا چند درد انسان و یا حیوانات را درمان کنند ، زالو هوشیارانه خونهای سودائی را با پمپاژی دقیق و حساب شده می مکد و از آنها برای بقای خود و بقای انسان تغذیه می کند ، و از طرفی در حین پمپاژ خون مواد با ارزشی را به داخل خون تزریق می کند . زالو علاوه بر اینکه این دو کار را به نحو احسن انجام می دهد ، توسط خالق جهان آفرینش مامور است و هوشمندانه انسان و حیوان را درمان می کند ، شاید یکی از پیچیده ترین موضوع در مورد زالو ، رفتار این حیوان معجزه گر باشد ، که شگفت انگیز است /منبع:دکترحسین حاج طالبی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اطلاعات بیشتردرباره”زالودرمانی”ازدکترحجت الاسلام شیرزازیان -مدیرعامل مؤسسه آل اسحاق درادامه مطالعه کنید،زالودرمانی هنوزبه تأییدوزارت بهداشت نرسیده است./پایان 

به طورکلی دو نوع حجامت وجود دارد؛ حجامت گرم و ‌تر(Wet cupping) که شامل خون‌گیری است و حجامت گرم و خشک (Drycupping) که همان بادکش انداختن است. حجامت گرم و خشک در درمان بسیاری از دردها و بیماری ها نقش مؤثری دارد. این نوع حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها، تحریک دیواره مویرگ‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما حجامت‌«تر» یا”خیس“که با خارج کردن خون از بدن همراه است در طب سنتی و اسلامی مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. حجامت تر عموما به صورت حجامت عام یعنی بین دو کتف انجام می‌شود. محل حجامت «عام» که نزدیک‌ترین موضع به غدد لنفاوی مرکزی بدن مثل گردن، زیر بغل، سینه، شکم و همچنین با تیموس است در بسیاری از طب‌های حاشیه به عنوان مرکز ثقل بدن شناخته می‌شود. – حجامت‌ تر می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از بدن مانند سر، کمر، ساق پاها، چانه، پشت گوش یا به صورت موضعی برای عضو دردناک بیمار امجام بگیرد ./دکتر مریم قادری، پزشک عمومی، مدتی است به روش طب سنتی به مداوای بیماران می پردازد. ایشان دوره طب سنتی را در “موسسه تحقیقات حجامت ایران” گذرانده است.۳۱ خرداد ۱۳۸۸عصرایران

***

درحجامت پس از چند بار بادکش، لیوان را از میان کتف بر می‌دارد، مقداری بتادین می‌زند و بعد با تیغ جراحی چند خراش وارد می‌کند، خون جاری می‌شود و بلافاصله لیوان را می‌گذارد و هوایش را خالی می‌کند تا خون مکیده شود. این عمل را ۳ بار تکرار می‌کند و در مجموع حدود نصف استکان خون از فرد خارج می‌شود، خون خارج شد بس از خروج از بدن لخته و سفت می‌شود، می‌گوید: ببین، چربی خالص است، خیلی خونت کثیف است.

فواید حجامت از زبان پزشک

دکتر محمد علی نصرتی :چون اصل حجامت بادکش آن است، با بادکش مسیر جریان خون را منحرف می‌کنیم به همین علت حجامت با خون دادن فرق می کند. در حجامت با بادکش، فشار منفی ایجاد می‌کنیم به همین علت آن بخش از خون که جرم حجمی کمتری دارد زودتر خارج می‌شود مثل گلبوهای قرمز و سفید و پلاکتها و آب خون یا همان پلاسما کمتر خارج می‌شود.

در حجامت بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد خونی که خارج می‌شود شامل سلولهایی مثل گلبولهای قرمز و سفید و پلاکت است به همین علت هم بلافاصله بعد از حجامت، خون بند می‌آید در حالی که در انتقال خون، کمتر از ۳۵ درصد گلبول و پلاکت است و بقیه آن پلاسما است.

 گلبول سفیدی که از خون محل حجامت خارج می‌شود هم، جلوی عفونت را می گیرد.،قبل از حجامت و بعد از آن در آن محل بتادین زده می شود تا ضد عفونی شود.

 حجامت چه فوایدی دارد؟

 چون سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند به علت فشار منفی در پست دو کتف در نزدیکی ستون فقرات و قلب، سیستم لنفاوی و ایمنی بدن تحریک و تقویت می‌شود در واقع سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند به همین خاطر فرد حجامت کننده دیگر مریض نمی‌شود.

 حجامت ضد بیماریهای قلبی و عروقی است و چون رگها را از پلاکت پاک می‌کند دیگر امکان سکته مغزی و قلبی هم وجود ندارد و از بیماریهای عفونی نیز به علت فعال کردن سیستم ایمنی بدن پیشگیری می‌کند.

 در واقع ما با حجامت خونهای کثیف بدن را دفع می‌کنیم و کاری می‌کنیم که سیستم خونسازی بدن خون تازه تولید کند. در واقع ما با این کار گلبولهای زائد و پلاکتهای مرده را خارج می کنیم. بارها پیش آمده یک مریض قلبی آمده پیش من حجامت کرده و بعد آنژیوگرافی کرده و دیده عروقش باز شده است.

 ما در حجامت خون مویرگی را می‌گیریم، یعنی خونی که در منتها الیه رگها اکسیژن را به سلولها می‌رساند و مواد زائد آنها را می‌گیرد،می‌پرسم پس خون سرخرگی و تمیز(حاوی اکسیژن) هم در حجامت از بدن خارج می‌شود، می‌گوید: بله ممکن است خون تمیز هم خارج شود اما بیشترش خون کثیف است.

در حجامت فقط خون کثیف دفع می‌شود؟

دکترنصرتی: بله درست است، البته  ممکن است خون تازه هم در آن باشد اما بیشتر آن خون کثیف است، البته عوام می‌گوید خون کثیف است

از او می‌پرسم چرا سازمان انتقال خون از افرادی که حجامت می‌کنند، خون نمی‌گیرد؟

 انتقال خون “هنوز نگاه قدیمی به “حجامت”دارد،خیال می کند،هنوز درآرایشگاه ها ویا خانه ها وبیغوله ها حجامت می کنند،نگران ایدز وهیپاتیت ودیگرامراض مسری هستند!تصورمی کندهرکسی برای حجامت می رود،مکان غیربهداشتی است وآنجا رعایت مواردبهداشتی نمی شود درحالی که مطبهایی که “حجامت”می کنند وسایل استریل و قوانین بهداشتی رارعایت می کنیم

چرا برخی پزشکان با حجامت مخالفت می‌کنند،؟

کسانی که با حجامت مخالفت می‌کنند ،اطلاع درستی ازعلم حجامت ندارنداز فواید آنبی خبرند.

ضمن اینکه پزشکانی که با حجامت مخالفت می‌کنند، منافع شخصی شان زیر سوال می‌رود و ممکن است تعداد بیمارانشان کم شود به همین خاطر حرفهای غیر علمی درباره ضررهای حجامت می‌زنند. در حالی که به نظر من مراکز تحقیقاتی و علمی باید بیایند و برای اثبات فواید حجامت تحقیق کنند و این فواید را به اثبات برسانند.

حجامت صلواتی

قاسم پرواز، بنیانگذار حجامت صلواتی در ایران: من لیسانس زبان انگلیسی دارم. ۳۵ سال پیش در آمریکا بودم و سرطان حنجره داشتم، دکترهای آمریکا جوابم کرده بودند، به ایران برگشتم دوستی گفت برو حجامت کن،

 در خمام گیلان یک نفر را پیدا کردم که حجامت می‌کرد، همین که حجامت کرد، بیماریم به طور کلی درمان شد . ومن حجامت راازاویادگرفتم از آن روز تاکنون به ۴ هزار پزشک آموزش داده‌ام/منبع:خبرگزاری فارس

***

نقش خون درسلامت بدن

 بدن حرارت طبیعی خود را از خون می گیرد

 حرارت غریزی و قوت و نیروی حیوانی بدن از خون است که هرگاه خون ریزی زیاد باشد نبض ضعیف می شود و .سقوط نیرو باعث غش کردن می گردد

 خون نیرو را به اندامها می رساند و گرما می دهد و آنها را تری و لطافت می بخشد تا همه .حرکات به آسانی انجام شود

خون، پوست بدن را رنگین و تازه و با طراوت نگاه می دارد 

فوائد:حجامت/فصد

 خون ناسالم تصفیه می شود/ مقدار”اضافی” خون کم می شود/ جهت خون به طرفی دیگر تغییر کند

فصد/حجامت برای چه دردهایی مناسب است؟

بیماریهائی چون عرق النسا “کمردرد یا سیاتالژی” نقرس، درد مفاصل، سردرد، گلودرد خونی، درد چشم، التهاب احشاء، بواسیر و قطع زود هنگام قاعدگی را با زدن رگی که خون به آن میل .کرده است می توان درمان کرد

چگونه می توان فهمیدکه”خون”بدنمان اضافه است؟

هفت۷نشانه  اضافه بودن خون بدن 

 سرخی رنگ صورت

  دمیدگی و پری (طول، عرض، ارتفاع) رگها

 غلیظی نبض

 حس سنگینی و ماندگی، درون بدن و اندامها

 احساس حرارت”غیرطبیعی” درون  اعضاء

  سستی و دشواری حرکت

تمایل بیشتر به غذا با احساس گرسنگی

هرگاه جریان خون بسوی عضوی آن عضوناکارآمدمی شود ،اگر در جریان خون درسر زیادشودفحرکت شریان ها قوی و ضربان در سر پدید می آید .اگربه جریان خون در کبد بیشترباشد، باعث سوزش در جگر احساس می شود

نشانه های فاسد شدن خون در بدن

 رنگ صورت بیمار تغییر کند

نبض باشدت بیشتری می زند 

 حس درد و ناخوشایندی پدید آید

بتعبیردیگر: هرگاه خون فاسد شد، رنگ صورت بیشتر مواقع به سرخی متمایل می‌گردد و زمانی که بعلت بلغم باشد رنگ صورت به سپیدی و اگر سودا باشد به تیرگی و سیاهی می گراید و اگر از جهت تیزی حرارت صفرا باشد به زردی می‌گراید. اگر در خون فساد ایجاد شود. اگر دست به هر عضوی بزنند درد می‌کند، گاهی بعضی نواحی خاص مانند محل زخم درد می کند و اگر مدتی بگذرد به تب مبتلا می شودیا جوش‌ها ودملها”کورک” ظاهرر  می شود 

فصددرچندمرحله انجام می گیرد؟

 مقداری خون از تمام بدن یا از عضوی میکاهد بعلت آنکه خون تنها یا با ماده ای به سمت عضوی تمایل پیدا کرده که با فصد به جانب مخالف هدایت می شود. زمانی که خون مرکب همه خلط ها بیرون آمد طبیب می تواند بعد از بستن یکساعت صبر کند تا بدن کوشش لازم خود را در باقی خلط به جای آورد و آن ها را از موضع خود جدا کند و در موضع فصد جمع کند تا خلط زودتر و بیشتر دفع شود و خون پاکیزه‌تر گردد و با روشن تر گشتن آن بدن پاک . تر می .گردد

جالینوس گوید هرگاه مقصود از فصد بازگردانیدن خلطی از جانبی به سوئی دیگر باشد هرچند .خون را به دفعات بیشتر بیرون می کنند هدف کامل . تری حاصل می شود

 جالینوس می گوید: اگر در دفعه اول بیشتر و بار دوم کمتر خون بگیرند سبب غش نمی گرددو فاصله ی آن دو در افراد قوی یک ساعت و درافرادضعیف،مدت زمان بیشتر باشد و میان آن ها شربت نوشیده شود

اگر منظور از فصد بازگرداندن ماده باشد کمترین مدت و زمان فاصله یک روز باید باشد در صورتی که فصد در همان روز باشد رگ زدن مایل انجام می‌گیرد اگر یک ساعت یا زودتر باید عرضی بزنند و اگر در روز بعد نیاز به فصد باشد از طول انجام می گیرد.چون سر رگ زودتر بسته می شود با روغن زیتون و کمی نمک آغشته نمود و بهتر این است که سر تیغ را آغشته به .روغن نمایند تا رگ دیرتر بسته شود و درد کمتر باشد

نباید در میان دو فصد خوابید زیرا خواب سبب بازگشت ماده به داخل می‌گردد و منفعت فصد دوم باطل می گردد. هر گاه خون به فاصله متعدد گرفته می‌شود و رگ قوی است سر رگ را باید .گشاد باز کرد

« اگر سر رگ ملتهب است باید بهتر بزنند. رگ باسلیق ( Basilic) اگر باد کند آن را دفعه دوم نمی توان باز کرد و باید آن را با گلاب و اندکی سرکه تر کرد و بست و رگ دیگری را از جانب دیگر باید زد.»

باسلیق  چیست؟

شاهرگ بازو؛ سیاهرگ بزرگی در بازو که در قدیم از آن خون می‌گرفتند.فرهنگ عمید

رگ باسلیق در زبان یونانی به معنای بزرگ است. این رگ بزرگ از زیر بغل آمده و با رگی که از کتف می­آید، یکی می­شود.

باسلیق (بازیلیک

در لغت یونانی به معنی پادشاه عظیم است چون این رگ شاخه بزرگی از ابطی بوده و با رگی که از کتف می آید مخلوط می گردد به این اسم موسوم گشته و از کنار داخلی ساعد مایل به پائین می گذرد.

عده ای معتقدند چون این ورید به قلب و مغز و ریه و دیافراگم و سینه متصل است به رگهایی که از کبد می آیند شرافت داشته و به این جهت به باسلیق یا پادشاه عظیم شهرت دارد.

هرگاه خون به جانبی میل کرد چگونه می توان آن را برگرداند

هرگاه بخواهند خون را از جانبی که به آن میل پیدا کرده به جانب مخالف هدایت کنند به ۲روش انجام می گیرد

 یعنی جهت خلاف آن سمت باشد،بدینصورت: اگر خون به جانب پس سر میل کند رگ پیشانی را بزنند و اگر به جلو سر میل کند پشت سر و گردن را حجامت کنند و اگر به دست راست میل کند دست چپ را فصد کنند و به عضوی هدایت کنند که فراسوی آن در بالا پایین تر باشد. مانند خونریزی از بینی که حجامت سر کنند و در .تفریط حیض (متروراژی و منوراژی) پایین پستان ها را حجامت کنند

راستای عضو چگونه است؟

یعنی اگر خون از بینی راست بیاید حجامت را در جانب راست می کنند و اگر چشم راست درد کند یا گلو درد (آنژین یا دیفتری) در سمت راست باشد بادکش در پهلوی راست گذارند و اگر رگ بزنند از دست راست انجام دهند. به خاطر بیماریهای جگر باسلیق راست را فصد کنند و به خاطر بیماری طحال اسیلم چپ را زنند و هرگاه خون به تمام جهت میل کرد و مستقر شد باید رگی را بزنند که نزدیک به آن عضو باشد و منسوب به آن باشد و خون بیشتری از آن بیاید و ماده هم اگر به سمتی میل کرد باید از همان .سمت و عضو برابر درد را تسکین داد و سپس مشغول بازگرداندن ماده شد

***

دوازده رگ اندر هر دو دست است . یکی قیفال -باسلیق /وده رگ دیگر از آن دوازده رگ مرکب از شاخه های این دواصل . و از دوازده چهار باسلیق است اندر هر دستی دو،یکی را باسلیق مادیان گویند و دیگری را باسلیق ابطی . و دو رگ بزرگ که از جگر برآمده است یکی اصل باسلیق است دوم اصل قیفال ، لکن قیفال بر کرانتر است و از دل دورتر است و باسلیق بر میان تر است و بدل نزدیک تر است و از جگر تا به چنبر گردن برآمده است و آنجا بدو بخش شده است یکی به دست راست در آمده است و دیگر به دست چپ ، لکن هر بخشی پیش از آنکه به دست اندر آید بدو بخش دیگر گشته است ، یک بخش کوچکتر و یک بخش بزرگترو بخش کوچک بسر اندر آمده است و بدماغ فرو رفته و چون فرش شده است او را و باز جمع شده است و از دماغ فروآمده و اندر سینه و کتف اندر آمده است و پراکنده شده و بخش بزرگ که به دست اندر آمده است اندر بغل دست بدو بخش شده است یکی باسلیق مادیان است و دیگری باسلیق ابطی است (در هر دستی دو رگ باسلیق است که یکی را باسلیق مادیان و دیگری را باسلیق ابطی گویند)و از هر یکی شاخی بسینه و دل و شش و حوالی آن اندر آمده و بفم معده و ثرب و حجاب نیز در آمده و تا بنزدیک شرج و تابساق قدم فرود آمده است و از بهر این است که فصد باسلیق علتهای جگر و سپرز و شش و علتهای حجابرا چون ذات الجنب و شوصه و همه ٔ دردهای سرین و زانو و ساق و قدم را سودمند بود و باسلیق از بهر آن گویند که اصل او که از جگر بر آمده است رگی سخت بزرگ است و به اندامهای شریف پیوسته است چون دل و دماغ و شش و حجاب . (ذخیره ٔ خوارزمشاهی )

اصطلاحات پزشکی درحجامت /فصد/خونگیری

تفاوت وریدبارگ

ورید. به آن رگ از بدن انسان و دیگر حیوانات گفته می شود که جهنده نباشد./ناظم الاطباء

 در نزد اطباء هر رگی که در آن جهندگی و حرکت نباشد. بخلاف شریان،رگی که خون را به قلب برمیگرداند. وریدها دارای خون تیره( دارای Co2 و تقریباً بدون اکسیژن) هستند به استثنای ورید ریوی که حاوی خون روشن  میباشد. 

اصطلاحات”پزشکی”رگی”وریدی”

– ورید اجوف اسفل ؛بزرگ سیاهرگ زیرین 
– ورید اجوف اعلی ؛بزرگ سیاهرگ زبرین 
– ورید اکحل ؛ ورید میانی دست 
– ورید باب  ؛سیاهرگی که خون روده های باریک و کلفت و لوزالمعده و طحال و معده را جمع کرده و  به کبد میرساند. ورید باب از اجتماع سه ورید تشکیل شده است یکی ورید ماساریقائی فوقانی ، دیگر ورید کوچک ماساریقائی و سوم ورید طحالی . خونی که از ورید باب وارد جگر میشود مواد غذائی جذب شده از روده ها را نیز همراه دارد و در کبد پس از تصفیه شدن این خون غذادار توسط ورید فوق کبدی خون خارج شده و به ورید اجوف اسفل میریزد. 
– ورید باسلیق  ؛ ورید سطحی داخلی بازو که از انشعابات ورید اکحل محسوب است 
– ورید شریانی ؛ نام وریدی که به سوی قلب رود و آن مضاعف یعنی دوطبقه است 
– ورید صافن  ؛  یکی از دو ورید درشت سطحی ساق پا که از پشت قوزک خارجی پا به طرف سطحی خلفی ساق پا می آید و در ناحیه ٔ زانو به ورید رکبه در سطح خلفی میریزد.
– ورید قیفال  ؛نام ورید سطحی خارجی بازو که از انشعابات ورید میانی دست محسوب است 
– ورید میانی بازو ؛ورید میانی دست 
– ورید میانی دست  ؛ ورید سطحی ناحیه ٔ قدامی ساعد که در پائین چین آرنج به دو شاخه ٔ ورید قیفال و باسلیق تقسیم میشود 
– ورید وداج ؛نام هر یک از وریدهای بزرگ گردن 
– ورید وداج خارجی  ؛ در قسمت طرفی گردن مشاهده میشود و سطحی است و از زیر پوست مشهود است . 
– ورید وداج داخلی ؛ ورید وداجی که همراه با شریان سبات (شاهرگ گردن ) است و در خارج آن قرار گرفته است 
– ورید هفت اندام ؛ ورید میانی دست 

وریدهای قابل فصد در دست 

۱) قیفال        ۲) اکحل              ۳) باسلیق            ۴) حبل الذارع        ۵) ابطی              ۶) اسیلم

در هر وسطی یک ورید از کتف آمده و آن را کتفی و ورید دیگر از طرف ابط  آمده که آن را ابطی گویند. کتفی در بازو منشعب گشته و یک شاخه آن به کنار زند اعلی رفته به تنهایی ورید قیفال را می سازد و بقیه شاخه ها پائینن  آمده با شاخه های ابطی مخلوط گشته و بقیه وریدهای دست به جز قیفال و گاهی حبل الذارع را می سازند.

قیفال کلمه یونانی به معنی کناره هر شی می باشد و چون این ورید در کناره ساعد واقع شده به این نام نامیده می شود و همچنین به معنی پادشاه نیز می باشد چون از سر که پادشاه بدن است می آید و به فارسی نیز به آن سر رو گویند.

اکحل مشتق از کلمه یونانی کحلاوش به معنی شی مرکب است چون این رگ زیر قیفال و بالای باسلیق قرار داشته و مرکب از هر دو می باشد و در وسط و داخل ساعد با کمی تمایل به بالا واقع است. خون این رگ به نسبت بیشتر بوده و رنگ آن کحلی (سرمه ای) بوده و بدین جهت به این اسم مشهور گشته است. این رگ را در عربی نهرالبدن و در فارسی رگ بدن یا هفت اندام می نامند.

حبل الذراعبه جهت اینکه مسیر آن به ریسمان شباهت دارد به این اسم مسمی گشته است. محل دقیق آن مورد اختلاف بوده و دارای واریاسیونهای مختلف می باشد ولی معمولا از داخل ساعد ظاهر شده کمی به طرف بالا و سپس به طرف خارج رفته و به انگشت کوچک می رسد پس هر رگی غیر از اکحل و باسلیق در این مسیر دیده شد باید حبل الذراع نامیده شود خواه بین اکحل و باسلیق باشد یا بین باسلیق و ابطی

رگی است میان حلقوم و علبادین . رگ گردن و پی ، میان کتف ساره

ورید (حبل الذارع)( Accesory cephalik )

 ابطی این رگ شاخه ای از باسلیق بوده و به همین دلیل باسلیق ابطی نامیده می شود و از کنار خارجی آرنج به محاذات ابط واقعست و چون شریانی زیر آن وجود ندارد آن را اسلم نیز گویند.

اسیلم رگ معروفی است که ادامه ابطی بوده و محل فصد آن بین انگشت ۴ و ۵ دست است. اسیلم اسم مصغر اسلم بوده و چون همانطوری که گفته شد هیچ شریانی در زیر و طرفین آن وجود ندارد می توان فصد مورب نیز کرد ولی با این وجود فصد طولی ارجح است.

 ***

حجامت چیست وچگونه است؟

حجامت در لغت به معنای ایجاد حجم و در عمل به معنای بادکش گذاری به طریق مختلف انجام می شود.

بعبارت دیگرحجامت یکی از بهترین روش های پیشگیری و درمان بیماری در تمام کشور های شر قی وغربی محسوب می شود و به کار گرفته می شود ونتایج خیلی مفید بهراه داشته ودارد . در این روش درمانی که بطور کلی به دو صورت گرم و خشک و سرد و تر  با دو روش ناری ( گرم ) و غیر ناری (سرد ) انجام  می گیرد . در این روش درمانی، با ایجاد مکش بر روی پوست که می تواند بدون خونگیری و یا اینکه همراه با خراش دادن سطح پوست بدن با تیغ جراحی ولیوان های یک بار مصرف استریل ، خونگیری انجام گیرد

انواع حجامت:

حجامت گرم و خشک(بادکش)(dry cupping)

بادکش می تواند مناطقی ازبدن را که به علت عارضه اختلال گردش خون دچار اسپاسم شده و با تنظیم ناحیه ای رفلکس و ماساژ نقطه ای مورد نظر، گرفتگی و اسپاسم و درد را برطرف نماید. مسیر رفلکس یک راه به نقطه رفلکس ستون فقرات و یک راه به سیستم فعال عصبی دارد و در مسیر رشته رشته اعصاب توده مانند تا محل ترشح و انتشار هورمون ها ادامه می یابد و با ترشح این هورمون ها مانند مونوکین و سیتوکین سیستم ایمنی بدن فعال و تنظیم می شود. همچنین بادکش می تواند تجمع خون در رگ های بافت پیوندی را به جریان انداخته و موجب تسریع کار متابولیسم ضعیف شده بشود. جریان خون روزها در بافت های ناحیه رفلکس، موجب جذب مواد و تحریکات می شوند لذا راندمان متابولیسم سلولی تشدید و جریان خون تسریع می شود و بافت پیوندی به حالت عادی و سلامت خود برمی گردد.

حجامت تر-(wet cupping)

این روش علاوه بر مرحله بادکش گرم و خشک ، وقتی بافت در محل مورد نظر کاملاً در آمده و قرمز و متمایل به کبودی شد لیوان را برداشته و چندین خراش سطحی که تمامی محیط باد کش شده را بپوشاند بر روی پوست به صورت پراکنده ایجاد نموده و سپس لیوان مزبور را در همان محل و موضع قبلی خود قرار می گیرد.

مقدار خون گرفته شده در حجامت

۵ الی ۷۰ سی سی

جایگاه حجامت در دین اسلام

رسول اکرم (ص) می فرمایند:شب معراج در آسمان هفتم زمانیکه به آسمان هفتم صعود کردم بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر کن./منبع:بولتن نیوز۱۳۹۱

***

تفاوت حجامت با اهدای خون ازدیدگاه یک تحصیلکرده پزشکی(دکترحسین خیراندیش)

۱- چرا با وجودی که می گویید «حجامت» فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشکان مخالفند؟

به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می کنند. هیچ پزشکی از ابتدا تا انتهای دوران تحصیل در دانشگاه، چه در دوره ی عمومی و چه در دوره ی تخصصی، حتی یک ساعت از یک واحد درسی درباره حجامت را نگذرانده است. پس علت اساسی مخالفت ها عدم آگاهی به موضوع می تواند باشد. همچنان که بسیاری از پزشکانی که اکنون حجامت می کنند، قبلاً از مخالفان این کار بودند. 

۲- آیا پزشکان هم از «حجامت» استقبال کرده اند؟

هم اکنون ۱۶۰۰ پزشک عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه ی حجامت که توسط وزارت بهداشت تایید شده است، در سراسر کشور فعالیت می کنند که اگر هر کدام حداقل روزانه ۱۰ نفر را حجامت کنند، در سال بیش از ۴ میلیون نفر را حجامت می کنند. جالب این که بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده اند و سپس به حجامت روی آورده اند. فقط تعداد پزشکانی که حجامت شدند و در موسسه پرونده دارند ۵ هزار نفر هستند. به علاوه پزشکان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند که تشکیل پرونده نداده اند. 

۳- تفاوت «حجامت» با فصد در چیست؟

حجامت یک تطهیر کلان است که کل ترکیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می کند، ولی فصد (رگ زدن) بخشی از اندام را تحت درمان قرار می دهد.

۴- «حجامت» در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟

پس از این که جرقه ی کارهای علمی حجامت در ایران در سال ۱۳۶۴ زده شد، اولین کشوری که به شکل علمی این موضوع را دنبال کرد، کشور آمریکا بود و پزشکان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند کهه  ثمره ی آن تالیفات ارزشمندی درباره ی حجامت است.

دکتر ایلکی چرالی در آمریکا یک جلد و دکتر یوهان آبله در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشک و حجامت تر) کتاب وزین در این باره نوشته اند. در سوریه کتابی با عنوان دواءالعجیب کشف قرن بیستم، با امضای ۳۳ متخصص طب کلاسیک به رشته ی تحریر در آمده و در کشورهای دیگری نیز کتاب های خوب و مقالاتت پرمحتوایی نوشته شده که برخی از آنها در موسسه ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است.

در بسیاری از کشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه الازهر مصر کارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شکل سیستماتیک این روش درمانی اجرا می شود. در بیمارستان های چین یک بخش درمانن  طب سوزنی ، یک بخش درمان از طریق حجامت، یک بخش داروهای گیاهی و یک بخش طب کلاسیک است.

۵- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یک سیستم در بخش های درمان کشور ما وارد شود؟

ما معتقدیم کار علمی درباره حجامت و سیستمی شدن این روش درمانی، کار درمان را بسیار کوتاه تر و هزینه ها را هم کمتر می کند.

 اگر یک صدم اعتبارات پژوهشی کشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، معتقدیم نرخ درمان به یک صدم نرخ جاری کاهش پیدا می کند. این در حالی است که ۲۰ درصد اعتبارات ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف هزینه های درمانی می شود که رقم فاحشی است.

الان ۷۰ درصد سهام داران عمده ی شرکت های دارویی دنیا، صهیونیست ها و اتفاقاً عمده ی مصرف کنندگان داروهای شیمیایی، مسلمانان هستند. ۵/۱ میلیارد، جمعیت مسلمانان است که روزانه میلیون ها دلار از این شرکت ها دارو خریداری می کنند و سیستم درمانی این کشورهای مسلمان از جمله ایران طوری طراحی شده که حتی یک روز نمی تواند دارو خریداری نکند، چون جان بیماران به خطر می افتد و از طرفی سیستم به شدت وابسته است.

اما ما می گوییم اگر حجامت جاری شود، هیچ دهی به ده دیگر وابسته نخواهد شد، چون درمان مستقل، با ابزار ساده و کارآیی فوق العاده ای است.

 ۶- سازمان انتقال خون از کسانی که حجامت می کنند یک سال خونگیری نمی کند و علت آن را احتمال عفونت می داند، در این خصوص چه توضیحی دارید؟

زخم حجامت بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترمیم می شود. در ۴ میلیون مورد حجامت تر در سال جاری و حتی سال های گذشته هنوز یک مورد عفونت گزارش نشده که این را متخصص و پزشک می تواند تشخیص دهد.

براساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از نقش خراش در بدن کرده، در بحث خون گیری شش ماه دوران پنجره را تعیین کرده است. سازمان انتقال خون، اهدا کننده ای که حجامت کرده باشد را تا یک سال نمی پذیرد که ما معتقدیم این تعریف از خراش، مشمول حجامت نمی شود.

برای اثبات این قضیه حاضریم روی ۵۰۰ نفر کار پژوهشی کنیم که از طریق حجامت آسیبی به بدن وارد نمی شود و خون را آلوده نمی کند، بلکه حتی بر اساس پژوهش هایی که انجام شده در کاهش فاکتورهای خونی که سلامت را به خطر می اندازند، فوق العاده موثر است.

۷- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشکلات قلبی پاسخ می دهد؟

به هر حال مخالفت بدون تحقیق و از روی جهل به موضوع، ناسپاسی است و ضررهای آن متوجه مردم و جامعه می شود. هم اکنون نرخ سکته ی قلبی  در کشور را ۴۳ درصد اعلام کرده اند، در حالی که حدیث معتبر داریم که می فرمایند: حجامت کنید قبل از این که قلیان خون، شما را بکشد.

ابوعلی سینا در این باره می گوید: هر کسی بر اثر سکته ی قلبی مرد تا ۷۲  ساعت او را دفن نکنید، اگر درمانی داشته باشد «حجامت» استحجامت قلب او را به کار می اندازد، لیکن مغز مرده است و عطسه آور بدهید، قلب و مغز به هم مرتبط و حیات به جان وی برمی گردد.

ما در تجربیات خودمان هزاران مورد بیماری قلبی با شکایت عروق کرونری و انسداد عروق داشتیم که با چند نوبت حجامت درمان کردیم. حالت اورژانسی هم وجود داشته که با کم کردن فواصل حجامت درمان صورت گرفته است. نکته ی آخر این که نمی توان اثرات مفید حجامت را انکار کرد و باید به دستورات رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ایمه اطهار(علیهم السلام) توجه داشت. 

۸- با وجود شتاب علم در دنیای امروزی، می توانیم از “حجامت” به عنوان یک روش درمانی استفاده کنیم؟

هر روش درمانی که سابقه ی بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می آید، زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان ها یا اتلاف جان انسان هاست.

وقتی گفته می شود یک روش درمانی هزار ساله یا هفت هزار ساله، یعنی میلیاردها انسان در طول سال های متمادی، این روش درمانی را تجربه کرده اند و از آن بهره گرفته اند، بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را که به قیمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتی زیر پا یا کنار بگذاریم.

این که برخی می گویند روش درمانی قدیمی به جرم قدیمی بودن منسوخ است، از نظر علمی استدلال غیرعقلایی و غیرعلمی است، زیرا اگر بخواهیم هر روشی را جایگزین کنیم، باید دوباره جان انسان ها را ملاک تجربه قرار دهیم تا بعد از سال ها بفهمیم این روش درمانی مفید هست یا خیر؟

۹- در بین روش های طب سنتی، چه روشی می تواند برای درمان همواره مورد استفاده قرار گیرد؟

در بین مجموعه ی روش های طبی که شامل استفاده از گیاهان دارویی، داروهای معدنی و حیوانی و رفتارهای درمانی است، تنها رفتار استراتژیک، فراگیر و عمیق مورد استفاده در تمامی طول عمر از طفولیت تا کهنسالی، “حجامت” است که به منظور درمان یا پیشگیری انجام می شود.

انسان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می تواند با سالی حداقل یک یا دو مرتبه حجامت کردن، بسیار کمتر در معرض بیماری قرار گیرد و برای درمان به تناسب نوع بیماری، مزاج و طبع خود می تواند از یک نوع حجامت خاص به صورت حجامت گرم و خشک (بادکش) یا حجامت تر(خون گیری) استفاده کند.

در موسسه ی تحقیقات حجامت ایران بیش از۴۰ طرح برای حجامت گرم و خشک و حدود ۷۰ طرح برای حجامت تر طراحی شده و هم اکنون توسط پزشکان اجرا می شود.

بنابراین اولاً همه ی حجامت ها خون گیری نیست. ثانیاً میزان دفع خون نقش اساسی در درمان ندارد، به طوری که حتی با گرفتن تنها ۳ سی سی خون می توانیم به درمان برسیم و بالاترین حجم خون در حجامت ۳۰ تا ۵۰ سی سی است و جریان خون بعد از آن قطع می شود.

پس نگرانی در مورد کاهش حجم خون بی مورد است. ضمن این که درمان به وسیله ی حجامت برای بیماری های مختلف فرق دارد. مثلاً حجامت بیمار مبتلا به سردرد میگرنی  با بیمار دیابتی  یا بیمار دارای دیسکوپاتی (بیماری های مربوط به دیسک) با بیمار سیاتالژی(مربوط به عصب سیاتیک) متفاوت است.

۱۰- با اهدای خون، گردش خون بهتر انجام می شود و خون اهدا شده هم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که خون حجامت دور ریخته می شود؟ آیا خون ورید(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتی دارد؟

در طرحی پژوهشی که در بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام شد، فاکتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقایسه کردیم که تفاوت های فاحشی مشاهده گردید. طوری که فقط میزان کلسترول خون  حجامت، ۵/۲ برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است.

هم زمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه کردیم که دریافتیم سم موجود در خون حجامت ۲۳ برابر سم خون وریدی بود که با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی،  شیمیایی، آلرژیک  و تنفسی که بر اثر پراکندگی سرب و آلاینده های دیگر در محیط های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی کافی است.

جالب است بدانید که پیامبراکرم حضرت علی و امام صادق(ع) این موضوع را متذکر شده اند که “سم از هر کجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می شود” یا “از موضع حجامت، چیزی جز سم دفعع نمی شود”.

۱۱- آیا حجامت می تواند برای مجروحان و مصدومان شیمیایی، مفید باشد؟

ما کشوری هستیم که به اشکال مختلف در معرض تهاجم دشمن قرار داریم و جنگ های قرن بیستم به بعد جنگ های میکروبی و شیمیایی است که روش جدید پزشکی در مقابله با این جنگ ها هیچ راه جلوگیری ندارد.

در زمان جنگ تحمیلی، بسیاری از جانبازان شیمیایی که حتی به آلمان اعزام شدند در همان جا شهید شدند و الآن هم هر روز شاهد شهادت جانبازان شیمیایی هستیم.در حالی که ما تجربه کردیم کسانی که موقع شیمیایی شدن حجامت کردند به طور کلی ریه آنها پاک شد و متخصصان ریه ی ُبُرنش مشاورر موسسه ی تحقیقات حجامت ایران می گویند: تنها کسانی از مرحله ی درمان ما خارج می شوند که حجامت کرده باشند.

بنابراین اگر خدای نکرده بمبی شیمیایی و میکروبی در شهری یک میلیونی منفجر کنند چه کاری می توانیم کنیم؟ ما می گوییم در این لحظه هر کسی می تواند دیگری را بلافاصله حجامت کند که به گفته رسول خدا(ص) “سم از محل حجامت خارج می شود” و ما این را در تحقیقات و پژوهش های خود ثابت کرده ایم.

نمونه های دیگری از بیماری ها وجود دارد که با حجامت درمان شده اند؛ مثلاً برای درمان یک کودک ۲ ساله که دارای بیماری هیدروسفالیک (سر بچه بزرگ می شود و در طب کلاسیک با گذاشتن “شنت” آب مغز را به طور مستمر دفع می کنند) بود، سه مرحله حجامت در طول سه ماه، با حجم خون گیری ۳ سی سی در هر مرحله انجام شد و کودک درمان گردید.

در مورد دیگری حجامت باعث تقویت هورمون رشد برای افزایش قد در ۵۰ نفر شد.

بسیاری از پزشکان تعجب می کنند و می گویند: ” مگر می شود چنین بیمارانی را درمان کرد؟” جواب این است که بله، این کار شدنی است.

بنابراین حجامت روشی به ظاهر ساده و در واقع فوق العاده پیچیده است که مزاج فرد، موضع حجامت، تعداد خراش، میزان خراش، میزان بادکش، زمان حجامت و تمهیدات آن نقش مهمی در درمان و پیشگیری از بیماری دارند.

بر اساس طب سنتی  انسان های دارای مزاج دموی، صفراوی و معتدل بیشتر به حجامت تر (خون گیری)، انسان های بلغمی به حجامت گرم و خشک (بادکش) و انسان های سوداوی مزاج با تمهیدات دارویی به حجامت تر نیاز دارند./پایان مصاحبه دکترخیراندیش

***

زالودرمانی چیست؟

زالو به عربی ” عَلَق : و از نرم تنان آبزی است که در شالیزارها و مرداب زندگی می کند. جانور شناسان تا کنون ۶۵۰ نوع زالو را شناسایی کرده اند که برخی از انواع زالو بسیار سمی و خطرناک هستند و بعضی از انواع زالوها مفید و آثار درمانی ارزنده ای دارند که ما در این مقاله به آنها اشاره می کنیم. 
خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان اوست که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین است و موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگها و در نتیجه افزایش خون رسانی به مغز و بدن می شود. 
به عقیده بعضی از کارشناسان۱۰۰ نوع ماره ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو در خون ترشح می شود و مورد توجه پژشکان و جراحان قرار گرفته است و در اروپا و آمریکا در موارد  رگهای قلب ، گرافتهای پوستی و زیبایی پوست و جراحی قلب و پیوند اعضا و تقویت سیستم دفاعی بدن از آن استفاده می شود. 
مجمع پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا با آزمایش های مکرر آثار درمانی زالو را تجربه کرده است . در قانون بو علی سینا فصلی درباره زالو و علایم زالوهای سمی و زالوهای مفید آمده است. 
کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان و آلمان از تولید و صادرات زالو درآمد هنگفت ارزی بدست می آورند. 
زالو از ۲۵۰۰ سال قبل در هند ، یونان ، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است و در کشور روسیه بیماریهای مختلف (سردرد و امراض قلبی و پوستی و ضعف قوای جنسی ) با زالو معالجه می شود. 
در مسکو و اکراین کرم های آرایشی برای رفع چین و چروک صورت تولید شده که ماده مؤثر آن از بزاق دهان زالو گرفته شده است. 
پروفسور می یر ، آلتون ، اوخنر و ههورنر معتقدند هرگونه کانون عفونی بدن را بوسیله زالو می توان ریشه کن کرد. 
هر زالو ۵ تا ۱۵ میلی لیتر خون می مکد ( ۱۰ برابر حجم بدن خود ) در مدت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ، پس از جدا شدن زالو خون ریزی ۲ تا ۱۰ ساعت طول می کشد. 
با انداختن دو عدد زالو پشت گوش ها می توان امراض صعب العلاج مغز (CXS) پارکینسون ، رعشه ، (MS) و(VS)   گرفتگی عروق مغز ، آلزایمر و صرع را معالجه کرد. 
با زالو درمانی می توان زخم معده ، کولیت روده، پرستات ، امراض ریوی ، التهاب کبد ، کیسه صفرا و بواسیر را معالجه کرد. 
با زالو درمانی می توان ناباروری مردان ( ضعف اسپرم _ واریکوسل ) ، کاهش میل جنسی و ترک اعتیاد مواد مخدر را معالجه کرد. 
بوعلی سینا در قانون می فرماید: « از زالوهایی که کرکهای ریز و نرم دارند یا لاجوردی هستند یا یک خط قرمز در سراسر کمرشان هست پرهیز کنید زیرا دچار بیهوشی ، خون ریزی ، تب ، سستی  و قرحه های بدخیم خواهد شد. 
از زالوهایی که در آبهای خزه دار که محل زیست قورباغه ها است استفاده کنید. 
از زالو هایی که در آبهای گل آلود سیاه هستند استفاده نکنید. زالو بهتر از حجامت خون فاسد را از عمق بدن بیرون می کشد. اول محل زالو را با آب گرم پاک کنید ( از صابونهای عطری استفاده نکنید) . جایی را که می خواهید زالو بیندازید اول با دست مالش بدهید تا سرخ شود. اگر جای زالو را با گل سرشوی یا خون بمالند زالو بهتر می گیرد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو محل گزش اورا حجامت بدهند. اگر پس از جدا شدن زالو خون بند نیامد پودر مازوج سوخته، نوره یا خاکستر یا پودر نرم زردچوبه استعمال شود.» 

موارد استفاده از زالو در مجمع پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا

۱- دُمَل ها و زخم های چرکی و جوش هایی که در اثر عفونت خون یا در اثر ترشح هورمون جنسی در خون ( در اوایل بلوغ) بر پوست چهره و بدن ظاهر می شود و آفت زیبایی دختران جوان است. زیر هر زخم یک عدد زالو بیندازید. 
۲- غده های عفونی زیر پوست که درد دارد با انداختن یک عدد زالو زیر غده و یا ورم گلو از بیرون معالجه می شود. 
۳- برای گرفتگی رگهای قلب که موجب عوارض قلبی و تنگی نفس می شود و دکترها با عمل باز و هزینه های کلان بدون ضمانت عمل می کنند. با انداختن ۴ عدد زالو بالای پستان چپ با ضمانت و هزینه کم رگها باز می شود و این مجمع صدها تجربه در این زمینه دارد. 
۴- عوارض سکته مغزی و نرسیدنن خون به مغز به صورت فلج یک طرفه و رعشه و لرزش سر و دستها و ضعف مغز ظاهر می شود. با انداختن ۲ عدد زالو به پشت گوش طرف مقابل آن طرفی که فلج شده ، مویرگهای مغز باز و معالجه می شود. 
نکته مهم : در موراد سکته مغزی به دلیل اینکه سلولهای مغز بیشتر از غذا به اکسیژن نیاز دارند ، از دست ندادن زمان خیلی مهم است ، لذا قبل از هر اقدامی و در کمال خونسردی باید زالو تهیه کرد و پشت گوش بیمار انداخت. تجربه ما در مورد سکته های مغزی که بلافاصله زالو انداخته شده این است که بیمار پس از نیم ساعت به حالت عادی خود بر می گردد( دست و پا و دیگر اعضای بدن فرمانهای مغز را اجرا می کنند) و پس از ۵ ساعت قادر به سخن گفتن می باشد. اکنون که خطر تا حدود۹۰% برطرف شده برای تحت نظر داشتن بیمار به بیمارستان مراجعه کنید. 
در کشور ترکیه مثل بانک خون ، بانک زالو هم دارد. به امید روزی که بیمارستانهای ما هم به بانک زالو مجهز شوند. 
۵- عوارض قند بر چشمها ( مویرگهای چشم از خون غلیظ قند آلود پُر می شود و موجب کوری می گردد) با انداختن ۲ عدد زالو به دو طرف چشمها خون مویرگهای چشم تخلیه و بینایی بر میگردد. 
۶- عوارض قند روی پاها که باعث سیاه شدن و گاه زخم شدن پاها می شود و جراح ها پای مریض را از مچ قطع می کنند. با انداختن ۴ زالو به محل سیاه شده که هر ۱۵ روز تکرار شود ، خون قند آلود تخلیه و رنگ پوست پا طبیعی می شود. 
۷- واریس و برجسته شدن و ورم کردن رگهای ساق پا که گاه  با درد شدیدی همراه است. با انداختن ۵ عدد زالو روی پاها و تکرار آن هر ۲۰ روز واریس و درد شدید و ورم آن خوب می شود. 
۸- آرتروز مزمن و درد شدید زالو و آب زانو و ورم زانو و زیر زانو با انداختن ۴ عدد زالو روی پاها تکرار هر ماه آن معالجه میشود. 
۹- سردرد و سینوزیت مزمن و عفونت سینوسها با انداختن ۴ عدد زالو به شقیقه ها ، عفونت تخلیه و سردرد خوب می شود. 
۱۰- کیست و عفونت پستانها با انداختن ۴ عدد زالو زیر هر پستان برطرف می شود 
۱۱- ورم لوزه ها و عفونت آن و خنازیر ( زخم خطر ناک گلو ) با انداختن ۴ عدد زالو از بیرون به لوزه ها و زخم خناریز معالجه می شود. 
۱۲- نقرس و درد شدید پاها با انداختن ۴ عدد زالو بین انگشتان پا معالجه می شود. 
۱۳- بادسرخ (ورم بینی ) و پوست سر با انداختن ۴ عدد زالو به محل ورم کرده معالجه می شود. 
۱۴- واریکوسل و عوارض بیضه ها و ضعف اسپرم مردان با انداختن ۳ عدد زالو زیر بیضه ها معالجه می شود. 
۱۵- گل مژه و عفونت چشم با انداختن یک عدد زالو به هر طرف چشم معالجه می شود./منبع:استادآل اسحاق

موسسه آل اسحاق

یکی از فعال‌ترین موسسات تحقیقاتی و درمانی در زمینه طب سنتی است. این مجموعه که در شهر مقدس قم واقع شده است، روزانه صد و پنجاه تا دویست بیمار را ویزیت می کند که معمولا بیماری صعب العلاج دارند و از طب نوین نتیجه نگرفته و یا خسته شده اند و آثار سوء داروهای شیمیایی را به چشم دیده اند. در این بین هستند افرادی که برای درمان بیماری خود کلیه راه های درمانی را رفته اند و با ناامیدی آخرین گزینه شان طب سنتی بوده است.

موسس این مجموعه، آیت الله آل اسحاق است. محمد آل اسحاق ، فرزند آیت الله العظمی شیخ عبد الکریم خویینی آل اسحاق در سال ۱۳۰۳ شمسی در منطقه خویین که میان همدان و قزوین و زنجان است دیده به جهان گشود. پدر وی شیخ عبدالکریم از مراجع منطقه خنویین و از مخالفان سرسخت رضا خان بودند که در اواخر عمر به قم مهاجرت کرد و به تدریس علوم فقهی پرداخت. محمد آل اسحاق در سال ۱۳۲۵۵ پس از مهاجرت به قم به واسطه آشنایی که با قانون بوعلی سینا داشت شروع به معالجه کرد و وقتی از نجف اشرف بازگشته و به انقلاب امام (ره) پیوست به ترویج طب گیاهی پرداخت.

 حکیم آل اسحاق پس از ده ها سال مطالعه و تحقیق در کتب مختلف گیاهی و طب سنتی به تدریس کتاب قانون در مسجد امام حسن عسگری قم میان طلاب ، دانشجویان ، بازاریها و اقشار مختلف مردم می پرداخت و بعد ازدرس برای بیماران نسخه هایی را جهت بیماری های مختلف تجویز می کرد، که به درمان و یا بهبودی می انجامید .

در حال حاضر این موسسه دارای سه بخش تولید دارو، تحقیق و پژوهش و درمانگاه است که مورد استقبال بسیار زیاد مردم واقع شده است. مدیر عامل مؤسسه حجت الاسلام و المسلمین شیرازیان می باشد.


حجت الاسلام دکترشیرازیان:اکنون در آلمان حدود ۸۰-۷۵ درصد داروها گیاهی است؛ این اعتقاد عمیق است؛ خانم آلمانی به مطب من مراجعه کرده بود و زمانی که من به وی گفتم برای درمان بیماری خود باید از زالو استفاده کرد، عکس العمل خانم آلمانی بسیار عادی بود و اذعان داشت در آلمان از زالو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود؛ باید ریشه یابی شود که چرا در کشور ما حمله و هجمه به سوی طب سنتی است.قسمتی ازمصاحبه/۱۳۹۳/۷/۱خبرگزاری دانشجو

***

***

مصاحبه بایک متخصص طب سنتی

زالو برای این بیماری‌ها مفید است

«زالو» جانوری است که خیلی از افراد از آن می‌ترسند، اما سالیان زیادیست که بسیاری از پزشکان از مفید بودن و خواص درمانی آن ها صحبت می کنند. زالو درمانی مدت هاست که در ایران رواج پیدا کرده و خیلی از افراد برای درمان بیماری خود به این روش رجوع می کنند. زالو درمانی که در طب سنتی یکی از روش های پر طرفدار محسوب می شود، اگر اصولی استفاده نشود خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد. در این رابطه با یک متخصص طب سنتی به گفت و گو نشسته ایم.

دکتر علیرضا عباسیان، مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی ــ اسلامی وزارت بهداشت: زالو اندازی در طب ایرانی سابقه زیادی دارد اما در کشور به صورتی که باید به آن اهمیت داده نشده است، در صورتی که در تمامی دنیا از خواص طبی و درمانی آن به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند. به عنوان مثال درمان زانو درد، مهم‌ترین خواصی است که از نظر اسناد علمی از درجه بالایی برخوردار است .

وی در ادامه افزود: امروزه جراحان پلاستیک به وفور در کارهای خود از زالوها کمک می گیرند تا تورم های حاصل از جراحی را کاهش بدهند. بنابراین در دنیا استفاده های درمانی و متنوعی از زالوها می شود اما ناگفته نماند زالو ها علاوه بر خواص درمانی زیادی که دارند در پی آن هم ممکن است فرد را درگیر یکسری عوارض نیز کنند. به عبارتی دیگر می توان گفت زالو ها مانند شمشیر دو لبه هستند و همان طور که مقالات متعددی برای خواص آن مطرح شده است علاوه بر آن نیز در خصوص عوارض آن هم تحقیقات جدی انجام داده اند.

عباسیان متذکر شد: میزان تاثیر گذاری زالو به عوامل خاصی بستگی دارد. شرایط فردی و کسی که توسط آن زالودرمانی صورت می گیرد تعیین کننده میزان تاثیر گذاری زالو بر بدن است. برای مثال اخیرا یک فردی با زخمی بر روی پا که دارای عفونت نیز بود برای کشیدن عفونت از زخم زالو اندازی را انتخاب می کند و با مراجعه به افراد سودجو و غیر حرفه ای اقدام به انجام این کار می کند، حال فرد پس از انجام این کار، عفونت پاهایش شدید تر و در نهایت مجبور به قطع عضو شد. بنابراین می توان گفت زالو یک داروست و باید مانند داروهای دیگر استفاده شود همان طور که می دانیم دارو را نباید خودسرانه مصرف کرد و حتما مشورت پزشک در این خصوص الزامیست، زالو نیز همانند دارو از این قاعده مستثنا نیست.

مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت در رابطه با خواص درمانی زالو به جام جم آنلاین گفت: به دلیل اثر ضدانعقادی بزاق زالو، پس از عمل جراحی زالو درمانی می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند و ریسک جراحی و عوارض جانبی را به حداقل کاهش دهد. به طور کلی یکی از ریشه های اثربخشی زالو در بزاق زالو است.

وی با هشدار درباره زالو درمانی افرادی که سکته مغزی کرده اند گفت : بیماری که سکته مغزی حاد کرده و با اینکه مکانیزم بیماری به علت لخته شدن خون باشد به هیچ وجه گزینه های مناسبی برای انجام این اقدام نیستند. عمده ترین عارضه زالو، درد و خونریزی در محل قرارگیری زالو روی بدن است. زالو اندازی اگر به شیوه صحیح و اصولی آن صورت گیرد عارضه جدی را به دنبال ندارد. حال منظور از شیوه صحیح و اصولی زالو درمانی این است که زالو باید در محیط سالم و در مزارع زالو پرورش یابد، هر زالوی استفاده شده باید سریعا کشته شود و برای بیمار دیگر به هیچ عنوان مصرف نشود و در آخر محل زالو اندازی حتما باید استریل شود.

عباسیان خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه های قطب پزشکی کشور کلینیک های طبی سنتی دارند و فهرست این دسته از کلینیک های معتبر در سایت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی نباید زالو درمانی را انجام دهند گفت:

بیماران اورژانسی که زمان برای سلامت آنها رکن اساسی را ایفا می کند گزینه های مناسبی برای انجام این کار نیستند به علاوه آن کودکان و سالمندان، افرادی که درگیر بیماری های اختلالات خونی هستند مانند هموفیلی ها و تالاسمی ها، زنان باردار، بیمارانی که مبتلا به کم خونی هستند و افرادی که بدنشان مستعد عفونت است و داروهای نقص ایمنی مصرف می کنند، نیز منع استفاده دارد./ مرداد ۱۳۹۶جام جم

درباره نویسنده

1215مطلب نوشته است .

One Comment on “تفاوت”فصد”باحجامت-بااهدای خون وبا”زالودرمانی”چیست؟”

Trackbacks

  1. ترفندهای “درمانی”ابوعلی سینا+تشخیص بیماری ازروی “چشم”

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما