آمارهواپیماهای ایران-انواع هواپیما+عکس

آمارهواپیماهای موجوددرکشور+تصاویر

هواپیمایی ایران « ایرانین ایرویز» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۵ تاسیس گردید و اولین  خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز نمود. درطول ۱۷ سال (از سال۱۳۲۴ تا ۱۳۴۱) و به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال ۱۳۳۳ خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان " پرشین ایرویز"یا "پارس" تاسیس گردید. در ابتدا، خط هوایی "پرشین ایرویز" فقط وظیفه ی حمل باربه اروپا را به عهده داشت.

 اما هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال ۱۳۴۰ ، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی را به تصویب رساند. در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و " پرشین ایرویز" و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل " هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیت های خود را آغاز نمود.

طراحی آرم شرکت هما در پاییز ۱۳۴۰ بر گرفته از سرستون پرنده‌نمایی در تخت جمشید که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب،  انجام شد. رنگ آمیزی هواپیماهای هما به شکل زیر است: بدنه‌ای کاملاً سفید با کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ بالای پنجره مسافران و نشان هما به رنگ آبی پررنگ بر روی دم هواپیما که یک نوار آبی رنگ بالای آن قرار دارد. مدل هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده ات.

آژانس خبری حمل و نقل هوایی (skift) در گزارش سال ۲۰۱۳ خود، ۳۰ لوگوی برتر شرکت‌های هوایی دنیا را معرفی کرد. در این بین لوگوی هواپیمایی ملی ایران "هما" به دلیل جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام به عنوان برترین لوگوی شرکت‌های هوایی جهان انتخاب شد

اولین شرکت هواپیمایی مسافربری در ایران هما بود اما با گذشت چند ده سال اکنون شمار ایرلاینهای داخلی به عدد ۱۶ میرسد، جدول تعداد هواپیما و نوع آن به تفکیک در زیر آمده است:/پارسینهآبان ۱۳۹۳

IR

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۳۲٫۳ سال ۲ فروند ۲ فروند ۴ فروند B747-100/200 747
۳۸٫۲ سال ۳ فروند ۱ فروند ۴ فروند B747SP 747SP
۲۰٫۴ سال ۰ فروند ۴ فروند ۴ فروند A300-600 306
۳۱٫۵ سال ۲ فروند ۷ فروند ۹ فروند A300-B2/B4 300
۲۳٫۸ سال ۴ فروند ۲ فروند ۶ فروند A310 310
۱۷٫۶ سال ۱ فروند ۵ فروند ۶ فروند A320 320
۲۱٫۸ سال ۰ فروند ۱ فروند ۱ فروند MD-80 ام دی 80
۳۹ سال ۳ فروند ۰ فروند ۳ فروند B727-200 727
۲۲٫۲ سال ۳ فروند ۱۳ فروند ۱۶ فروند F100 100
۲۴ سال ۱۸ فروند ۳۵ فروند تعداد کل ناوگان : ۵۳ فروند

MH

 

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۸٫۲ سال ۰ فروند
۲ فروند ۲ فروند B747-300 743
۲۲ سال ۳ فروند ۰ فروند ۳ فروند B747-400 744
۲۰ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند A340-300 هواپیمایی ماهان
۲۳٫۳ سال ۲ فروند ۱۲ فروند ۱۴ فروند A300-600 306
۳۲٫۴ سال ۳ فروند ۳ فروند ۶ فروند A300B2/B4 300
۲۳٫۷ سال ۲ فروند ۸ فروند ۱۰ فروند A310 310
۲۱٫۳ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند A320 ایرباس 320

۲۶٫۵ سال

۲۳٫۸ سال

۱۴٫۸ سال

۱۹٫۲ سال

۰ فروند

۱ فروند

۰ فروند

۰ فروند

۱ فروند

۸ فروند

۴ فروند

۲ فروند

۱ فروند

۹ فروند

۴ فروند

۲ فروند

BAE 146-200

BAE 146-300

BAE RJ100

BAE RJ-85

146
۲۳٫۲ سال ۱۱ فروند ۴۴ فروند تعداد کل ناوگان: ۵۵ فروند

md

 

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۳٫۳ سال ۰ فروند ۱۲ فروند ۱۲ فروند MD-82 MD82
۲۳٫۳ سال ۰ فروند
۱۲ فروند ۱۲ فروند تعداد کل ناوگان: ۱۲ فروند


توضیح:
 هواپیمایی ایران ایرتور بزرگترین کاربر توپولف ۱۵۴ در ایران به موجب بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، قبل از سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۲ فروند توپولف ۱۵۴ خود را از ناوگان خارج و آنها را زمین گیر کرده است.

IAA

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۱۷ سال
۰ فروند ۱ فروند ۱ فروند A340-300
۳۴ سال ۱ فروند ۴ فروند ۵ فروند B727-200 & F 727
۲۱٫۴ سال ۱ فروند ۱۸ فروند ۱۹ فروند Fokker 100 f100

۲۰٫۵ سال

۱۲٫۵ سال

۱ فروند

۰ فروند

۳ فروند

۲ فروند

۴ فروند

۲ فروند

ATR72-200

ATR72-500

ATR
۲۲٫۳ سال ۳ فروند ۲۸ فروند تعداد کل ناوگان: ۳۱ فروند


توجه:
 شرکت آسمان علاوه بر ناوگان فوق، دارای دو فروند فالکون ۲۰ نیز می باشد که در نقش آمبولانس هوایی سرویس دهی می کند که به جهت عدم استفاده در پروازهای مسافربری در  فهرست بالا گنجانده نشده است.

KISH

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۲٫۱ سال ۰ فروند ۷ فروند ۷ فروند

MD-82/83

MD80
۲۰٫۵ سال

۰ فروند

۳فروند

۳ فروند

F100

هواپیمایی کیش ایر
۲۱٫۶سال ۰ فروند ۱۰ فروند تعداد کل ناوگان: ۱۰ فروند


توضیح:
 کیش ایر
 به موجب بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری قبل از سال ۱۳۹۰ تعداد 2 فروند توپولف ۱۵۴ خود را از ناوگان خارج و آنها را زمین گیر کرده است.

Caspian

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۰٫۸ سال ۰ فروند ۵ فروند ۵ فروند MD-83 MD83
۲۰٫۸ سال ۰ فروند ۵ فروند تعداد کل ناوگان: ۵ فرون


توضیح:
 هواپیمایی کاسپین به موجب بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، قبل از سال ۱۳۹۰ تعداد ۴ فروند توپولف ۱۵۴ خود را از ناوگان خارج و آنها را زمین گیر کرده است.

Taban

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۵٫۱ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند Airbus A310 هواپیمایی تابان

۱۷٫۴ سال

۰ فروند

۶ فروند

۶ فروند

MD-88

MD-82
۱۹٫۴ سال ۰ فروند ۸ فروند ۸ فروند تعداد کل ناوگان: ۸ فروند


توضیح:
 هواپیمایی تابان به
 موجب بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، قبل از سال ۱۳۹۰ تعداد 1 فروند توپولف ۱۵۴  خود را از ناوگان خارج و آن را زمین گیر کرده است.

Saha

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۳۸ سال ۳ فروند ۱ فروند ۴ فروند B707-320 707
۳۸ سال ۳ فروند ۱ فروند تعداد کل ناوگان: ۴ فروند


توجه: 
مجوز فعالیت هواپیمایی ساها به دلیل فرسودگی ناوگان معلق شده است

ATA 

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۰٫۲ سال ۰ فروند ۶ فروند ۶ فروند MD-83 MD8
۲۱٫۴ سال ۰ فروند ۳ فروند ۳ فروند A320-200
۲۰٫۶ سال ۰ فروند ۹ فروند تعداد کل ناوگان: ۹ فروند

Zagros 

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۵٫۱ سال

۰ فروند

۹ فروند

۹ فروند

 

 

MD-82/83

 

 

Zagros
۲۰٫۳ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند A320-200 zagros A320
۲۴٫۳ سال ۰ فروند ۱۱ فروند تعداد کل ناوگان: ۱۱ فروند

Fars Air

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۱۱٫۴ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند Yak-42D Fars Air
۱۱٫۴ سال ۰ فروند ۲ فروند تعداد کل در ناوگان: ۲ فروند

هواپیمایی معراج

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۱۸٫۷ سال

۰ فروند

۲ فروند

۲ فروند

A300-600

هواپیمایی معراج
۱۵٫۳ سال

۰ فروند

۳ فروند

۳ فروند

A320-200

معراج ایر
۱۷ سال ۰ فروند
۵ فروند تعداد کل ناوگان : ۵ فروند


توجه:
 معراج ایر علاوه بر ناوگان فوق، دارای هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ و بوئینگ ۷۰۷ نیز می باشد که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و به دلیل عدم به کارگیری در مسیرهای برنامه  ریزی شده مسافربری در فهرست بالا گنجانده نشده است.

NIOC

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۱۹٫۶ سال ۰ فروند ۴ فروند ۴ فروند Fokker F100 F100
۲۲٫۵ سال ۰ فروند ۴ فروند ۴ فروند Fokker F50 F50
۲۱ سال ۰ فروند ۸ فروند تعداد کل ناوگان: ۸ فروند

میانگین سن ناوگان

زمین گیر

فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۲٫۶ سال ۰ فروند
۲ فروند ۲ فروند F-50
۲۲٫۶ سال ۰ فروند
۲ فروند تعداد کل ناوگان : ۲ فروند


هواپیمایی قشم
 

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۱٫۶ سال ۰ فروند ۳ فروند ۳ فروند A300-600 A300
۱۷٫۷ سال ۰ فروند ۲ فروند ۲ فروند A320-200 qeshm air A320
۲۰٫۴ سال
۲ فروند ۰ فروند ۴ فروند F-100 فوکر 100 قشم ایر

۱۳٫۹ سال

۰ فروند

۲ فروند

۲ فروند

BAE RJ-100

ارجی 100
۲۱٫۵ سال ۱ فروند ۳ فروند ۴ فروند F-50 فوکر 50 قشم ایر
۱۹٫۵ سال ۱ فروند ۱۴ فروند تعداد کل در ناوگان: ۱۵ فرون

atrak air

میانگین سن ناوگان زمین گیر فعال تعداد در ناوگان مدل تصویر
۲۱٫۶ سال

۰ فروند

۲ فروند

۲ فروند



A320-200



Atrak A320
۲۱٫۶ سال ۰ فروند ۲ فروند تعداد کل ناوگان: ۲ فروند

***

ثبت رکورد خرید هواپیما در ایران

اواخر هفته گذشته ۹ فروند هواپیمای ایرباس جوان وارد ناوگان هوایی کشور شد. این هواپیماها که عمری کمتر از ۱۵ سال دارند، حدود سه هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه کردند. در حال حاضر از مجموع ۲۴۵ فروند هواپیمای ناوگان مسافری ایران، تنها ۱۴۶ فروند فعال است.
به گزارش ایسنا، ورود همزمان ۹ فروند هواپیمای غربی ایرباس به تهران که پیش از این توسط یکی از ایرلاین‌های داخلی خریداری شده بود، رکورد خرید و ورود یکجای هواپیما به کشور پس از انقلاب اسلامی را شکست و بدین ترتیب حدود سه هزار صندلی پروازی به ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی ایران افزوده شد.
این ۹ فروند هواپیما که اغلب عمری کمتر از ۱۵ سال دارند، اواخر هفته گذشته در فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد تهران فرود آمدند و به طور رسمی به ناوگان ایران پیوستند.
چند ماهی بود که برخی رسانه‌های بین‌المللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A۳۴۰ سری ۶۰۰ می‌دادند و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاین‌های ایرانی باشد، مطرح بود. اما خبرها حاکی است که این ایرباس‌ها در فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد به زمین نشسته‌اند که به این ترتیب بزرگترین انتقال دسته‌جمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور پس از انقلاب اسلامی در شرایطی که هنوز تحریم‌ها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان ادامه دارد، رخ داد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی، اکثریت قریب به اتفاق این ایرباس‌ها، جوان و تازه‌نفس هستند و تولید آنها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا انتهای ۲۰۰۴ بوده است. البته در کنار ۸ فروند ایرباس‌ مدل ۳۴۰، یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۱ هم خریداری شده که این پرنده نیز همزمان با ۸ فروند دیگر اواخر هفته گذشته وارد ایران شد.
بنا به اظهارنظر کارشناسان صنعت هوایی، با توجه به تحریم‌های غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و ارائه نکردن سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاه‌های اروپا، این مدل از ایرباس‌ها این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد پوشش بدهند و درآمد خوبی را از این صرفه‌جویی به ایرلاین‌ها منتقل کنند.
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص ورود هواپیماهای جدید به کشور به ایران گفت: خرید هشت فروند ایرباس ۳۴۰ و یک فروند ایرباس ۳۲۱ در دستور کار یکی از شرکت‌های بزرگ خصوصی هواپیمایی قرار داشت. خرید و انتقال این هواپیماها به مراحل پایانی رسیده و به نظر می‌رسد هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شده‌اند.
با پیگیری‌های «ایران»، سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر ورود هواپیماهای جدید را تأیید کرد و یکی از مقامات این سازمان به «ایران» گفت: این هواپیماها که از نوع ایرباس هستند، چند روز پیش وارد کشور شده است.
به گفته این مقام مسئول، جزئیات بیشتر در خصوص خرید هواپیماهای جدید در روزهای آینده اعلام می‌شود.
یکصدوچهل وشش۱۴۶ فروند هواپیمای فعال
بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق ۱۴۰۴ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیما مورد نیاز است. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکت‌های سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته مکرراً به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند.
در سال ۹۳ تعداد ۱۴ فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شد که با ورود هواپیماهای جدید مسافری که از نوع ایرباس A۳۲۰، A۳۴۰، A۳۱۰ و B۷۳۷-۴۰۰ است ۱۲۰۰ صندلی طی چندماه گذشته به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی کشور ۲۴۵ فروند است که از این تعداد ۱۴۶ فروند هواپیما (که شامل ۲۲ هزار و ۴۴۶ صندلی است) فعال و ۹۹ فروند هواپیما (شامل ۱۷ هزار و ۸۲۳ صندلی) غیرفعال است.
در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها برای توسعه ناوگان هوایی کشور پس از تحریم ادامه دارد، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تغییراتی عمده در این حوزه بوجود آید. آن‌طور که مقامات صنعت هواپیمایی کشور اعلام کرده‌اند، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هواپیما در کشور زمین‌گیر است که این رقم ۴۰ درصد از هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی را شامل می‌شود. از این رو وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرد؛ بودجه‌ای که به گفته عباس آخوندی بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.
آخوندی اعلام کرده برای تأمین این اعتبارات دولت به منابع مختلفی چشم دوخته که جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها جزئی از آن است. کاهش تحریم بویژه در زمینه تأمین قطعه پس از مذاکرات ژنو باعث شده امید ورود هواپیماهای نو و خداحافظی با هواپیماهای کهنه بیش از گذشته پررنگ شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیش‌تر اعلام کرده بود با رفع تدریجی تحریم‌ها شرکت‌های هواپیمایی نیز به طور جدی دنبال خرید قطعات و هواپیمای جدید هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، هم گشایشی در افزایش پروازها ایجاد می‌شود و هم از میزان تأخیرات کاسته خواهد شد.
مذاکراتی که سال گذشته بین ایران و گروه ۱+۵ انجام گرفت، گشایش‌هایی در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد و قطعات هواپیما به‌صورت محدود وارد کشور شده و موتور برخی از هواپیماها برای اورهال (تعمیر اساسی) به شرکت تولیدکننده فرستاده شد. بر اساس آمار سازمان هواپیمایی در حال حاضر در ایران حدود ۱۴۶ فروند هواپیمای فعال وجود دارد که با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز به افزایش آنها وجود دارد. از این رو در برنامه‌ریزی‌های کلان بر وجود ۳۰۰ فروند هواپیما در ناوگان کشور تأکید شده است.
طبق قوانین جدید، ورود هواپیماهای با عمر بالای ۱۵ سال به ناوگان هواپیمایی کشور ممنوع شده ولی شرکت‌ها می‌توانند با خارج کردن یکی از هواپیماهای بالای ۲۵ سال خود از ناوگان، یک هواپیمای تا سن ۱۵ سال نیز وارد کنند. اما در دستورالعمل قبلی اجازه داده شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از ۳۰ سال نیز وارد کشور شود. با این اقدام‌ها میانگین عمر ناوگان هوایی ایران رو به کاهش گذاشته، به طوری که در سال ۱۳۹۳ به ۲۰ سال رسیده است. البته با توجه به محدودیت‌های اقتصادی موجود و هزینه بالایی که خرید هواپیماهای جدید دارد شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیمای جدید به زمان بیشتری نیاز دارند. برای نوسازی ناوگان هوایی کشور پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکت‌های هوایی نیز در دستور کار قرار دارد./اردیبهشت ۱۳۹۴ الف
***

چند هواپیما در آسمان ایران می‌پرند؟

 

طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر ایرلاین‌ها ایرانی رقمی نزدیک به ۲۵۰ فروند هواپیما ملکی به نام خود دارند. هواپیماهایی که عملکرد آن‌ها در طول سال‌های گذشته نشان از آن دارد که بهره‌وری پایین اصلی ترین شاخصه ناوگان مسافرتی ایران بوده است.

زمین‌گیر بودن نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیما شرکت هواپیمایی ایرانی نشان از آن دارد که نزدیک به ۴۰ درصد از کل ناوگان امکان پرواز ندارد. اطلاعات به دست آمده از سوی خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که از این ۱۰۰ فروند هواپیما نزدیک به ۵۰ فروند باید برای همیشه با پرواز کردن خداحافظی کنند اما از این رقم ۵۰ فروند باقی مانده هنوز امکان آن را دارند که به پرواز در آینده امید داشته باشند.

این هواپیماها نیاز به دریافت قطعاتی دارند که از دو محور متفاوت تامین آن‌ها امکان پذیر است. یکی از محورها بحث احتمال باز شدن بازار برای تامین قطعات هواپیماها پس از اجرای برجام است. البته این مسئله منوط به آن خواهد بود که شرکت‌های هواپیماساز هنوز قطعات مربوط به هواپیماهای قدیمی زمین گیر ایران را تولید کنند و یا امکان تهیه آن‌ها در بازار وجود  داشته باشد.

در غیر این صورت اگر نقشه راهی شبیه به عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان که با وارد کردن چند فروند فوکر ۱۰۰ زمین‌گیر قطعات آن‌ها را به دیگر هواپیماهای خود پیوند زد، عمل شود، این شانس وجود خواهد داشت که لااقل بخشی از این هواپیماها رنگ آسمان را ببیند.

موضوع دیگری که شرایط صنعت هواپیمایی ایران را متحول می‌کند، بحث مربوط به چگونگی استفاده روزانه از ناوگان فعال است.

میانگین ساعات پرواز هواپیماها در طول ۲۴ ساعت حدود ۹ ساعت تخمین زده می‌شود. در صورتی که ایرلاین بتواند شرایط را طوری مدیریت کند که برای انجام این دو پرواز تعداد نشست و برخواست‌ها به کمترین سطح خود برسد، این شانس وجود دارد که بهره‌وری به حداکثر برسد.

یک منبع آگاه به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر متوسط زمان پروازی هواپیماهای مسافرتی در ایران حدود ۶.۵ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز است. این دیدگاه که بالا رفتن زمان پروازهای یک هواپیما در طول روز می‌تواند عملکرد منفی داشته باشد به هیچ عنوان درست نیست. بلکه در حال حاضر ناوگان ایران به دلیل محدودیت‌هایی که دارد مجبورشده است با حدود ۳ ساعت فاصله نسبت به استانداردهای جهانی فعالتیت خود را ادامه دهد.

به گفته وی در حال حاضر ۵ فروند بوئینگ ۷۳۷ فعال در ناوگان ایران با توجه به شرایط مثبتی که در قیاس با دیگر هواپیماها دارند، توانسته‌اند با زمانی نزدیک به استانداردهای بین المللی پرواز کنند حتی تعدادی از ایرباس های ۳۰۰-۶۰۰ و ۳۲۰ ایران نیز توانایی انجام عملیات بیش از متوسط داخلی را دارند اما در مجموع می‌توان گفت که فاصله ما با بهره‌وری جهانی نزدیک به ۳ ساعت در طول روز است و این نشان می دهد که ناوگان ایران نتوانسته خود را با استانداردهای جهانی همراه کند. دی ۱۳۹۵ایسنا

***

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: با ایجاد ظرفیت های جدید طی یک سال گذشته، از ۲۵۷ فروند هواپیمای موجود هم اکنون ۱۶۸ فروند آن در ناوگان هوایی کشور فعال است که این مساله در تاریخ هوانوردی کشور بی سابقه است.

حمید حبیبی، تعداد ناوگان هوایی کشور را ۲۵۷ فروند عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۲۵۱ فروند مسافری شامل ۴۱هزار و ۲۱۸ صندلی و ۶ فروند باری است.

وی گفت: در سال جاری با تلاش مراکز تعمیر و نگهداری شرکت های هواپیمایی در حدود ۱۴ فروند هواپیما از نوع ایرباس و بوئینگ به ناوگان هوایی کشور ملحق شده اند.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: با فعال شدن ۱۶۸ فروند هواپیما، در حال حاضر ۶۷٫۶۳ درصد ناوگان هوایی کشور فعال و این در حالی است که تا چندی پیش فقط حدود ۶۰ درصد ناوگان هوایی کشور فعال بود.

حبیبی خاطرنشان کرد: هم اکنون شرکت های هواپیمایی متقاضی ورود ۱۴ فروند هواپیمای مسافری هستند که در صورت تطبیق با دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری، برنامه ورود آنها تا پایان سال جاری اجرایی می شود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری در نظر دارد ناوگان جدید برای انجام عملیات پروازهای تابستانی و حج تمتع مورد استفاده قرار گیرد.

هم اکنون ۱۶۸ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال هستند./تیر۱۳۹۴

***

 به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی درباره  وضعیت ناوگان هوایی کشور گفت: ما می‌توانیم این قضیه را از دو دیدگاه بررسی کنیم: از یک طرف این سوال را مطرح کنیم که هم‌اکنون ناوگان هوایی ایران در چه وضعیتی است و از طرف دیگر این که جایگاه ما در صنعت هوانوردی در منطقه و جهان چگونه باید باشد و چگونه هست؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت؛ ما درحال حاضر در ایران ۲۶۶ هواپیما داریم که مربوط به کل ناوگان هوایی هست که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است .بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال داریم. از طرفی میانگین عمرناوگان فعالمان ۲۳ سال است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده بیشتر از این هواپیماها که در آستانه ۲۴ سالگی قرار دارند هزینه اضافه بر دوش صنعت می‌گذارد، گفت: هزینه تامین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات دیگر در بازار نیست هم چنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالا است./تیر۹۵

***

بر اساس آمار از ۲۷۳ فروند هواپیمای مسافربری و باری ناوگان هوایی کشور ۱۱۰ فروند معادل ۴۰.۲ درصد غیرفعال است، بیشترین هواپیمای غیرفعال با ۳۱ فروند یعنی حدود ۶۰ درصد مربوط به ایران‌ایر و ۴۴ هواپیمای دو شرکت ماهان و آسمان نیز غیرفعال است.

 مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تعداد کل هواپیمای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۵۳ فروند است که از این تعداد ۵۰ فروند مسافربری و ۳ فروند باری (کارگو) است. تعداد صندلی‌های فعال این شرکت ۴۲۲۶ صندلی یعنی معادل ۴۰٫۳ درصد است، به عبار دیگر ۶۰ درصد صندلی‌های ایران ایر غیرفعال است.

همچنین از ۵۳ فروند هواپیمای هما،‌31  هواپیما غیرفعال یا به اصطلاح زمنیگیر شده‌اند و میانگین عمر کل ناوگان مسافری ۲۷٫۶ سال است.

ماهان به‌عنوان یکی دیگر از شرکتهای بزرگ هواپیمایی کشور با ۶۳ فروند بیشترین هواپیما را در میان ایرلاین‌های ایرانی در اختیار دارد. از این تعداد فقط ۷ فروند غیرفعال بوده و ۷۵۶۳ صندلی این شرکت فعال است.

میانگین عمر ناوگان هوایی ماهان ۲۳ سال است.

هواپیمایی آسمان نیز که طی روزهای اخیر با شرکت فرودگاه‌ها بر سر عدم پرداخت بدهی دچار مشکلاتی شده بود ۳۶ فروند (شامل ۳۴ هواپیمای مسافربری و ۲ هواپیمای باری) در ناوگان خود دارد. از این تعداد ۱۹ فروند معادل ۲۳۱۰ صندلی فعال و ۱۷ فروند غیرفعال است و متوسط عمر ناوگان آن ۲۴٫۰۳ سال است.

تعداد کل ناوگان ایران‌ایرتور ۵ هواپیماست که همه آنها فعال هستند. این ایرلاین ۷۷۵ صندلی فعال دارد. میانگین عمر ناوگان مذکور ۲۲٫۶ سال است.

هواپیمایی کیش ایر نیز که چندی پیش مدیرعامل آن تغییر کرد ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری دارد که همه آنها با تعداد ۱۴۶۲  صندلی فعال است. میانگین عمر ناوگان کیش‌ایر ۲۲٫۳۳ سال است.

شرکتهای هواپیمایی تابان،‌کاسپین،‌ نفت و زاگرس به ترتیب دارای ۹ فروند، ۱۰، ۹ و ۲۰ فروند هواپیما هستند که هیچکدام از آنها باری نیست. تمام ناوگان تابان فعال، یک فروند از ناوگان کاسپین غیرفعال، ۳ فروند هواپیمای نفت غیرفعال و ۸ هواپیمای زاگرس غیرفعال است.

میانگین عمر ناوگان شرکتهای مذکور به ترتیب ۱۹٫۷۸ سال (تابان)، ۲۲ سال (کاسپین)، ۲۳٫۲۲ سال (نفت) و ۲۴٫۱۵ سال (زاگرس) است.

هواپیمایی قشم‌ایر ۲۱ فروند هواپیما در ناوگان خود دارد که از این تعداد ۱۱ فروند فعال و ۱۰ فروند غیرفعال است. تعداد ۱۶۶۱ صندلی این ایرلاین فعال است و میانگین عمر هواپیماهای آن ۲۱ سال است.

ایرلاینهای آتا، معراج و پویا ایر به ترتیب ۱۱، ۷ و ۶ فروند هواپیما در ناوگان خود دارند که هر کدام از این شرکتها یک فروند هواپیمای غیرفعال دارند. میانگین سن ناوگان سه شرکت نیز به ترتیب ۲۲، ۱۸ و ۱۶ سال است.

از سه فروند هواپیمایی شرکت اترک نیز یک فروند غیرفعال است و متوسط ناوگان این ایرلاین ۲۳٫۳۳ سال است.

کمترین تعداد هواپیما نیز مربوط به "هواپیمایی تهران" است. این ایرلاین فقط یک هواپیما در ناوگان خود دارد که گویا فعلا به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم نتوانسته از آن در حمل‌ونقل هوایی کشور استفاده کند. این شرکت پس از ایران‌ایر با ۲۷ سال بیشترین عمر هواپیما در بین ایرلاین‌های داخلی را در اختیار دارد.

هواپیمایی سپاهان و سپهران نیز ۴ و ۳ فروند با میانگین عمر ۶ و ۲۵ سال در ناوگان خود دارند. کل هواپیماهای سپاهان غیرفعال و فقط یک هواپیمای سپهران فعال است.

البته لازم به ذکر است که آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی با آمار سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعداد ایرلاینهای فعال کشور متفاوت است.  مطابق آمار وزارت راه ۱۵ ایرلاین فعال در کشور داریم، در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری در آمارهای خود تعداد شرکتهای فعال را ۱۴ ایرلاین اعلام می‌کند./۱۱تیر۱۳۹۵خبرگزاری تسنیم

درباره نویسنده

1196مطلب نوشته است .

۲۷ Comments on “آمارهواپیماهای ایران-انواع هواپیما+عکس”

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما