تغذیه مناسب”جنین”چگونه بچه باهوشی داشته باشید؟

تغذیه مناسب

توصیه‌های برای افزایش هوش جنین

یک متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه اگر مادران تدابیر بارداری را رعایت کنند، جنین به سلامت دوره رشد خود را می‌گذراند، گفت: مادرانی که این تدابیر را رعایت نکنند، نباید انتظار داشته باشند با خوردن چند میوه یا غذا هوش فرزندشان زیاد شود.
  

 مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی، با اشاره به اینکه برای افزایش هوش  و سلامت جنین باید اصول کلی رعایت شود، اظهار کرد: در احادیث آمده «کُندر» برای افزایش هوش جنین مفید است.

بر روی تاثیرگذاری کُندر تحقیقات اساسی صورت نگرفته، اما توصیه می‌شود مادران باردار از هفته ۱۲ تا ۱۴ بارداری کُندر به اندازه یک نخود بجوند تا به طور کامل با بزاق دهان مخلوط شود. در طول ۹ ماه بارداری بهتر است کُندر مورد استفاده قرار نگیرد به غیر از زمانی‌که اشاره شد چرا که استفاده زیاد آن عوارض خاصی به همراه دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است جنس تقلبی کُندر در بازار عرضه شود یا به علت مشابهت افراد گیاه دیگری را خریداری کنند، بهتر است زیاد مورد استفاده قرار نگیرد تا از عوارض آن جلوگیری شود.

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن علمی طب‌سنتی ایران، خاطرنشان کرد: همچنین گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش بر افزایش هوش جنین تأثیر مثبتی دارد.

وی گوش سپردن به قرائت قرآن در تقویت هوش جنین را مهم دانست و ادامه داد: بوییدن عطرهای طبیعی مانند گل‌محمدی و بهارنارنج نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با بیان اینکه بوییدن لیمو علاوه بر افزایش هوش جنین، بر رفع ویار بارداری هم تاثیرگذار است، گفت: هِل را هم می‌توان در افزایش هوش جنین مهم دانست.

وی قرار داشتن مادر در حالت آرامش و به دور از تنش و اضطراف را در افزایش هوش جنین قابل اهمیت دانست و عنوان کرد: بخش زیادی از هوش پس از تولد جنین شکل می‌گیرد. بر این اساس باید تقویت هوش پس از تولد هم مدنظر مادر قرار داشته باشد.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه ماساژ آرام نوزاد در ساعات اولیه تولد بر هوش تأثیر دارد، ورزش را دارای اهمیت دانست و یادآور شد: در دوران بارداری مادران باید ورزش معتدل داشته باشند؛ به ویژه افرادی که دچار فشارخون، دیابت یا افزایش وزن هستند؛ چرا که ورزش علاوه بر قوت عضلات، به زایمان طبیعی کمک کرده و روی افزایش هوش جنین تاثیر می‌گذارد.

***

سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می‌توانند روی سلامت نوزاد شما تاثیر بگذارند و به تناسب‌اندام شما پس از زایمان کمک کنند.

 

غدای مناسب مادربرای برای مغز کودک"جنین"



ماهی سالمون یا قزل‌آلا



این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا۳ است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، می‌توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می‌تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورتت پخته حدود 400 گرم یا ۱۲ اونس است. یعنی یک یا دو بار در هفته.



برای آنکه بچه لب شکری نشود



مارچوبه



این گیاه سرشار از آهن است؛ آهن تنها در جگر گاو، غلات غنی شده به مقدار فراوانی موجود است. این گیاه نیزه‌ای از نقص‌های مادرزادی مثل شکاف در ستون فقرات جلوگیری می‌کند. در ضمن، این گیاه سبزرنگ یکی از خوشمزه‌ترین گیاهان فصل بهار است.



تخم‌مرغ



مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می‌دهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند. از این‌رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نیمرو یکی از دسترس‌ترین مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده می‌شود و نیز مهم‌ترین منبع کولین است. تخم‌مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها ۴ گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا املتی که با ۳عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.



ماست



این محصول لبنی خامه‌ای، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافت‌هاست. زینک به ساخت بلوک‌های دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک می‌کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوان‌های جنین و استحکام او کمک ‌می‌کند. همچنین حاوی باکتری‌های پروبیوتیک خوب برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی است. حتما به موارد ذکر شده روی برچسب آن که بیانگر «کشت زنده میکروب فعال» برای فواید بیشتر است، توجه کنید.

مرکبات



اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنج‌برابر بیشتر در معرض عوارض جدی‌ای چون سینه پهلو و ذات‌الریه یا برونشیت قرار می‌گیرید. مرکبات منبعی ایده‌آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و مانع از گسترش بیماری  می​شوند.



پنیر



پروتئین پایه‌گذار رشد نوزاد است و سلول‌های شما را همینطور که بدنتان درحال تغییر است، بازسازی می‌کند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از ۴۶ گرم به ۷۱ گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.



برای فشارخون‌تان"سیر"بخورید



با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می‌کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با  فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را از بین می‌برد. حدود یک چهارم از خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.



وعده‌های غذایی خود را با خوراکی‌های ساده پر کنید.



گزینه‌های بسیار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیای کم سدیم، میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده بدون مواد افزودنی، برنج قهوه‌ای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل‌ها و روغن زیتون مخصوص سالاد.

 با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.

در طول دوران بارداری، حجم خون شما تا حدود ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و کلیه‌های شما به اندازه کافی کار نمی‌کنند. ضعف کلیه‌ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می‌سازد، تا جایی که به صورت غیرقابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می‌شود. اما نوشیدن آب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن ۳/۲ لیتر یا حدود ۱۰ فنجان آب در روز می‌توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید.

 

لیست مواد غذایی مناسب برای هوش 



* انار شیرین: خوردن انار، معده را دباغی کرده و ذهن آدمی را نیرو می‌بخشد و موجب تقویت حافظه می‌گردد. 

 انار خون‌ساز است،انار مقوی روح و ذهن است. . در موقع مصرف، زدن کمی گلپر علاوه بر بوی مطبوع به هضم آن نیز کمک می‌کند 

* انجیر:  یکی از منابع غنی از فسفر است ، عناصر موجود در آن باعث تعادل اعمال حیاتی بین اندام‌ها و بدن می‌شود. -انجیر منبع تولید انرژی است. انجیر خشک قدرت غذایی فراوانی دارد، هم‌چنین انجیر، مقوی مغز و اعصاب است. 



*انگور- انگور حاوی پتاسیم است که موجب احساس شادی می شود، حاوی فسفات می باشد که غذای مغز می باشد و باعث ازدیاد هوش و حافظه می گردد،به علت داشتن منگنز عامل رشد نیز محسوب می شود،باعث تقویت عضلات می شود،ذهن را فعال و عضلات را قوی می کند.



* بادام:  به دلیل وجود روی،و فسفر  یکی از منابع غنی  فسفر است 

* بادام زمینی: لیستین موجودبادام موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود.

*پرتقال: از جمله غذا هایی است که جهت رشد مغز جنین لازم هست. 

* تخم مرغ: به دلیل وجود روی، وجود امگا ۳و لیستین ،موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود.



*توت فرنگی: یکی از مهم ترین منابع آنتی اکسیدانی قوی و فیتو کمیکال هااست که سلامتی بدن را بهبود میبخشد.

*جگر،سویا،گردو،پسته،آجیل،گوشت گاو،ماست  وآواکادوبه دلیل وجود روی منابع مفید امگا ۳ هست،برای افزایش حافظه و تقویت ذهن نیز مفید است 

*جوانه گندم: لیستین موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود 

*خرفه: خرفه(یا قلفه یا پرپهن)آنتی اکسییدان هابه همراه ویتامین A/ E/ C برای شکل گیری مغز ضروری است آنها در میوه های تازه و سبزیجات تازه یافت میشوند خرفه دارای بیشترین آنهاست 

* دانه آفتابگردان:  به دلیل وجود روی،لیستین موجود در آن موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود 

*روغن ماهی:این روغن در دوران بارداری نه تنها بر ضریب هوشی نوزادان اثر دارد،



* سبزیجات:مصرف سبزی‌های تازه حافظه را تقویت می‌کندو نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آنها موجب افزایش حافظه می‌شود. 

* آمینو اسید ها: ساختار نرون ها(انتقال دهنده پیامهای عصبی) رو شکل میدهند،چربی های ضروری و امگا۳ قدرت حافظه و تفکر را بالا میبرند و ویتامین ها عملکرد سیستم عصبی را افزایش میدهند و قند های اصلی غذای سیستم عصبی و سلول های مغز هستند. 

*سدیم: منابع سدیم عبارتند از نمک مصرفی ، پنیر ، دانه غلات و زیتون سبز. 

*سمنو: دارای فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است. 

* شلغم: فرزندان مادرانی که در دوران بارداری شلغم مصرف کردند زودتر به سخن گفتن می افتند. 

* شیر: لیستین موجب افزایش حافظه و هوش می‌شودکه یکی از منابع غذایی سرشار از کولین است.  

 عدس: لیستین موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود 

*غلات:به دلیل وجود روی، غلات کامل سرشار از ویتامین B هستند و به افزایش عملکرد حافظه کمک 

*کرفس: کرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد ، در ازدیاد هوش موثر استونیزحافظه را زیاد و قلب را پاک می کند 

** کندر: در اسلام به خوردن خوردن کندر بسیار سفارش شده است. خوردن کندر توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه ، باهوش ، پاکدل ، دانا و شجاع شدن پسر و خشخو و نیکو شدن دختر می شود . در حدیثی آمده است : به زنان حامله کندر بخورانید ، بدرستی که طفل در شکم مادر کندر غذای او می شود ، دلش محکم و تحملش زیاد می شود امام رضا(ع) میفرماید: به زنان حامله کندر بخورانید تا فرزندی که در بطن دارند اگر پسر است با هوش و دانا و شجاع و اگر دختر است خوش قیافه و خوش اخلاق گردد



*ماهی:بعلت داشتن روی ، فسفربر هوش جنین می افزاید. 

*منیزیم: منابع آن عبارتند از :کاکائو ، آجیل ، سویا ، دانه کامل غلات ، ادویه جات و سبزیجات مخصوصا اسفناج .



*میگو: به دلیل وجود فسفر 

* نارنگی: نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود 

* نان جو یا نان های سبوس دار مثل سنگک: از جمله غذا هایی است که جهت رشد مغز جنین لازم هست.  

درباره نویسنده

1273مطلب نوشته است .

۱۰۹ Comments on “تغذیه مناسب”جنین”چگونه بچه باهوشی داشته باشید؟”

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 pirastefar.ir. محفوظ است.
بهینه سازی وبسیما